Hlavní obsah

Jak zahnat chuť na sladké?

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Těžké období sladký dezert nevyřeší

Mám to dostat... Kde je ta čokoláda? Naštval mě... Dám si větrník a pohár se šlehačkou! Někoho vám to připomíná? Den co den si kontrolujete váhu, ale když přijde „jisté období", nemůžete si odepřít sladké? Když ty chutě se nedají ovládnout! Nebo snad dají?

Článek

Jakákoliv změna v lidském těle, jako třeba úzkost, deprese, podrážděnost, vhání mnohé do náruče slaďoučkých pochoutek - nejčastěji čokolády. U žen je tento jev více než normální zpravidla před příchodem menstruace. Čtyřiadvacetiletá studentka Karolína popsala své gurmánské hody naprosto výstižně: „Nevšimnu si sladkého, jak je měsíc dlouhý, ale jakmile to mám dostat, jsem schopná sníst dvě tabulky čokolády na posezení. Někdy navrch přihodím i pár okurek. A pak zase hledám, jestli by se nenašla nějaká zapomenutá tyčinka. Občas si připadám jako kyselina, která bere všechno!"

Proč zrovna čokoláda?

Čokoláda jakožto prostředek k ukojení rozháraných chutí či uklidnění při nervovém vypětí je všeobecně známá. Kolikrát si člověk vyslechne: „Na, dej si, čokoláda je na nervy!" Při větší konzumaci opravdu dochází k psychotropním efektům, neboť tato kakaová pochoutka obsahuje hormon (alkaloid) zvaný fenyletylamin, který tlumí projevy úzkosti a napětí a naopak příznivě působí na náladu. Potraviny bohaté na tuky (včetně slaďoučké čokolády) taktéž přispívají ke tvorbě endorfinů - hormonu štěstí. Je pak pochopitelné, že si někteří lidé na jejím mlsání vytvoří závislost.

Místo mléčné hořká!

Když už tedy víme, proč se tak rády oddáváme cukrovinkovému obžerství, zbývá rozluštit, jak předejít chutím, aby se nám ručička váhy nezačala naklánět na pravou stranu. V případě čokolády to tak hrozné není. Stačí totiž zvolit tu se 70 % kakaa, když už se tedy nedá odolat. Jednak obsahuje antioxidanty a další prospěšné látky, ale také má oproti běžným čokoládám nižší hodnotu glykemického indexu (GI 20 - 29), čímž příliš nevzroste podíl glukózy v krvi.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Chuť na sladké se dá krotit

Recept na úspěch

K tomu, aby se chutě eliminovaly, je zapotřebí upravit jídelníček. Ten by měl obsahovat dostatek bílkovin. Ty kvalitní získáme kombinací obilovin s luštěninami či zeleninou (např. rýže s fazolemi), luštěnin se zeleninou (např. zeleninová polévka s fazolemi) a kombinací mléčných výrobků s obilovinami (např. chléb a sýr cottage). Pravidelné dopování se bílkovinami pomáhá chuti na sladké předcházet a zároveň vytváří delší pocit sytosti. (Dospělý člověk by jich měl během dne přijmout asi 0,75 g na jeden kilogram tělesné hmotnosti.)

Síla chromu

V boji proti sladkému mlsání může být ku pomoci i starý známý chrom, respektive přípravky na jeho bázi. Většinou je totiž v tabletkách pro lepší efekt kombinován s vlákninou a dalšími látkami. Takto namíchaný vícesložkový „pilulkový koktejl" chutě na sladké jídlo blokuje, čímž omezuje příjem pamlsků, které se zpravidla hned po snědení označí jako nežádoucí - výčitky jsou výčitky, však to znáte.

Takže budiž šťasten ten, který si s radostí nějakou tu tyčinku slupne a vůbec ho nějaká čokoláda netrápí. Život si občas potřebuje osladit každý.

ynezorPumanzeSaNyknalC