Článek
Ženy, strážkyně rodinných rozpočtů, by si měly klást otázku: Kde nás to přijde levněji? Podle letáků, které denně lovíme ze schránky, by se zdálo, že hyper- a supermarkety jsou v tomto ohledu nepřekonatelné. Znáte to jistě také - nejrůznější akce, cenové bomby, držení bobříků nejlevnějších cen. Ale tady jsou počty zrádné. V praxi to totiž může vypadat poněkud jinak.
Iluze o výhodném nákupu
Napište si seznam
Takže aby člověk pořídil nákup v hypermarketu opravdu levně, měl by si s sebou vzít klasický papírek, znáte to - rýže, cukr, máslo, mléko - a naskládat si do vozíku opravdu jen to, pro co přijel. Samozřejmě se zde vyplatí ve velkém kupovat vody, džusy, piva, mouku, různé čisticí prostředky, krmivo pro domácí mazlíčky apod. Případně si předem z letáku vybrat konkrétní druh zboží a zakoupit ho, aniž by náš pohled bloudil po okolních regálech.
Ale je to těžké... Nenechte se zlákat různými akcemi, nekupujte věci, které nepotřebujete, jen proto, že jsou levné. Nezapomeňte, že způsob, jakým je zboží v regálech vystaveno, je výsledkem badatelské práce o psychice zákazníků. Schválně máte ve výši očí ty nejlákavější nabídky. Nákup v hypermarketu je soubojem vašeho rozumu se spotřebními emocemi a jen na vás záleží, co zvítězí. Abyste odcházely s pocitem, že jste dobře nakoupily. A ne s údivem nad prázdnou peněženkou.
Nakupovat v malém se leckdy vyplatí
Nechceme samozřejmě ironizovat „svatostánky konzumu", protože ony do moderní spotřební společnosti patří, a jsme-li šikovné, dobře nám slouží. Jenom chceme upozornit na prospěšnost koexistence různých druhů prodeje.
Zajdete-li totiž do malé prodejny u vás na rohu, zjistíte, že i tady mají křupavé rohlíky, prací prášek, a dokonce i žárovky. Dostanete tu noviny, a možná i celkem kvalitní sedmičku vína. Žádný velký výběr, ale to, co právě potřebujete, to si odnesete. Ne víc. Takže nákup nakonec přijde levněji, i když balená voda je tu o pětikorunu dražší než v hypermarketu. Navíc se vám dostane vlídného zacházení a posledních novinek ze sousedství. A hlavně - prošlé zboží vám neprodají, protože vědí, že byste víckrát nepřišly. Takže občas podpořte svého obchodníka. Vyplatí se to.
Výhody nákupu v hypermarketech
- některé druhy zboží jsou opravdu levné, protože řetězce „mají páky" na dodavatele
- velká plocha umožňuje velký rozsah sortimentu
- nakoupíte prakticky vše a mají dlouhou otevírací dobu, mnohdy i nonstop
- parkoviště - nákup si lze zpříjemnit občerstvením
- zboží bývá čerstvé, protože se neustále naváží nové
Nevýhody nákupu v hypermarketech
- do ceny nákupu je třeba započítat i cenu za dopravu
- cenově výhodná je jen část sortimentu
- spousta času se stráví projížděním mezi regály
- prostředí je anonymní, nepředpokládá se, že by se zde navazovaly osobní vztahy mezi zákazníky a personálem
- personál, často složený z brigádníků, nedokáže kvalifikovaně poradit
- zákazník často kupuje i to, co nepotřebuje
- praxe ukazuje, že v rozporu se zákonem se ne vždy lze na etikety o době trvanlivosti spolehnout