Hlavní obsah

Děti a sauna: Jak začít?

Foto: Thinkstock

Dítě vezměte do sauny až před nástupem do školky

Rádi se v zimě prohříváte v sauně, chtěli byste začít i s vašimi dětmi, ale nejste si jisti, jak na to? Poradíme vám, kdy je ten správný čas na saunování dětí, jaká by pro ně měla být optimální teplota v sauně a jak dodržovat správný postup.

Článek

Kdy začít?

Přestože Finové saunují své děti již asi po dvou týdnech od porodu, u nás se začíná o něco později. Některé dětské kluby nabízejí saunování kojenců již od tří měsíců, ale v tomto věku se doporučuje jako vhodnější varianta domácí sauna (dnes už se vyrábějí malé kabiny určené jak do rodinných domů, tak i do bytu).Teprve ve věku před nástupem do mateřské školky, tedy okolo dvou a půl až tří let, jsou děti schopné vyjádřit své pocity na neobvyklé prostředí saunové lázně. Pokud je dítě zdravé a zvládá základní dovednosti přiměřené jeho věku (cvičit, běhat, plavat, koupat se v horké i chladné vodě), pak můžete bez obav začít s jeho saunováním. Důležitý je i momentální psychický stav.

Pro děti předškolního věku se nedoporučují veřejné sauny, a proto je vhodné, když se například domluví skupinka rodičů s malými dětmi a objednají si saunu jen pro sebe. Stejně tak to chodí třeba v baby klubech či mateřských školách, kde se s dětmi chodí do sauny.

Pozor na teplotu

Děti se zahřívají mnohem rychleji než dospělí. Mají totiž větší tělesný povrch v poměru k tělesné hmotnosti než dospělí, nejmenší děti dokonce až šestinásobně, a teprve v deseti letech se plocha přibližuje stavu u dospělých.Délka prohřívání, která je tak pro dospělé obvykle 8 - 15 minut, se musí proto zkrátit. Kojenci a mladší batolata se prohřívají jen krátce, maximálně do 3 minut, ale ani u větších dětí se nemá přesahovat 5 minut.

A jakou zvolit teplotu? „Nejteplejší místo v sauně je ve výšce asi 175 centimetrů a má mít maximálně 90 stupňů Celsia, to znamená, že ideální místo pro saunování dětí je ve spodní části kabiny. Doporučujeme je umístit do 90 centimetrů nad podlahu, kde je pro ně vhodná teplota okolo 65 stupňů,“ radí Karel Dyntar ze společnosti Dyntar zabývající se výrobou saun.

Dále je dobré vědět, že úplně malým dětem stačí jediné prohřátí. Matky se během prohřívání pečlivě o dítě starají, pokud leží na lehátku, chrání ho před přímým sáláním tepla svým tělem nebo jej drží v náručí. Těm větším, které už navštěvují mateřské školky, se doporučuje prohřátí a následné zchlazení dvakrát po sobě a starším školákům klidně i třikrát. Víc není potřeba. A stejně tak, jako je krátká doba prohřívání, je krátké i ochlazování. U menších dětí probíhá pod sprchou v náručí matky. Nikdy se nepoužívá ledová voda, stačí vlažná.

Jaké jsou výhody saunování

Saunování má především preventivní účinek. Pro posílení imunity se doporučuje saunovat jedenkrát týdně. „Vyberte si pravidelný den v týdnu, nejlépe po celodenní práci, navečer okolo šesté hodiny. Příjemné prohřátí nabudí chuť k jídlu a vyvolá uklidnění a následný hluboký osvěžující spánek,“ doporučuje Karel Dyntar a dodává, že děti, které se pravidelně saunují, nejsou tak často postiženy onemocněními horních dýchacích cest. A když už onemocní, je průběh lehčí a většinou nevznikají komplikace.

Správný postup při saunování

  • Očista – před vstupem do sauny se dítě osprchuje vlažnou vodou. Nejprve nohy, poté záda, ruce, břicho a nakonec hrudník. Obličej se opláchne vodou z dlaně.
  • Sauna – dospělý kontroluje reakce dítěte na horko, při neklidu saunu společně opouští.
  • Ochlazení – probíhá v náručí pod sprchou s vlažnou vodou. Hlava se vynechává. Starší děti je lepší ochlazovat na čerstvém vzduchu.
  • Ukončení – dítě se celé osuší i s vlasy. Poté se mu podá ovocná šťáva a uloží se k odpočinku.

A kdy jste začali se saunováním vašich dětí vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC