Hlavní obsah

Bojíme se tuků zbytečně?

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Tuky vaše tělo také potřebuje

Jsme moderní lidé, a tak se snažíme žít zdravě. Normální je nekouřit, cvičit, dodržovat pitný režim, jíst dietně. Některé vžité představy o tom, co je zdraví škodlivé, jsou ale vybudované na omylech. My se pokusíme uvést na pravou míru, jak je to ve skutečnosti s tuky. Škodí, nebo ne?

Článek

Vařte bez tuku?

Trh přímo hýří nádobím, které zdravě uvaří vaše pokrmy bez jakéhokoli tuku. Nikdo netvrdí, že by z každého talíře měla stékat mastnota, ale určitá přiměřená dávka tuků je pro lidský organismus nutná. Není totiž náhodou, že tuk jídlo nejen ochutí, ale především je potřebný pro rozpouštění a vstřebávání vitaminů A, D, E a K. Vždyť většina salátových dresinků má svůj základ v kvalitním oleji. Tuky, mimo jiné, zajistí podstatnou část energetické spotřeby organismu. „Odstranit z kuchyně veškeré tuky rozhodně není správné," vysvětluje dietolog MUDr. Václav Somer. „Především rostlinné oleje pomáhají při stavbě buněčných membrán a ke správné činnosti mozku," dodává. Takže: Nebudeme tuky hýřit, ale ani je (především rostlinné oleje) podceňovat!

Vezmeme na milost živočišné tuky?

Zase jsme u rovnováhy. Nic bychom neměli přehánět, ale ani podceňovat. Náš jídelníček by měl obsahovat i přiměřené množství živočišných tuků. Jsou totiž zdrojem cholesterolu, ze kterého se v našem těle tvoří steroidní hormony. Ani slova steroidní se nelekneme, znamená hormony pohlavní a kůry nadledvin, čili při nedostatku jejich tvorby riskujeme poruchy fungování organismu. To je stejně závažné jako při přebytku tuků. „V současné době oblíbené, ale škodlivé je grilování. Při něm dochází k tomu, že olej odkapává do ohně, škvaří se a zplodiny se zachycují na potravině, kterou poté konzumujete!" varuje MUDr. Somer. Takže: Ani živočišné tuky nevyškrtneme zcela z jídelníčku, jen v rozumné úpravě a grilovat můžeme i v alobalu.

Babička to věděla!

Opařenina, bodnutí hmyzem, revmatismus, slabé plíce, mozoly, kosmetické chybičky... To všechno se řešilo namazáním sádlem. Ostatně sádlo bylo a je základem mnoha kosmetických přípravků. Stejně tak blahodárně účinkuje přiměřené množství sádla v našem organismu. Na tom, že jak zvířata, tak rostliny (slunečnice, olivy, řepka, ořechy) obsahují tuky, něco bude. I lidem v krvi koluje několik desítek typů tuků a na jejich vzájemném poměru závisí, zda budeme mít zdravé cévy. Naučme se žít s vědomím, že tuk není náš nepřítel, dokazuje to celá příroda kolem nás!

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Dětem svačinu máslem klidně namažte

Znáte hodný cholesterol?

Je to strašák: tuky se pro nás rovnají navyšování hladiny cholesterolu a tím zvyšují riziko mrtvice. Jenomže není cholesterol jako cholesterol, to by bylo příliš jednoduché. Jeden typ cholesterolu má sklon k tomu, že se usazuje v cévách a jeho nadbytek může vést až k poškození cévy, tedy i k mrtvici. Pak je tu ale druhý cholesterol - kamarád, který má naopak na cévy ochranný vliv. Toho záškodníka - zlého cholesterolu se zbavujeme i díky příjmu rostlinných tuků, které obsahují nenasycené mastné kyseliny. Nezahazujte lahve s olejem, ale investujte do těch opravdu kvalitních!

Běžně se asi před vařením pokrmů nebudeme zamýšlet nad vyvážeností různých tuků, můžeme se ale jednoduše řídit selským rozumem: Určitě nic nepokazíme, když dětem namažeme chleba taveným sýrem místo máslem, nic hrozného se nestane, když pokrm přiměřeně dochutíme sádlem nebo olejem (jen dbejme na kvalitu). V případě diet a sklonu k nemocím to není tuk, co má rozhodující vliv. Důležitější jsou genetické sklony a celkový životní styl. Určitě se tedy nemusíme tukům vyhýbat obloukem, jen je třeba je používat v rozumné míře.

ynezorPumanzeSaNyknalC