Hlavní obsah

Co jíst, abyste měli krásné zuby a zdravé dásně? Známe nejlepší potraviny!

Foto: Cookie-Studio, shutterstock.com

Konzumujete pravidelně jogurty, kefíry a další mléčné produkty? To vašim zubům prospívá

Zuby vybělí drahá pasta či speciální přípravky a poškozené dásně napraví nějaké prášky. Přistupujete k věci takto? Nebo je vám sympatičtější přirozená a průběžná péče o zuby? Pokud to druhé, čtěte dál.

Článek

Jak si představujete perfektní stav zubů? Většina lidí hned napadne zářivě bílý úsměv modelky z reklamního plakátu. Barva chrupu je nepochybně důležitá, ale není to úplně jediné, co hraje roli.

Naopak, je to „jenom“ estetická záležitost. Skutečně podstatnější je, jak jsou vaše zuby silné, jak silná je sklovina, jak jsou citlivé, zda se vám nadměrně tvoří kazy, zda máte odhalené krčky nebo v jaké kondici jsou vaše dásně.

Stejně jako na odstín zubů, tak i na výše uvedené má přímý vliv váš životní styl. A víte, čím lidé ubližují svým zubům a dásním nejvíce? Ano, je to jídlo a pití.

Narozdíl od kouření, které je druhým nejznámějším ničitelem zubů, má jídlo a pití i svoji druhou stránku. Existují potraviny a nápoje, které zubům naopak velmi prospívají. Jsou to tyhle…

1. Potraviny s fluorem

Jednou z minerálních látek, která je důležitá pro zdraví nejen vašich zubů, ale i kostí, je fluor. „Fluor je obsažen například v hořkém kakau, ořeších, obilovinách a mořských rybách,“ uvádí Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

2. Potraviny s vápníkem

Když se řekne vápník, tak snad každého hned napadnou kosti a zuby. Proto i ten je nezbytné doplňovat z potravin. „Vápník je hojně zastoupen ve fazolích, brokolici, slunečnicových semínkách a mléčných produktech,“ dodává Věra Burešová a pokračuje: „Pokud svůj jídelníček obohatíte o potraviny s vápníkem a fluorem, postupně dojde ke zlepšení stavu zubů i kostí.“

Foto: SunKids, shutterstock.com

Brokolice obsahuje spoustu cenných minerálů a vitaminů, včetně důležitého vápníku

3. Potraviny s vlákninou

„Jablka, hrušky, mrkev nebo celer obsahují velké množství vlákniny, ta má příznivý vliv na vyšší produkci slin. Vhodné složení slin pak pomáhá přirozenou cestou očišťovat zuby a hojit dásně,“ popisuje Věra Burešová.

Kdysi dávno se dokonce tvrdilo, že na večer stačí sníst jablko a zuby se tím vyčistí samy. To je dneska samozřejmě překonaný mýtus. Nicméně, dokazuje to, že příznivé účinky těchto potravin jsou už prověřené časem.

Foto: Batkova_Elena, shutterstock.com

Jablka a další zdroje vlákniny napomáhají udržovat zuby ve skvělé kondici

4. Máta

Máte rádi mátový čaj, vodu s pár lístky máty nebo si tuto bylinku rádi dáte do salátu? Je to dobře! Máta je dneska hodně populární bylinka nejen díky své chuti, ale i skvělým zdravotním benefitům.

„Máta má příznivé účinky pro čistší dech díky obsahu mentolu, který vyvolává pocit chladu, znecitlivuje a napomáhá hojit dásně. Pro osvěžení dechu a zklidnění ústní sliznice si lze udělat odvar z máty a kloktat jej nebo lísteček máty jednoduše rozžvýkat,“ radí Věra Burešová.

Jak pečujete o svoje zuby a dásně?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama