Hlavní obsah

Sedmero rad při rodinném hubnutí

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Vztah dítěte k jídlu formují rodiče

Potýkáte se s nadváhou nejenom vy, ale také vaše dítko? Pokuste se rozbourat zažité návyky a začněte žít jinak, zdravěji. Připravíte lepší život nejenom vám, vašim dětem, ale i vnoučatům a dalším generacím.

Článek

Časopis Uzlíček

Podchytit obezitu u dětí je velmi důležité, protože bohužel dítě s kily navíc z obezity většinou nevyroste. V to většinou rodiče často doufají a nesnaží se nijak dítěti pomoci. Základní otázkou je, zda nechat hubnutí v rukou dítěte, nebo je naopak jednoznačně vést a přísně kontrolovat. Záleží to samozřejmě na věku i osobnosti dítěte. Vy však mu už teď můžete dát základ, který ovlivní jeho vztah k jídlu a pohybu do budoucna.

1. Buďte vzorem

Buďte dítěti okázalým vzorem při změně stravovacích návyků. Přimějte tatínka, ať jásá nebo přinejmenším nekritizuje s výraznými grimasami pokrmy, které chcete, aby dítě jedlo. Ukazuje se, že nové jídlo je potřeba dítěti předložit nejméně 7x (!), aby si ho oblíbilo.

2. Hýbejte se!

Vzorem byste měli být nejenom ve stravovacích návycích, ale i co se pohybu týče. Pro dítě je těžké nedívat se na televizi a cvičit, když zbytek rodiny sedí u televize. Nejméně časově náročná je postupně dávkovaná jízda na rotopedu - vy při zprávách a dítě při pořadu, které má rádo. Střídejte druhy pohybů a nezapomeňte, že společně prováděná aktivita upevňuje i rodinné vztahy!

3. Společně k cíli

Důležité je, abyste do nového životního stylu zapojili celou rodinu, tedy i ty členy rodiny, kteří aktuálně nepotřebují hubnout. Dítě se může těžko chovat jinak než tatínek, či bratr. Kompromisy pro všechny se vždycky najdou. Lepší jídelní návyky a zvýšení pohybové aktivity může prospět všem.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Jděte svým dětem dobrým příkladem

4. Zvažte priority

Víme, že v dnešní uspěchané době máte neustále pocit, že nemůžete nic stačit. Ale platí, že na co si člověk najít čas chce, na to si ho najde. Opomiňte zejména v počátku nácviku nového chování méně důležité práce a věnujte čas sobě a dítěti. Vyšetřete si alespoň obden čas na nějakou pohybovou aktivitu i za cenu, že byt nebude uklizen jako klícka.

5. Chvalte, chvalte, chvalte

Nešetřete chválou, a nejenom za ubrané kilogramy, ale i za plnění dílčích cílů. Ocenění je nejvíce účinné, když přijde okamžitě po správném chování. Každý je rád pochválen a slova dělají někdy divy. Pochvala pomáhá dětem budovat sebedůvěru, které zejména obézní děti nemají dostatek. Reagujte na určité chování vždy stejně, nikdy se nesmí stát, že jednou dítě za určité chování odměníte a jindy ho káráte.

6. Důslednost je nutná

Zkuste porušit rodinné tradice a při rodinných oslavách si předem naplánujte činnosti, při kterých strávíte minimum času u stolu. A uvidíte, že dítě si nakonec bude s vámi radši hrát než sedět přejedené nečinně u stolu. Nepodceňujte množství jídla, které dítě sní u kamarádů. Dohodněte se s učiteli ve školní jídelně, aby nedocházelo k tomu, že budou dítě nutit do snědení kompletního oběda. Vyhraďte mu oddělení v ledničce, ze kterého si může vybírat potraviny.

7. Pomohou i rodinné kurzy

Pokud chcete dítěti pomoct a nevíte, jak na to, můžete navštěvovat spolu s dítětem rodinné kurzy snižování nadváhy. Organizuje je například společnost STOB, což je společnost lékařů, psychologů, dietních sester, cvičitelek a dalších odborníků. Cílem těchto kurzů je hravou formou naučit rodiče i dítě zdravému životnímu stylu -tedy postupně upravit jejich stravovací a pohybové návyky tak, aby nejen snížili svou hmotnost, ale také, aby si uměli váhové úbytky udržet. Kurz je určen pro děti ve věku od 9 do 13 let za doprovodu maminky, tatínka nebo prarodiče. Dospělý, který má též problémy s nadváhou, může redukovat hmotnost společně s dítětem.

Je to také váš problém? Čekáme na vaše příběhy na info@prozeny.cz a přejeme, aby se vám výše uvedené pokyny dařilo dodržovat!

Časopis Uzlíček květen 2009

ynezorPumanzeSaNyknalC