Hlavní obsah

Jak má vypadat snídaně, když hubnete nebo v práci jen sedíte?

Foto: Thinkstock

Snažíte-li se snižovat příjem energie, uberte spíš na večeři, snídani ale nešiďte. Je ze všech denních jídel nejdůležitější!

14. 11. 2014

Snídáte? Děláte dobře! Teď jde jen o to, abyste se po ránu nezaplácli něčím kalorickým a nezdravým. Víme, jaké snídaně se hodí právě pro vás – podle toho, kde pracujete a jaké máte chutě!

Článek

Po celonočním hladovění volá vaše tělo po energii. A platí to dokonce i tehdy, když se vám zdá, že nemáte na nic chuť. Pokud říkáte „před desátou nevezmu nic do pusy“, znamená to jediné: že jste zatím neobjevili to správné menu.

Proč je důležité snídat?

„Snídaně stabilizuje hladinu krevního cukru a slouží jako hlavní dopolední zdroj energie. Díky ní začnou v těle probíhat metabolické procesy, které vám prospějí při hubnutí i nabírání svalové hmoty. Jezte nejlépe 30 minut poté, co vstanete, pokud ale vstáváte hodně brzy, třeba v pět ráno, můžete snídat i později,“ říká výživová poradkyně Iva Veselá z poradny Food Life.

Z čeho se podle ní skládá ideální snídaně?

Foto: Thinkstock

Celozrnné pečivo, lučina, čerstvá zelenina nebo ovoce. To je ideální snídaně, po které nebudete mít hned zase hlad

Když v práci hlavně sedíte

Ideální energetický příjem po ránu závisí na vaší váze a pohybové aktivitě. Vyvážená snídaně pro ženu s normální postavou může vypadat takto (muži si přidají):

Slaná varianta: 2 menší krajíčky celožitného chleba, 20 g ricotty, 60 g tvrdého sýra (30%), lžička ořechů, 150 g zeleniny nebo menší kus ovoce

Sladká varianta: 4 lžíce ovesných vloček, 100 g čerstvého ovoce, 200 g bílého jogurtu, lžíce semínek, lžíce agávového sirupu (nebo stévie), skořice

Když se snažíte zhubnout

Dobrá zpráva: snídaně pro redukci váhy může být úplně stejná, v případě potřeby jen trochu uberete sacharidy (chleba nebo vločky). Opět velmi záleží na hmotnosti – pokud se pohybujete kolem 75 kg (muži nad 85 kg), můžete si i přidat. Dvě až dvě a půl hodiny byste zkrátka neměli mít hlad.

Slaná varianta: 1 kus celozrnného pečiva, 50 g avokáda na namazání nebo pomazánka z něj (avokádo, sůl, pepř, česnek, citronová šťáva), 50 g kvalitní šunky, mrkev

Sladká varianta:3 lžíce ovesných vloček, 100 g čerstvého ovoce, půl vaničky polotučného tvarohu, lžíce dýňových semínek, lžička javorového sirupu, kakao

Foto: Thinkstock

Ovesné vločky jsou jedna z nejzdravějších potravin. Jen pozor na snídaňové směsi, které často obsahují zbytečně moc cukru i tuku

Když pracujete fyzicky

Můžete si dopřát i některé potraviny se středně vysokým glykemickým indexem (pšenično-žitné pečivo, více čerstvého i sušeného ovoce nebo přesnídávek, kombinace vloček a křupavých neslazených lupínků atd.). Opět platí, že muži si mohou trochu přidat.

Slaná varianta: 2 až 3 chleby nebo celozrnné toasty, 60 g pomazánky (žervé, lučina, vegetariánská), 80–100 g tvrdého sýra (30%), lžička hořčice, kedlubna, sklenice zředěného pomerančového džusu

Sladká varianta: špaldové palačinky (80 g špaldové mouky, 160 ml polotučného mléka, 1 vejce, špetka soli, lžíce javorového sirupu, vanilka) s ovocným tvarohem (200 g polotučného tvarohu, ovoce, lžíce marmelády, stévie podle potřeby, skořice), lžíce sekaných ořechů na ozdobu + lžíce oleje na opékání palačinek

Pokud vás ani jedna z variant nezaujala, nezoufejte. Podle odborníků je jakákoli snídaně lepší než žádná! Jediná „zakázaná varianta“ je šálek kávy nalačno s cigaretou. Tenhle ranní rituál je vůbec to nejhorší, co můžete svému tělu udělat.

Jak to máte vy? Jaké jsou vaše snídaňové zvyky? Najdete si čas na klidné jídlo?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.