Článek
Ztráta karty? Už žádná tragédie
Dříve při ztrátě platební karty byla zcizená částka hrazena bankou jen v případě, kdy sice došlo k nahlášení ztráty, ale banka blokaci neprovedla. Navíc už samotné zablokování stálo klienta určitý poplatek, podle typu karty od čtyř set korun do dvou tisíc. Když z vašeho účtu někdo vybral peníze, než jste nahlásila ztrátu bance, zpravidla jste nedostala žádnou náhradu. Ale od listopadu tomu bude jinak. Odcizení a zneužití karty už váš účet nevysaje.
Finanční domy budou totiž muset zákazníkům nahradit většinu peněz vybraných zlodějem i před tím, než ztrátu nahlásí. Kromě toho bude zdarma i zablokování karty. Výjimkou budou škody, které vzniknou neopatrností majitele. Menší šanci na náhradu budou mít ti jedinci, u kterých bude mít zloděj karty k dispozici i PIN. Takže pokud máte PIN napsaný na kartě nebo lístku peněženky, zákon se na vás nevztahuje. Samozřejmě pokud někdo získá váš PIN podvodem, např. sejme kamerou, jak zadáváte PIN do bankovního automatu, budete mít také právo na náhradu škody.
„Některé banky nabízejí zamykání karet,“ říká finanční poradce Jan Lener z Broker Consulting, „kdy si klient může kartu pomocí SMS či internetového bankovnictví uzamknout a odemknout jen před platbou. Pak se karta automaticky zamkne, tak nehrozí její zneužití.“
Nově bez poplatků
Zrušení účtu bude bez poplatku, ale pozor, musí se dodržet limit – bezplatné je to u většiny bank až po uplynutí prvního roku. Zdarma bude i výpis o stavu účtu, a to jedenkrát měsíčně. Banky mají nyní ze zákona povinnost informovat klienta o stavu jeho účtu a samy si rozhodnou, jestli se bude jednat o výpis na papíře, nebo elektronicky. Je jasné, že je to posun k lepšímu, upřednostňují se práva klientů.
Rychlejší platební styk
Zajímavou novinkou je i pružnější platební styk. Poukázané peníze se dostanou na váš účet do druhého dne, kdy je budete mít i fakticky k dispozici. Teď se čeká někdy déle než čtyřicet osm hodin, záleží na konkrétní bance. To je velké pozitivum nejen pro běžného občana, ale zejména pro podnikatele.
Uzákoněné změny vás určitě potěší, méně poplatků a lepší služby. Nezbývá než podotknout: Konečně!
Jaké zkušenosti máte s bankami vy? Ztratila jste kartu a jak se banka zachovala? Napište nám své dobré i špatné zážitky na info@prozeny.cz.