Článek
Většina dárků se dá vrátit
S výjimkou dědečkových zubů, které dostala dcera mé kamarádky, a dárků řekněme podobně rafinovaných, se dá většina věcí vrátit, ať už jsou koupené v kamenném obchodě nebo přes internet. Snad se Ježíšek neurazí, ale dvě žehličky na vlasy nebo o dvě čísla větší košilka je zkrátka k ničemu. Ale abyste zboží mohla vrátit, budete potřebovat víc než pěkný úsměv a vlídné vystupování. Klíčem k úspěchu při reklamaci nebo výměně zboží je účtenka. Pokud se k ní dostanete, máte skoro vyhráno.
Výměna zboží a vrácení peněz
Doba, po kterou můžete bezproblémově zboží vrátit, je různá. Pohybuje se v rozmezí od deseti dnů až do třech měsíců a určuje si ji obchodník nebo zákon. Daná je např. u internetových obchodů, kde máte podle občanského zákoníku (§ 53 odst. 7) 14 dnů na to, abyste zboží vrátila, a to bez udání důvodů. Počítají se dny po přijetí zboží. Peníze by vám měly dorazit do 30 dnů po vypovězení smlouvy. Tento nárok máte i v případě, že si zboží objednáte přes internet, ale fyzicky si jej vyzvednete ve skladu. Rozhodující je místo, kde uzavřete smlouvu. Některé internetové obchody mají na svých stránkách i příslušný formulář.
Podobná práva máte na vrácení zboží, které si nemůžete nijak vyzkoušet nebo prohlédnout. Podle zákona se jedná o uzavření kupní smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku. Jedinou podmínkou je, že smlouva musí být uzavřená mezi podnikatelem a kupujícím jakožto běžným občanem. Možnost odstoupení od smlouvy je také v případě, že vám zboží do slíbeného termínu nepřijde.
Přestože máte určitou časovou rezervu, vždycky je ale lepší neotálet a výměnu nebo vrácení provést co nejdříve. V životě platí úměra: Čím dříve zboží vrátíte, tím snáz to půjde a obchodník si nebude vymýšlet důvody, proč zboží nepřijmout. Necháte-li to až na poslední den, můžete si přidělat spoustu problémů.
Pro všechny vracené dárky platí, že nesmí být poškozené nebo viditelně opotřebované, nesmí chybět žádná jejich část ani návod a další dokumenty.
Problémové dárky
Někdy se to ale bez problémů neobejde. Nejčastěji to bývá kvůli porušenému obalu. To se netýká jen elektroniky, ale třeba zboží, jako jsou CD a DVD. Pokud už dárek prošel rozbalovací procedurou, máte několik možností. Nechat si ho a využít, darovat ho někomu jinému při vhodné příležitosti, prodat v internernetovém bazaru např. ZDE: w ww.bazar.prozeny.czapod.
Poslední záchrana
Pokud se vám nepodaří i přes svá práva domluvit se s prodavačem nebo se vám nezdá způsob, jakým s vámi v obchodě reklamaci vyřizují, máte podezření, že si obchodník nárokuje víc, než co je povoleno, obraťte se na Sdružení obrany spotřebitelů, (www.spotrenitele.info). Tam jsou připraveni pomoci a informovat každého.
Takže vám přeji pevné nervy a co nejméně nechtěných dárků.
A co vy, máte zkušenosti s vracením nechtěných dárků? Pojďme si poradit v diskuzi pod článkem nebo na info@prozeny.cz.