Hlavní obsah

Pozor, aby kroužků nebylo moc

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Položte si otázku, jestli těch kroužků nemá vaše dítě příliš

V pondělí flétna, v úterý balet nebo volejbal, ve středu přírodovědný kroužek, čtvrteční odpoledne výuka angličtiny a v pátek...? Něco už se určitě najde.

Článek

Tak nabitý program by nechtěl mít ani dospělý, natož pak dítě, které se teprve učí svým každodenním povinnostem. To, že sami nemáme příliš volného času, neznamená, že volný čas budeme upírat našim dětem. Vize, že pokud budou dělat „něco smysluplného", nebudou mít čas na lumpárny, je poněkud scestná. Navíc brát dítěti jeho dětství... není to zločin?

Období hledání a zkoušení

S nástupem do první třídy nastává jistý zlom. Váš drobeček už je opravdu velký, už chodí do školy. To je ovšem jen povzbuzení pro samo dítě. Rodiče by si měli především uvědomit, že dětství neskončilo. Začíná období objevování nových aktivit a možností. Některé školy už od prvních tříd nabízejí různé kroužky. To ale neznamená, že se jimi celotýdenní rozvrh zcela zaplní. Mnohé mohou samozřejmě lákat, ale nelze se divit, pokud pro dítě po čase ztratí na atraktivitě. Je určitě dobré učit děti vytrvalosti, ale mějme oči otevřené. Nemusí se vždy jednat o vrtkavost a nerozhodnost, je to zkrátka jen objevování toho, co vše nám svět může nabídnout.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Vaše dítě nemusí bavit to, co by zaručeně bavilo vás

Nerodíme děti pro sebe

Celý život poznáváme druhé. I naše dítě od narození pozorujeme, poznáváme, co ho trápí a zlobí, čím ho utišíme a potěšíme. Zvykáme si na sebe a vůbec na individualitu všech v rodině. Každý je jiný a také každého zajímá něco jiného. Jen proto, že se nám nesplnily naše dětské sny, nemusíme je nutit svým ratolestem. Dělat něco jen pro radost druhému časem přestane bavit. Objeví se averze k vybrané aktivitě a skončit to může i stresem a strachem z nesplnění očekávání. Proto bychom my, rodiče, měli vždy myslet především na sny a přání dítěte, nikoli slepě následovat své vlastní ambice.

Talent nestačí

Ve vzájemném vztahu rodiče a dítěte nedělá dobrotu ani argument, že talent se musí využít. S nechutí do činnosti se ani talent sám o sobě nepřetaví ve vrcholný úspěch. Psycholožka Eva Rheinwaldová říká: „Rodiče musí dítě naučit, že každý talent se vyvine nejen podporou, jíž se mu dostane od okolí, ale i tvrdou prací a vytrvalostí." To je třeba pochopit a vštěpovat i dětem. Ne zřídka je jedinou motivací jejich zájmu společenská prestiž, pochvaly rodičů či uznání a obdiv vrstevníků. Dítě tedy musí mít chuť na sobě pracovat a zlepšovat se, zároveň ovšem v tom, co ho baví. A je skutečně úplně jedno, zda jde o hru na klavír, aranžování květin nebo o hokejovou kariéru. A také nejde o kvantitu, ale o kvalitu.

  • Stimulujte dítě a nabízejte mu různé aktivity vhodné k jeho věku.
  • Rozvíjejte v něm touhu po novém, odvahu zkoušet nepoznané.
  • Učte ho vůli a trpělivosti.
  • Podporujte ho i v činnostech, které mu nejprve nejdou, buďte mu vždy oporou.
  • Neplňte si jeho prostřednictvím vlastní touhy a ambice, pomáhejte mu splnit si jeho vlastní.
  • Pozorujte, poznávejte osobnost svého dítěte a jeho vlohy.
  • Nepřetěžujte jej aktivitami, neberte mu právo jen tak si hrát.

Milí rodiče, víme, že není jednoduché vydržet neustálé střídání zájmů vašich dětí, ale vězte, že časem se v nějakém zájmu určitě najdou. A společně si pak jejich úspěchy užijete.

ynezorPumanzeSaNyknalC