Hlavní obsah

Kupujete dům či byt? Nenechte se napálit a vše si prověřte! Víte jak?

Foto: mangostock, Shutterstock.com

Byt či dům nekupujete každý den. Nerozvážným rozhodnutím při výběru si tak můžete zadělat na velké nepříjemnosti. Nemovitost si proto předem řádně „proklepněte“.

Článek

V případě vlastního bydlení jde většinou o investici, která se váže na důležité životní kroky, jako je „společné“ bydlení či založení rodiny. I přesto či právě proto vybírejte s chladnou hlavou a růžové brýle nechte doma. Mohly by se vám pěkně prodražit…

Technický stav až na prvním místě

Na první pohled může byt či dům vypadat v pořádku, ale až důkladná kontrola odhalí vážnější problémy. Nejsnazší cestou, jak se vyvarovat unáhleného nákupu, je přizvat si k prohlídce odborníka. Pouze na rady realitního makléře se nespoléhejte, jeho cílem je většinou pouze rychlý prodej.

Pokud tedy máte v rodině někoho, kdo rozumí technické stránce nemovitostí, neváhejte ho oslovit a vzít na prohlídku. V případě, že nikoho takového neznáte, můžete se obrátit na specializovanou firmu, která se právě inspekcí nemovitostí zabývá.

Ve Spojených státech jsou již od devadesátých let minulého století tyto stavebně-technické průzkumy zcela běžnou součástí prodeje nemovitosti. U nás se se službami tohoto typu setkáváme až v posledních letech. Zabývají se jimi například firmy Bytecheck, Nemopas či Nemoinspekt. Cena služby se odvíjí od jejího rozsahu, od velikosti a typu nemovitosti. Za prověření staršího bytu o velikosti 80 m2 u jedné z inspekčních firem dáte v případě základní inspekce 4 000 Kč, opravdu detailní prověření pak vyjde až na 10 000 Kč.

Foto: Stokkete, Shutterstock.com

Vyplatí se to?

Cena inspekce by mohla leckoho odradit. Ovšem když zohledníte, že díky prověření získáte podrobné informace o stavebně-technickém stavu nemovitosti a o tom, kolik vás bude stát případná rekonstrukce, je to na zvážení. Zjistíte, zda své peníze neinvestujete do stavby, která má podstatně nižší hodnotu, než za kterou se ji chystáte pořídit.

A jaké jsou nejčastější vady a s nimi spojené komplikace? U starších staveb jde především o trhliny v omítkách a obkladech, nadměrnou vlhkost zdí či havarijní stav elektroinstalace, vodovodu apod. Pokud prohlížíte vybavenou domácnost, snažte se nakouknout i za nábytek – některé vady se mohou ukrývat právě za ním.

Ani nové nemusí být bezvadné

Prověření technického stavu není aktuální jen v případě, že kupujete starší nemovitost. Týká se i novostaveb – že je stavba nově postavena, neznamená, že je bez chyby a že krátce po nastěhování nebudete nuceni k dalším investicím z důvodu nekvalitně provedených prací či nějakých nedodělků. Pokud vše odhalíte včas, může být závěr inspekce podkladem pro vyjednávání o ceně.

Častým problémem obyvatel novostavby je například nedostatečná kročejová izolace projevující se horším odhlučněním.

Hluk by vám mohl pěkně znepříjemňovat život i v případě, že se byt bude nacházet v blízkosti strojovny výtahu či vzduchotechniky nebo nad garážemi. Rušit může i nedaleká silnice či železniční trať. Určitá rizika mají přízemní byty s předzahrádkami, které jsou snadněji napadnutelné zloději a vandaly.

Foto: racorn, Shutterstock.com

Hlavně se ptejte…

Technický stav „máte vyřešený“. Je to ale jen jedno z mnoha hledisek, které musíte při rozhodování zvážit. V potaz berte také samotnou lokalitu, kde se vaše potenciální bydlení nachází. Odpovězte si na otázky: Jaká je v blízkosti občanská vybavenost (lékaři, školy, obchody)? Jaká je dostupnost do centra? Pokud byste se přestěhovali a chtěli byt prodat či pronajmout, je o tuto lokalitu zájem? Vyvarujete se pak situace, kdy by vás nechtěná nemovitost tížila jako balvan na noze.

V případě bytu si také zjistěte, jak velké jsou měsíční náklady do fondu oprav a zda tam předchozí majitel nic nedluží. Poptejte se, jaké v domě panují sousedské vztahy – případné spory dokážou bydlení pěkně otrávit.

Najít nemovitost, která bude zcela bez chyby, není snadný úkol. Obrňte se tedy trpělivostí a vybírejte s rozvahou. Do budoucna se vám to jistě vyplatí.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama