Hlavní obsah

Jak sestavit podzimní jídelníček, abyste hubli?

Foto: Profimedia

Právě teď dozrává spousta druhů ovoce

Naši předci neřešili něco jako letní nebo podzimní jídelníček. Sezonní a lokální potraviny jedli běžně a byli zdraví a štíhlí. Zkuste to podle jejich vzoru i vy!

Článek

Držet dietu je nanic. Každé období s sebou totiž přináší spoustu vyžití pro vaše chuťové buňky, a je pak nanejvýš frustrující si všechno odepírat, protože se musíte řídit nudným jídelníčkem plným potravin, které vám ani trochu nechutnají.

Není proto nad to si svůj stravovací režim navrhnout podle sebe. Jak jíst celý den vyváženě, jsme vám již radili v tomto článku. Teď pro vás máme tipy, jak si sestavit hubnoucí jídelníček na podzim.

Jaké potraviny určitě nepřehlížet?

Podzimní strava by měla být založena především na zvýšeném příjmu vitaminů, antioxidantů a dalších cenných látek posilujících vaši obranyschopnost. Instruktorka zdravého vaření Zuzana Komůrková ze studia Výživou ke změně pro vás připravila seznam potravin, které nejen ozdraví váš jídelníček, ale i potěší vaše chuťové buňky.

  • Zralé sladké ovoce – Je v období, kdy dozrávají jablka, hrušky, švestky. Vrhněte se k místním zemědělcům nebo na farmářské trhy na nákupy. Ale dejte si už klidně i datle, fíky, rozinky a další sušené ovoce. Výborné jsou i jedlé kaštany.
  • Zelenina – Dýně je královnou tohoto období a lze z ní vykouzlit úžasné pokrmy! Dále pastiňák, bílá ředkev, kořenová zelenina, červená řepa, kedlubny, sladké i klasické brambory, květák, křen, houby, cibule, česnek, zelí. Zeleninu lehce duste nebo vařte a kvaste. Skvělé jsou zeleninové vývary, syrová zelenina vám večer neudělá nejlépe.
Foto: Profimedia

Dýňová polévka k podzimu patří

  • Luštěniny – Zařaďte fazole, a pak zejména adzuki a cizrnu.
  • Bylinky a koření – Už zase pomalu přicházejí ke slovu zázvor, skořice, badyán, hřebíček, kardamom, které zahřejí a odvedou vlhkost. Ale také máta, kmín, fenykl a šalvěj pro podporu trávení.

A jak by mohl takový jídelníček vypadat?

Snídaně

  • Ovesná kaše (30 gramů vloček + 250 ml mléka) s menší hrstí semínek a na menší kousky nakrájených datlí
  • Vaječná omeleta z dvou celých vajec a dvou bílků dochucená bylinkami a podávaná se 150 gramy zeleniny
  • 150 gramů tvarohu smíchaného s bílým jogurtem se skořicí, menší hrstí semínek, ořechů a rozinek a jablkem

Svačiny

  • Salát ze 100 gramů červené řepy a 40 gramů čerstvého kozího sýra dochucený mátou
  • 250 gramů kefírového mléka rozmixovaného se 100 gramy švestek, možno přidat trochu medu nebo jiného zdravého sladidla
  • Plátek kváskového chleba s pomazánkou z tvarohu s kedlubnami a ředkvičkami
Foto: Profimedia

Na podzim si hubnutí prostě užijete

Obědy

  • 300 ml dýňové polévky (skvělý zdravý recept najdete zde) a kousek celozrnného pečiva
  • 300 ml kuřecího vývaru s celozrnnými nudlemi, kořenovou zeleninou a plátkem semínkového chleba
  • Restovaný plátek krůtích prsou (asi 120 gramů) se 100 gramy brambor vařených ve slupce a zeleninovou oblohou

Večeře

  • Zelenina (například lilek, cuketa, rajčata, paprika) restovaná na olivovém oleji se 100 gramy cizrny a hrstí dýňových semínek, kus celozrnného pečiva
  • 100 gramů pečeného lososa s 200 gramy vařené zeleniny pokapané olivovým olejem
  • 250 gramů celozrnného kuskusu s kuřecím masem a vařenou zeleninou

Plánujete na podzim začít s hubnutím?

ynezorPumanzeSaNyknalC