Hlavní obsah

Revoluční dieta na 30 dní: Jak funguje vůbec?

Foto: Ekaterina Markelova, Shutterstock.com

Čtenářka Alžběta chtěla zhubnout, ale nic jí nezabíralo. Až s pomocí stravovacího programu Whole30 shodila 8 kilogramů a jede dál. Změňte s tímto revolučním plánem svůj přístup ke stravě i vy. Ale pozor, zjistěte také, zda je pro vás vůbec vhodný.

Článek

Čtenářce Alžbětě Felgrové váha ve stresovém období skákala vždycky. Poté, co oslovila několik výživových poradců, jejichž jídelníčky její problém nevyřešily, se od další odbornice na výživu dozvěděla o Whole30. Zbavila se zatím osmi kilogramů a váha jde stále dolů.

Co je Whole30?

Jedná se o stravovací program na 30 dní, kde vysazením mléčných výrobků, obilovin, luštěnin, cukru a alkoholu a dalších nepovolených látek zjistíte, co tělu sedne a co ne. Po skončení 30denního období začnete vyřazené postupně zase zařazovat. Jídlo podle tohoto vzoru obsahuje zdroj kvalitních bílkovin (maso, ryby, vejce), kupu zeleniny a zdravé tuky – oleje, ořechová másla, ořechy, semínka, kokos, avokádo a olivy. Denně jsou také povoleny 1 až 2 porce ovoce.

Foto: Soukromý archiv Alžběty Felgrové

„Naučila jsem se poslouchat vlastní tělo,“ říká Bětka Felgrová

3 důvody, proč byste to také měli vyzkoušet

1. Začnete nad jídlem přemýšlet

Největší přínos cíleného stravování je, že se naučíte přemýšlet nad tím, co jíte a začnete si vybírat kvalitní potraviny. Což je podle oslovených nutričních odbornic, Michaely Bebové a Petry Schäferové, hlavním přínosem. „Velké pozitivum vidím v mentálním nastavení na 30 dní, lidé vidí šanci dokázat to. Whole30 představuje start přemýšlení o stravě jako takové,“ potvrzuje Petra Schäferová ze společnosti Fitkouč.

Foto: Teri Virbickis, Shutterstock.com

Nové stravování zachutná i vám, jen je třeba tomu dát pár dní

2. Dá vám svobodu a zvýší sebevědomí

„Získala jsem svobodu v rozhodování, co chci a nechci jíst. To u mě určitě přispělo k většímu sebevědomí,“ říká Bětka Felgrová.

V tomto stravování jsou základem 3 jídla denně, když je člověk více fyzicky vytížený, mohou to být i 4. Což se líbí i poradkyni Michaele Bebové z webu Biochemicka: „Velmi sympatické je, že vlivem ketózy člověk jí pouze třikrát denně a stačí mu to, necloumají s ním chutě a nemá potřebu neustále uzobávat.“

Také není vhodné se v průběhu 30denní kúry vážit, čímž ubývá stresu...

Foto: MaraZe, Shutterstock.com

Maso, zdravé tuky a sacharidy z ovoce a zeleniny. Ideálně od lokálních dodavatelů. To je filozofie programu Whole 30

3. Začnete naslouchat svému tělu

„Naučila jsem se rozeznat, co mému tělu dělá a nedělá dobře,“ říká Bětka Felgrová. Z jídelníčku po 30 dnech nastálo vyřadila rafinovaný cukr a nehodlá ho do stravy znovu zařazovat.

Vysazení nejen cukru, ale sacharidů obecně, je podle Michaely Bebové dalším pozitivem. Donutí totiž tělo nahodit „výhybku“ ze sacharidového metabolismu, kdy je závislé na glukóze jako hlavním zdroji energie, na tukový metabolismus. V něm si je plně schopno vyrábět energii z tzv. ketolátek, které vznikají z bílkovin a tuků. Tělo tedy není závislé na sacharidech z potravy a plně si vystačí s bílkovinami a tuky, případně tuky z tukové tkáně. V praxi se to projeví tak, že organismus bude mít větší tendenci hubnout zbavováním se tukových zásob.

Bětčiny oblíbené kombinace bez sacharidů

  • Vejce smažená na kokosovém oleji, rajčata, salátová okurka, olivy, borůvky
  • Tuňák, kešu a mandle, červená řepa, okurka
  • Frittata ze slaniny, žampionů, rajčat a vajec a ½ avokáda, borůvky a jablko
  • Prudce opečený lososový filet, špenát na kokosovém mléce, celerové hranolky

Se zařazením přírodních zdrojů sacharidů

  • Krůtí maso ochucené kajenským pepřem, hořčičným semínkem a paprikou, osmahnuté na sádle, podávané se salátem z polníčku, rajčat a okurek s nasucho opečenými bramborami a batáty
  • Kuře à la chilli vs. curry na žampionech a cuketě, zalité kokosovým mlékem a pečené domácí brambory, jako mls na závěr jablko se skořicí

Skvělý program na 30 dní

Navzdory všem benefitům by podle Petry Schäferové mělo takovéto stravování být drženo pouze krátkodobě. Důvodem je zejména vyloučení některých důležitých skupin potravin, jako jsou mléčné výrobky, obiloviny a luštěniny. Důsledky vysazení sacharidů se v prvním týdnu mohou projevit bolestmi hlavy a únavou. V takovém případě je třeba hodně pít, ubrat fyzickou aktivitu a odpočívat.

„Vysoký příjem masa a bílkovin obecně může být do jisté míry zatěžující pro ledviny a nemusí být zdravotně prospěšný pro lidi, co již mají vysoké hodnoty kyseliny močové a náběh na dnu,“ upozorňuje Michaela Bebová a dodává, že společně s množstvím tepelně upraveného masa do sebe dostáváte i potenciálně karcinogenní látky, které při jeho přípravě ve větší či menší míře vznikají, je to tedy určitá zátěž pro střeva.

A samozřejmě takto omezená strava není vhodná pro chronicky nemocné lidi, těhotné a kojící ženy, děti...

Už jste o tomto stravovacím systému slyšeli?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama