Hlavní obsah

Kvůli malému se vůbec nevyspím!

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Potíže se spánkem má třetina dětí

Mnohé maminky mohou jen tiše závidět těm, jejichž děti prospí až na výjimky téměř celou noc. Jsou ale miminka, která je těžké vůbec uspat a potom se stejně několikrát za noc probudí. A samozřejmě vyžadují pozornost, takže vyčerpaná a unavená máma pak zoufale hledá alespoň přes den chvilku, kdy by si odpočinula.

Článek

Odborníci uvádějí, že poruchami spánku trpí přibližně třetina dětí. Například Daniela nevzpomíná na první období s malým Lukášem právě s nadšením. Chlapeček se déle než do roka budil každé dvě hodiny. Bylo zřejmé, že nemá hlad ani žízeň. Nicméně úpěnlivě a někdy i zlostně plakal, dokud si nevynutil pozornost.

„Musela jsem ho chovat a hrát si s ním. Jakmile jsem ho položila do postýlky a chtěla odejít, scéna se opakovala. Byla jsem úplně vyřízená," vypráví Daniela. „Dětská lékařka mi řekla, ať ho nechám, že se vyčerpá a usne, ale on vydržel vyvádět třeba dvě hodiny, což mi rvalo srdce i nervy a stejně jsme se kvůli tomu nevyspali," líčí mladá maminka. Po roce se situace zlepšila, ale stejně se několikrát za noc budil.

Není to nikterak vzácný jev. Může být způsoben řadou faktorů. Některým lze předejít, někdy signalizují problém, s nímž je třeba se obrátit na odborníka.

Spí „jako miminko"?

Toto rčení je poněkud zavádějící. Vychází z toho, že v nejranějším věku děti většinu času prospí. Ale ne každé a hlavně ne celou noc. Podle dětské lékařky Marie Smékalové zhruba prvního půl roku kojenci prospí "v jednom zátahu" zhruba čtyři až šest hodin. Postupně se prodlužuje noční spánek, ale ani pak vesměs v noci nepřesáhne osm hodin. Během dne je to hodně individuální. „Některá děcka nechají maminkám přes den vydechnout na tři hodiny, jiná ale velmi záhy začnou během dne spát jen výjimečně a velmi krátce," konstatuje Marie Smékalová.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Je normální, že se miminka v noci budí

Co je a co není "normální"

U předškolních dětí je běžné, že se několikrát za noc probudí. Ale zhruba od šesti let by měly prospat nerušeně osm hodin. Pokud se noční spánek neprodlužuje, je na místě se v první řadě zamyslet nad tím, jaký režim, zejména před usnutím, praktikujete a zda se nedopouštíte v tomto ohledu nějakých chyb. Například nutit potomka k odpolednímu spánku za každou cenu není ten nejlepší přístup. "Po věku tří, čtyř let děti často jen odpočívají, nebo i to odmítají. Pokud je násilně tlumíte a uspáváte, o to méně si oddechnete v noci", varuje doktorka Smékalová.

Vážnější příčinou jsou - byť mírné - zástavy dechu nebo celkově špatné dýchání. Pak může být řešením například odstranění nosních mandlí. Některé děti trpí nočními růstovými bolestmi, za kterými se může skrývat takzvaný syndrom neklidných nohou. V každém případě poruchy spánku nepodceňujte. Posléze mohou totiž vést k různým poruchám chování, například hyperaktivitě, přemrštěné náladovosti či nesoustředěnosti, což má později mimo jiné i vliv na školní výsledky.

Neklidný spánek z přemíry podnětů

Jistě je správné děťátku poskytovat co nejvíce podnětů. Na druhé straně je třeba si uvědomit, že jeho nervová soustava je velmi křehká a s novými podněty se vyrovnává složitěji. Takže i v noci "dobíhá" jejich zpracování. Z toho stejně jako u dospělých vznikají dramatické sny nebo dokonce noční můry. "Proto je důležitá jednak atmosféra v rodině, kterou dítě podvědomě vycítí a každé napětí může jeho psychický vývoj narušovat. A kromě toho je třeba před spaním omezit jeho aktivity a podněty, aby se postupně zklidnilo," uvádí Marie Smékalová.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

I krátká chvilka je dobrá k odpočinku

Co doporučují odborníci

Rodiče by se měli vyvarovat větších nepravidelností v denním režimu, zejména co se týče "uspávacích rituálů". Pokud se například děcko příliš rozdovádí při koupání, je vhodné koupel přesunout na dřívější dobu nebo na ráno. Zdravému spánku vadí také přetopená místnost nebo příliš večerního jídla.

Obecně podle odborných zjištění platí, že by již kojenci a poté batolata měli zásadně spát ve své postýlce, nikoli s rodiči. Marie Smékalová s tímto tvrzením částečně polemizuje: "Výzkumy potvrzují, že to je užitečné, ale chápu, že pro některé maminky, zejména když kojí, je pohodlnější mít miminko vedle sebe, navíc mnozí kojenci se logicky cítí v blízké přítomnosti matky lépe, a tudíž lépe spí".

U "nespavých" dětí můžeme také použít zklidňující bylinky, které jejich organismu nijak neuškodí, naopak. Osvědčený - a zdravý - je například čaj z meduňky, heřmánkový či levandulový polštářek do postýlky. Nebojte se ani aromalampy - vůně opět z meduňky, levandule nebo heřmánku je nejen příjemná, ale také podporuje ozdravující spánek.

Problémy s nespavými miminky a batolaty jsou časté. Máte doma nespavce a už víte, co ho zklidní? Podělte se s námi se svými strastmi, radami a návody na info@prozeny.cz.

ynezorPumanzeSaNyknalC