Hlavní obsah

„Depka" není deprese

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Nepropadejte zimním chmurům

Máte ráno pocit, že na vás leží betonový kvádr? Stojí vás každá aktivita pětkrát víc sil než obvykle? Bojíte se událostí, na které jste se dřív těšila? Není vám do řeči ani s nejbližšími, přáteli? Pokud tento stav trvá déle než tři týdny, může jít o depresi. Je to choroba jako každá jiná, a lékař vám s ní může pomoci. Jen to trvá o poznání déle.

Článek

Únor nepatří mezi nejpřitažlivější údobí roku. Zima už trvá příliš dlouho, slunečního světla je málo, bláto na chodníku střídá náledí a kabátů a zimních bot už máme plné zuby. Občas si na „depku" v tuhle dobu postěžuje nejedna z nás. Pokud ale na zahnání černé nálady stačí navštívit oblíbený obchod, případně sednout na kávu a dvě deci s kamarádkou a chmury jsou pryč, je všechno v pořádku. Nejde o depresi.

Co ale dělat v případě, kdy se díváte na všechno přes černé (přesněji řečeno přes šedé) brýle už víc než tři týdny, večer nemůžete usnout, ráno se budíte před svítáním a i běžné věci vám najednou připadají nad vaše síly? Jak přesvědčit samu sebe, že ne všechno ve vašem životě musí skončit špatně, jak zahnat pocity viny i za věci, kterým obvykle nevěnujete pozornost? A především: jak zahnat nutkavé myšlenky na dvě krabičky prášků na spaní, které by vaše problémy vyřešily rychle a jednou provždy?

Psychiatr nekouše

Pokud vám jsou výše uvedené myšlenky „blízké", nazrál čas, abyste vyhledala psychiatra. Nejprve však přijměte fakt, že jste onemocněla. Za vaše pocity nemůže nic jiného než chemická nerovnováha, respektive nedostatek některých chemických sloučenin ve vašem mozku. A nestyďte se za psychiatrem zajít, s chřipkou také půjdete k lékaři a ani vás nenapadne, že byste se za svou návštěvu ve zdravotnickém zařízení měla stydět.

Deprese je stále rozšířenější civilizační chorobou, někteří odborníci dokonce varují, že jestli to takhle půjde dál, za pár let svým významem předstihne i AIDS nebo rakovinu. Už nyní jí na celém světě trpí více než sto deset milionů lidí. Moderní medicína má ale k dispozici moderní antidepresiva a také psychoterapii. Tu vyhledejte co nejdříve, sdílet s odborníkem své pocity a myšlenky se vám vyplatí.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Za návštěvu psychiatra se nemusíte stydět

Depresi neskryjete

Zastírat svůj stav před nejbližším okolím také nemá cenu - a především to ani není možné. Váš partner si nemůže nevšimnout, že vás najednou nic nebaví a nezajímá, že nádobí ve dřezu vydrží třeba tři dny a žehlíte jen to, co si výslovně objednal na druhý den. Zkuste mu ve vaší klidnější chvíli vysvětlit, že vám jeho povzbuzování a apely na jasnější stránky života nepomohou. Jak říkal kdysi Miloš Kopecký, slavný herec trpící silnou depresí: vyzývat nemocného, aby se vzmužil a díval se na svět z té jasnější stránky, to je stejné jako říkat člověku, kterému právě uřízli nohu, aby si šel zaběhat.

Na druhou stranu: každý, kdo žil někdy s partnerem trpícím skutečnou, dlouhodobou depresí, vám potvrdí: je to jedna z nejnáročnějších zkoušek, do jakých se soužití dvou lidí může dostat. Jedinou radou je načerpat co nejvíc informací a potom se podle toho chovat. Především se nesnažit svého partnera k něčemu donutit, byť by to mělo být pro jeho dobro. Žádný úžasný recept, jak zahnat depresi během jednoho víkendu, totiž neexistuje.

Slunce pomůže!

Jedním z důvodů podzimních a zimních depresí je nedostatek slunečního světla. Psychiatři proto občas doporučují léčbu jasným světlem o intenzitě 2000 luxů. Krokem z deprese může být i zimní dovolená, ne ale na horách, ale například na Kanárských ostrovech. Prostě tam, kde je jasného slunce a letní nálady dost a dost. Islandské zdravotní pojišťovny dokonce svým klientům trpícím depresí pobyt u jižních moří proplácely.

Máte depresi? Pak vám přejeme, ať ji brzy porazíte. A třeba vám pomůže vědomí, že i slavným se nevyhýbá...

A to, jaký je život s mužem v depresi, si přečtěte již zítra v článku Jak žít s partnerem v depresi.

ynezorPumanzeSaNyknalC