Hlavní obsah

Čokoláda jako součást diety? Ano!

Foto: Shutterstock

Není čokoláda jako čokoláda...

Patříte mezi milovníky sladkého? Ale kvůli štíhlé linii si často odpíráte čokoládu? Pak věřte, že to není nutné. I čokoláda totiž může být součástí diety. A navíc vás ještě obohatí o důležité látky. Stačí jen vybrat si tu správnou. Poradíme, podle čeho čokolády vybírat!

Článek

Mezi lidmi, a zejména mezi ženami, kolují mýty o tom, jak je čokoláda nezdravá a kalorická. To ale v mnoha případech neplatí. V současné době je nabídka čokolád u nás tak velká, že si snadno vyberete i takovou, která obsahuje cukru méně než většina druhů ovoce. A ještě vás obohatí o vitaminy.

Pozor na falešné čokolády

Při výběru čokolády byste měla upřednostňovat tu, která má jednoduché složení a skutečně se jmenuje čokoláda. Na trhu je totiž také celá řada „čokolád“, které sice jako tabulka čokolády vypadají, ale jmenují se všemožně jinak, například jako čokoládová pochoutka, čokoládové potěšení a podobně. „Pokud čokoláda nemá složení, které předepisují normy Evropské unie, nesmí být jako čokoláda označena. Některé firmy čokolády nevyrábějí z kakaových bobů, ale používají nejrůznější náhražky,“ vysvětluje potravinový analytik Marek Jarkovič. A dodává, že většinou platí jednoduché pravidlo: čím jednodušší složení čokolády, tím méně chemických látek obsahuje.

Bio je zdravější

Vybírat byste si měla spíše takovou čokoládu, která obsahuje přírodní hnědý cukr nebo sušenou třtinovou šťávu. Tyto dvě složky jsou totiž podstatně zdravější než cukr bílý. A jsou méně kalorické. Naleznete je v téměř všech druzích biočokolád. „Vždy je lepší čokoláda, která obsahuje více kakaa. Obsahuje-li čokoláda alespoň padesát procent kakaa, lze již mluvit o kvalitní. Zcela nejlepší jsou čokolády s obsahem od pětašedesáti do osmdesáti procent. Platí, že čím je vyšší obsah čistého kakaa, tím menší je podíl cukru,“ vysvětluje Jarkovič. A hned také dodává, že čokolády s více jak osmdesáti procenty kakaa jsou sice také zdravé, ale chuťově ne každému vyhovují. „Někomu se zdají být příliš hořké a nesladké,“ říká Jarkovič.

Foto: Shutterstock

Čokoláda chutná nejlépe ve dvou

Jezte ji klidně denně

Vysokoprocentní čokolády obsahují také celou řadu vitaminů a antioxidačních látek. A proto je lze doporučit i jako součást preventivní výživy nebo diety. Nebojte, nepřiberete po nich více než třeba po ovoci. Mnohé druhy ovoce, například banány nebo třeba broskve, čokoládu obsahem cukru dokonce výrazně předčí. „Dvacet až třicet gramů čokolády denně neuškodí nikomu. Naopak vám ještě dodá energii a nabudí vás pozitivní náladou. Je totiž obecně známo, že čokoláda uklidňuje,“ říká dietoložka Jarmila Nová. A pokračuje ještě v ujištění, že je úplně jedno, zda si svoji denní dávku kvalitní čokolády dopřejete ráno, v poledne anebo dokonce večer třeba k vašemu oblíbenému televiznímu pořadu.

Jak často jíte čokoládu vy? Máte nějakou oblíbenou značku? Napište nám, která čokoláda nejvíce chutná vám. A pokud znáte recepty na dobré čokoládové moučníky, podělte se s námi o ně na info@prozeny.cz.

ynezorPumanzeSaNyknalC