Hlavní obsah

Pevnější tělo 2x rychleji? Otestovali jsme vibrace!

Foto: Greta Blumajerová

Michal s Kamilou pro vás na vlastní kůži otestovali účinky cvičení

Může být cvičení, které trvá jen půlhodiny, pro tělo opravdu něčím užitečné? Chtěli jsme znát odpověď, proto jsme vyrazili do tělocvičny otestovat Power Plate: posilování na vibrační plošině. Co jsme pro vás zjistili?

Článek

Tohle cvičení není novinkou, ale je zřejmé, že si získává stále více příznivců. O co při něm jde? „Power Plate je vibrační stroj, který lze využít ke cvičení či rehabilitaci pro lidi všech věkových kategorií a tělesných schopností,“ vysvětluje trenérka Zuzana Bičíková z Holmes Place.

Stroj využívá principu akceleračního zrychlení v kombinaci s nestabilní plošinou. „Tím dochází ke stimulaci a přirozené odezvě organismu na vibrace. Cvičení tak pomáhá ke zlepšení rozsahu pohyblivosti, získávání svalové síly, koordinace a stability, zpevnění trupu, zlepšení výbušnosti, ale i jako každodenní forma regenerace,“ doplňuje trenérka.

Nestabilita a vibrace jsou nadstandard

Jak je tedy možné, že na něm stačí cvičit pouhou půlhodinu, a výsledky se dostavují? „Cviky, které u nás provádějí profesionální trenéři, jsou účinné samy o sobě,“ vysvětluje Jana Mrázková ze studia Power Plate Praha. Podle ní je ale díky vibracím cvičení náročnější na stabilitu, podobně jako na bosu, protože jste nuceni zapojit při něm i hluboký stabilizační systém, vnitřní svalstvo, které je nesmírně důležité pro správnou funkci těla.

Zaberou i svaly, které doteď spaly

„Vibrace dále zapojí více svalových vláken najednou, tím je toto cvičení intenzivnější a náročnější, než kdyby se cvičilo na zemi,“ doplňuje trenérka. Procentuálně se zvýší počet aktivních vláken ve svalu až o 20–30 %. Cvičení umožňuje komukoli bez ohledu na věk či stupeň kondice vykonávat rychlý a efektivní trénink bez namáhání kloubů a přetěžování jiných částí těla, přičemž dochází k velké aktivaci procvičovaných svalových skupin a takzvaných „spících“ svalových vláken.

„Hlavně ho lze ušít na míru individuálně – lidé chodí tvarovat postavu, hubnout, protáhnout se, zlepšit si kondici i náladu. Programů, které se dají vymyslet, je opravdu nespočet,“ doplňuje Jana Mrázková.

Foto: Greta Blumajerová

My z ProŽeny.cz se pro vás nebojíme ani potit krev :-)

Zkusili jsme za vás!

Jak se zapotila šéfredaktorka Kamila?

„Na power plate ani jiném cvičení založeném na vibracích jsem nikdy nebyla, takže to pro mě byla absolutní novinka. Můj první pocit byl: tohle je fakt zvláštní. Už samotný postoj na plošině je jiný, váha je na špičkách a kolena nikdy nejsou propnutá, protože jinak vám vibrace jdou rovnou do hlavy – což byl přesně můj případ první minutu. Naštěstí jsem si na jiný postoj celkem rychle zvykla, a sbíječku v hlavě se mi tak podařilo eliminovat:-).

Prvních pár cviků vycházelo z výpadů, dřepů a poskoků. Na ty jsem zvyklá, takže ze začátku jsem si říkala: pohoda. Obvykle 45 sekund, prohodit nohy. Jenže za chvíli bylo jasné, že i když cviky zvládám bez větších problémů, zas tak ‚easy‛ to nebude. Cviky na břicho mi daly hodně zabrat.

Naštěstí ve chvíli, kdy jsem začínala mít pocit, že je to celkem fuška, přišel konec! Právě délka cvičení, 30 minut, je pro mě největší pozitivum tohoto cvičení. Je to zábavné, trochu zvláštní, rozhodně to není tak lehké, jak to vypadá. Jak moc je power plate účinný a jestli dokáže zformovat postavu? To zatím nedokážu posoudit, ale rozhodně mu dám pár měsíců šanci!"

Co na cvičení říkal vedoucí redakce Michal?

„Power plate už znám, cvičil jsem na něm párkrát už dříve. Teď mě ale opět překvapilo, jak se dá za takovou chvilku protrénovat tělo. Napoprvé mě druhý den svaly pořádně bolely, ale bylo to asi proto, že jsem se dlouho nehýbal v posilovně. Překvapilo mne spíš, jaké všechny cviky se dají na tak relativně malém přístroji provádět. A mé resumé? Po pár cvičeních mám pocit, že power plate neuvěřitelně zabírá na břicho a nohy – což jsou dle mě problémové partie, které trápí spoustu lidí. Cítím je. A to je dobře, protože se s nimi aspoň něco děje!"

Sami dobře víte, že někdy je dlouhá i minuta, natož půlhodina. A pokud vás při ní čekají dobře připravené cviky, navíc zintenzivněné nezvyklými podmínkami, proč takové cvičení nezkusit? Ušetří vám čas! Co říkáte?

ynezorPumanzeSaNyknalC