Hlavní obsah

Cvičení i pro lenochy: Jóga prstů zabírá na srdce, lepší spaní i hezčí vlasy

Foto: Luna Vandoorne, Shutterstock.com

O józe jste určitě už slyšeli: cvičí tělo i ducha, někdy dovede i léčit. A nemusíte se kvůli tomu stavět na hlavu! Stačí přidržet ve správné poloze prsty na rukou, správně dýchat a… Účinky můžete pozorovat rychle.

Článek

Na první pohled to vypadá podezřele jednoduše: přiložíte jeden nebo více prstů ke druhému, některé dáte přes sebe a držíte. Nic zvláštního. Ovšem mudry, jak se nazývají tyto speciální, ustálené polohy prstů, mají svou rituální a symbolickou rovinu. Vycházejí z buddhistických tradic, kde po tisíciletí vyjadřují duchovní gesta, která ovlivňují energii nebo náladu. Například v Indii jsou mudry pevnou součástí náboženských úkonů a jsou jim připisovány až magické účinky.

Když se na věc podíváte pragmaticky, avizované „kouzelné“ účinky se klidně mohou opírat o vědecky prokázané poznatky. Není přece žádným tajemstvím, že v konečcích prstů na rukou i na ploskách nohou je nespočet nervových zakončení. Na jejich stimulaci je založena jak reflexní masáž, tak akupunktura. A dodejme, že slaví čím dál větší úspěchy.

Instruktorka jógy Lucie Hitmárová podotýká: „Pokud se rozhodnete pro praxi muder, je třeba si uvědomit, že obnovují rovnováhu prvků v těle, kterými jsou oheň, vzduch, éter, země a voda. V rámci ruky pak platí, že palec náleží slunci – oheň, ukazováček vzduchu, prostředníček nebesům čili éteru, prsteníček zemi a malíček vodě. Zároveň s nimi můžete uvést do souladu zdravotní stav a příznivě akumulovat energii.“

Jak se mudry cvičí?

Vlastně docela snadno. Prsty ustavíte do doporučené polohy, přičemž tlak je jen lehký, ruce zůstávají uvolněné. „Možná zjistíte, že to u některých muder nejde tak snadno, prsty vzdorují, jsou málo pohyblivé, ruce se snaží vrátit do původní polohy nebo se brzy unaví. Pohyblivost rukou má přímý vztah k pohyblivosti celého těla. Pokud jste na určitém místě na těle příliš napjatí, projeví se to napětím na příslušném místě na rukou,“ vysvětluje ve své knize Mudry – jóga prstů švýcarská instruktorka jógy Gertrud Hirschi.

Dají se praktikovat kdykoli a kdekoli

Jóga prstů má jednu velkou výhodu: nepotřebujete k tomu žádné speciální pomůcky, dokonce ani místo. Mudry totiž mohou být aplikovány vsedě, vleže, vestoje, ba dokonce i za chůze. Můžete si jimi zkrátit dlouhou chvíli při čekání u zubaře nebo na tramvajové zastávce. Jedinou podmínkou je, že musíte být uvolnění, protože každé napětí blokuje vnitřní proudění energie a působí proti účinku muder.

Je také dobré se zaměřit na postupné prohlubování dechu. Při sezení dbejte na rovná záda, vleže volte polohu na zádech. „V ideálním případě by mudry měly být praktikovány oběma rukama po dobu 45 minut. Pokud však teprve začínáte, můžete si cvičení rozdělit po 15 minutách do celého dne,“ doplňuje Lucie Hitmárová. Jak Gertrud Hirschi připomíná, i jen krátké, ovšem soustředěné „držení“ té které mudry může nastartovat pozitivní účinek.

Pomoc v nouzi i prevence

Vybrali jsme jen devět ze stovek muder, které existují. Zkuste ty, které vás zaujmou, a možná zjistíte, že některé přirozeně děláte, aniž byste o tom věděli. Další jsou tak prosté, že si je rychle zapamatujete.

Proti menstruačním bolestem

Foto: Buddy-Cut, Shutterstock.com

Garuda je mystický pták, podle něhož se jmenuje mudra slibující větší prokrvení organismu; pozor by si měli dávat lidé trpící vysokým tlakem. Účinkuje při menstruačních bolestech, podráždění žaludku či potížích s dechem. Palce rukou zaklesnete do sebe a ruce položíte nejprve na 10 nádechů na podbřišek, pak přesunete na stejnou dobu na oblast žaludku a nakonec na hruď. Praktikujte třikrát denně

Pro krásnější vlasy i nehty

Foto: Buddy-Cat, Shutterstock.com

Prithivi mudra posiluje čich a pozitivně se odráží na kvalitě nehtů, vlasů, kůže a kostí. V přeneseném slova smyslu také posiluje rovnováhu a důvěru v sebe sama. Položte špičky palce a prsteníčku lehkým tlakem na sebe, přičemž ostatní prsty jsou natažené. Praktikujte pravidelně třikrát denně po 15 minutách

Pro lepší zrak

Foto: RaSveta, Shutterstock.com

Pran mudra souvisí s kořenovou čakrou, kde sídlí prasíla člověka. Celkově snižuje nervozitu a zlepšuje zrak. V mentálně-duchovní oblasti dává vůli vydržet a prosadit se. Praktikuje se oběma rukama. Dejte k sobě špičky palce, prsteníčku a malíčku, ostatní prsty jsou natažené

Uvolnění před spaním

Foto: Buddy-Cat, Shutterstock.com

Ksepana mudra je výborná pro večerní praxi na 7 až 15 nádechů a výdechů. Povzbuzuje vylučování škodlivin tlustým střevem, pokožkou a plícemi. Je příznivá pro uvolnění napětí. Ukazováčky jsou naplocho přitisknuty k sobě, ostatní prsty jsou zaklesnuty do sebe, špičky prstů spočívají na hřbetě ruky a palce jsou překřížené. Mezi rukama je malý dutý prostor

Pro lepší paměť a soustředění

Foto: Buddy-Cat, Shutterstock.com

Hakini mudra vám možná bude povědomá. Můžete ji praktikovat kdykoli si potřebujete na něco vzpomenout nebo znovu najít ztracenou nit myšlenek. Přiložte špičky všech prstů k sobě, obraťte oči vzhůru a několikrát se zhluboka nadechněte. Tuto mudru lze doporučit i pro situace, kdy se musíte dlouze soustředit nebo si prostě jen chcete něco rychle zapamatovat

Pro stimulaci srdce

Foto: Buddy-Cat, Shutterstock.com

Ganéšova mudra stimuluje srdeční činnost, otevírá průdušky a uvolňuje napětí v této oblasti. Levou ruku držte před hrudníkem dlaní ven, prsty jsou ohnuté. Pravá ruka je hřbetem ven a zaklesne se do levé. Při výdechu odtahujte ruce silně od sebe, při nádechu je povolte. Opakujte šestkrát a po krátké pauze vyměňte pozici rukou. Stačí praktikovat jednou denně

Ranní povzbuzení

Foto: Buddy-Cat, Shutterstock.com

Ušas mudra je vhodná pro ranní probuzení. Dodává duševní svěžest, chuť do života a nové impulzy. Zaklesněte prsty do sebe tak, že pravý palec leží nad levým a lehce do sebe navzájem tlačí. Držte 5 až 15 minut

Pro splněná přání

Foto: Buddy-Cat, Shutterstock.com

Kuberova mudra je věnována bohu bohatství. Můžete ji využít k posílení přání či cílů. Dodává sílu určité myšlence. V tělesné rovině otevírá a čistí čelní dutiny. Praktikuje se oběma rukama, a to tak, že k sobě přitisknete špičky palce, ukazováčku a prostředníčku. Zbývající prsty jsou ve středu ruky. Přitom nezáleží na délce mudry, ale na její intenzitě

Když vás bolí srdce

Foto: Garanga, Shutterstock.com

Apan Vaju mudra je nazývána zachráncem života, protože se praktikuje jako první „jógová“ pomoc při srdečních záchvatech. Na obou rukou ohnete ukazováček tak, že se jeho špička dotýká bříška palce. Zároveň se špičky prostředníčku a prsteníčku dotýkají špičky palce. Malíček je natažený. Při akutní bolesti se aplikuje tak dlouho, dokud se nedostaví zlepšení, jako léčebná kúra pak třikrát denně 15 minut. U starých lidí nebo v situaci, kdy nemocný není při vědomí, stačí, aby mu někdo uložil prsty do polohy této mudry a nechal ji působit

Zaujaly vás některé pozice prstů? Zkusíte využít jejich sílu? 

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama