Hlavní obsah

Smažák, koleno i řízek: Vyfotili jsme, kolik je v nich tuku!

Foto: isifa

V dětmi oblíbeném smaženém sýru s hranolky je spousta oleje

Knedlo vepřo zelo, vepřový řízek s bramborovým salátem a třeba smažený sýr s hranolky... To jsou jídla, na kterých si často pochutnáváte. Ale víte, kolik v sobě skrývají tuku? Povíme vám to!

Článek

Našli jsme pro vás pět jídel, která se dají považovat za všeobecně oblíbená. Víte o nich, že nejsou zrovna z těch dietních, ale občas... Tak se podívejte, kolik tuku v nich je. Vyfotili jsme vedle talířů s jídlem i klasické panáky. „Pro názornost jsme přepočítali tuk v gramech na mililitry slunečnicového oleje," vysvětluje nutriční terapeutka DietPlanu Mgr. Lada Nosková, která s námi na tomto malém testu spolupracovala.

Foto: archiv redakce

Vepřové koleno, chléb, kyselá okurka, hořčice, 5515 kJ, tuků 82,6 g, 83 ml oleje

Foto: archiv redakce

Vepřo knedlo zelo, houskový knedlík, zelí, 5003 kJ, tuků 73,7 g, 77,3 ml oleje

Foto: archiv redakce

Vepřový řízek, bramborový salát, 3426 kJ, tuků 59,3 g, 62,3 ml oleje

Foto: archiv redakce

Smažený sýr, hranolky, tatarka, 4456 kJ, tuků 75,5 g, 79,3 ml oleje

Foto: archiv redakce

Cheesecake, 2773 KJ, tuků 29,7 g, 31,2 ml oleje

Tuků se nejde zbavit zcela

I když se budete snažit hubnout a jíst zdravě, nemůžete tuky z jídelníčku odstranit zcela. Jsou nejen zdrojem energie, ale pomáhají i udržovat teplotu těla, jsou nutné při tvorbě hormonů, jsou nezbytné pro využití některých vitaminů… Příjem tuků byste měli udržet kolem třiceti procent celkového denního příjmu energie, u dětí je to kolem 40 %.

„Jídelníček dětí by měl být pestrý a patří do něj i tuky, tedy je dobré je neomezovat zcela, ale nežádoucí je i jejich nadměrné množství," říká Věra Boháčová, nutriční terapeutka poradenského centra Výživa dětí a pokračuje: „Oblíbená tučná jídla jsou zdrojem především nasycených mastných kyselin. V jídelníčku by se neměly objevovat příliš často, protože mohou znamenat zvyšování tělesné hmotnosti, ale také mohou mít vliv například na zvyšování hladiny cholesterolu v krvi."

Není tedy cílem vyloučit z pokrmů tuky jako takové, spíš si dávat pozor na to, abyste měli jejich skladbu a příjem tuků pod kontrolou – a to ty zjevné, ale i skryté.

„Většina lidí si ani neuvědomí, že po jedné porci vepřového kolene už přečerpala svůj limit denního příjmu tuků o 20 procent a opravdu už není prostor k moučníku typu cheesecake. To nemluvím ještě o tom, že dvě třetiny denní dávky tuků by měly pocházet čistě z rostlinných zdrojů, a o ty jsme se v těchto dvou jídlech ani neotřeli," říká Lada Nosková.

Odradilo vás množství tuku od konzumace těchto oblíbených „lidovek"? Rozhodně nám napište.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.