Hlavní obsah

Proč pravidelně plavat? Zhubnete a zbavíte se stresu!

Foto: Profimedia

Začněte chodit plavat třeba spolu s kamarádkami. Vzájemně se budete motivovat k lepším výkonům!

Chcete udělat něco skvělého pro své tělo? Začněte plavat! Plavání zastává posilovací i aerobní trénink, proto je výborné při hubnutí. Zároveň ale zvyšuje kondici, zlepšuje dýchání a šetří vaše klouby!

Článek

Jednou z největších výhod plavání je skutečnost, že je vhodné téměř pro každého. Nedoporučuje se jen výjimečně, například epileptikům nebo pokud máte vážné kožní či gynekologické obtíže.

Jinak si ale pravidelné plavání mohou dopřát i skupiny, u nichž obvykle platí značná omezení. Například senioři, těhotné ženy, lidé trpící problémy pohybového charakteru nebo jedinci s výraznou nadváhou.

A co je vlastně na plavání tak skvělého?

1. Při plavání zapojujete všechny svalové skupiny

Plaváním procvičujete nejen velké svalové skupiny, ale i drobnější svaly, které při většině sportovních aktivit zůstávají nezatížené. „Zatímco kopete nohama, tak zároveň rozpažujete ramena, natahujete a otáčíte záda, stahujete břicho, a tím stabilizujete střed těla,“ popisuje trenérka Markéta Brožová z Contours, fitness pro ženy ve 30 minutách.

Během plavání tak vzhledem k tomu, že odpor vody je dvanáctkrát vyšší než odpor vzduchu, efektivně budujete svaly, které jsou pro udržování štíhlé linie zásadní, ale zároveň svému tělu zajišťujete komplexní a zdravý rozvoj.

Foto: Profimedia

Myslete na správnou plaveckou techniku, a hlavně se nezdráhejte ponořit hlavu pod hladinu

2. Spalujete více než při jízdě na kole

Pokud plavete v aktivním tempu a máte správnou techniku – s hlavou v neutrální poloze s pravidelným vydechováním do vody – zastává tento sport běžnou aerobní aktivitu. „Při plavání vydáte dvakrát až pětkrát více energie a síly než na suchu. Za hodinu aktivního plavání spálíte 1800 až 2000 kJ, což je více než za hodinu jízdy na kole průměrnou rychlostí 16 km/hod,“ přibližuje fyzioterapeutka Martina Karasová spolupracující s programem Vím, co jím.

Z hlediska spalování tuků je však důležitá i teplota vody. „Doporučuji plavání spíš v teplejší vodě, neboť ve studené má tělo tendenci tuky příliš ,nepouštět‘, ba naopak,“ podotýká trenérka Markéta Brožová.

3. Zvyšuje se kapacita plic

Na rozvoj dýchacího systému je plavání hotový zázrak. Zaprvé díky vodorovné poloze dochází k vylučování nežádoucích sekretů z plic, a tím k jejich pročištění a snadnějšímu dýchání. Zadruhé jsou při plavání plíce výborně prokrvovány, a tak se zvyšuje podíl kyslíku v krvi.

Při problémech s dušností je podstatný i fakt, že při nádechu a výdechu musí plíce překonat hydrostatický tlak vodního sloupce, díky čemuž dochází k intenzivnímu posilování dýchacích svalů.

Foto: Profimedia

Plavání je i balzámem na duši. Vodní radovánky vám zaručeně zvednou náladu

4. Zlepšuje kondici

Bezpochyby je plavání také skvělou volbou pro sportovce-začátečníky. Zvláště lidé s nadváhou se řadě sportů vyhýbají nikoli z lenosti, ale ze strachu, jak se projeví jejich prachbídná kondice. Plavat ve svém tempu však zvládne skoro každý. Navíc brzo se můžete těšit na výrazné zlepšení tělesné kondice. Důležité samozřejmě je chodit plavat pravidelně, ideálně třikrát do týdne, a to minimálně na 30 minut.

5. Uvolňuje psychicky

V neposlední řadě plavání prospívá i psychice. Bezprostřední kontakt s vodou zklidňuje a uvolňuje mysl, a proto se tento sport považuje za jeden z nejlepších způsobů aktivní relaxace.

Foto: archiv firem

Vyrazte k bazénu ve stylových plavkách! Na foto (zleva): Sportovní plavky Arena v tmavomodré barvě s potiskem, růžové bandážové bikiny Tommy Hilfiger a plavky s etno vzorem od Astratex (uvedená cena je za horní díl)

Plaváním si vyrýsujete perfektní figuru, prospějete svému zdraví a dostanete se do pohody. Už se těšíte, až se blýsknete u bazénu v nových plavkách?

ynezorPumanzeSaNyknalC