Hlavní obsah

Vyhněte se infarktu! 5 věcí, kterými snížíte „zlý“ cholesterol bez prášků

Foto: Stock-Asso, Shutterstock.com

Cholesterolu se někdy říká zabiják – jeho nadbytek v organismu totiž úzce souvisí se srdečně-cévními nemocemi, na které u nás umírá víc než polovina lidí. Jestli do téhle půlky nechcete patřit, pak chraňte svoje cévy. Jak? Nekuřte, hýbejte se a snižujte cholesterol. Uvidíte, že to jde.

Článek

Nemoci srdce a cév jsou sice relativně častou příčinou úmrtí všude ve světě, Česká republika si ale podle statistik trochu drží prim. Přestože se od devadesátých let situace poměrně zlepšila, stále u nás na infarkt či mrtvici umírá dvakrát tolik lidí než v zemích západní Evropy!

Hlavním problémem podle Státního zdravotního ústavu je, že spousta těchto úmrtí nastává zbytečně a předčasně – především vlivem špatného životního stylu.

Kdo je nejvíc ohrožen? Člověk, který kouří, špatně jí a pije hodně alkoholu, celé dny se stěží zvedne z gauče, a navíc má tu smůlu, že se mu tuk nejvíce ukládá na břiše, kde mu obklopuje životně důležité orgány.

Výsledkem takového životního stylu může být mimo jiné právě zvýšená hladina cholesterolu… A předčasná smrt nebo zbytečná invalidita po prodělané mozkové mrtvici.

Čeho je moc…

Když se řekne cholesterol, většina lidí si bohužel pod vlivem reklam vybaví hned něco negativního, co by snad ani nemělo být. Cholesterol je přitom mimořádně důležitá látka ze skupiny steroidů, která je nezbytná při tvorbě buněk, hormonů i vitaminu D.

Je to s  ním podobné jako například s tukem – organismus bez něj nemůže normálně fungovat a problém nastává až ve chvíli, kdy je ho moc. Nadbytek cholesterolu se začne ukládat do stěn cév, ty se zužují, zhoršuje se jejich pružnost, a dokonce se mohou i ucpávat, což představuje obzvlášť vysoké nebezpečí obávaného infarktu myokardu či mozkové mrtvice.

Komu hrozí (a zároveň i víc škodí) vyšší množství cholesterolu v organismu? Riziko roste bohužel s věkem – „neopotřebované“ cévy jsou pružnější a mladé tělo se dokáže úspěšněji bránit. A protože mezi hlavní příčiny vysokého cholesterolu patří nedostatek pohybu, nezdravá strava s velkým množstvím cukrů a nezdravých tuků, nadváha, kouření a nadměrná konzumace alkoholu, je zcela zásadní dbát v pokročilém věku na zdravý životní styl – ten dokáže s cholesterolem skutečně zatočit a ohrožené cévy ochránit.

Foto: bbernard, Shutterstock.com

Změna životního stylu neznamená žádné utrpení, naopak: začnete si dopřávat jídlo a aktivity, které vám udělají dobře

Mýtus o vajíčkách

Taky už jste se setkali s obavou, že vajíčka jsou nezdravá, protože mají moc cholesterolu? Pokud vám tenhle mýtus ještě nikdo nevyvrátil, uděláme to teď my!

Je pravda, že vajíčka cholesterol obsahují, nicméně je potřeba vědět, že potravní cholesterol nijak zvlášť nesouvisí s výslednou hladinou této látky v těle. Většinu celkového cholesterolu si totiž organismus produkuje sám, a proto má cholesterol, který přímo zkonzumujeme v živočišných produktech, jen minimální vliv na jeho celkovou hladinu v krvi. Neporovnatelně větší dopad má konzumace již zmíněných nezdravých tuků, takzvaných trans tuků (vysoké množství se objevuje v průmyslově vyrobených pokrmech).

I tady platí srovnání s tukem. Když povečeříte steak z lososa a avokádo, přijmete spoustu tuku (zdravého tuku!), který tělo porůznu zpracovává a využívá tak, aby správně fungovalo – rozhodně se vám ten kousek avokáda neusadí obratem na stehna a boky.

Foto: Oleksandra Naumenko, Shutterstock.com

Zdravé tuky, mezi jejichž zdroje patří například ryby, ořechy či avokádo, pomáhají navyšovat hladinu (hodného) HDL cholesterolu

Hodný, nebo zlý

O cholesterolu byste měli vědět ještě minimálně jednu věc: rozlišuje se LDL a HDL cholesterol. Nejedná se o dvě různé látky, pořád existuje jen jedna, ale zjednodušeně řečeno se liší tím, jak v těle putují a jak se tam chovají: vyšší množství „zlého“ LDL cholesterolu se může usazovat na stěnách cév (a to je přesně to, o co nikdo nestojí), „hodný“ HDL cholesterol naopak dokáže nadbytek toho zlého snižovat.

Pro tělo je tedy nanejvýš důležité, aby byl HDL cholesterol v převaze – a právě to lze z velké části ovlivnit životním stylem. Jen pro zajímavost – zmiňovaná vajíčka, která jsou zdrojem řady vitaminů a cenných látek, mohou v přiměřeném množství napomáhat k navýšení hladiny prospěšného HDL cholesterolu.

Dostaňte se do zdravých čísel

Pohybuje se vaše hladina cholesterolu v „nezdravých“ číslech a vy nechcete umřít předčasně? Pak vám nezbývá nic jiného než trošku zamávat se svým životním stylem. Primární vliv má jídelníček, protože hladina cholesterolu se dostává na nebezpečné hodnoty právě kvůli nevhodné výživě. A nezapomínejte na pravidelný pohyb! Ten prospívá cévám, posiluje srdce a snižuje hladinu „zlého“ cholesterolu. Pamatujte, že tohle je základní cesta, která ochrání vaše cévy a srdce:

  • Hýbejte se a sportujte - snažte se být nanejvýš aktivní! Krom pravidelných sportovních aktivit je důležité hýbat se i v průběhu celého dne. Všude choďte pěšky, celodenní sezení v kanceláři kompenzujte častým protahováním a vstáváním.
  • Vyhýbejte se trans tukům - škodlivé trans mastné kyseliny mohou velkou měrou přispívat k navýšení hladiny LDL cholesterolu. Kde se tyto tuky nacházejí? V největší míře je najdete v průmyslově vyrobených jídlech: ve fastfoodech, levných cukrovinkách (všelijaké oplatky, cukrářské výrobky), v bílých tukových polevách, sladkých i slaných pekárenských výrobcích…
  • Jezte hodně vlákniny - vláknina je čistič těla a dokáže na sebe cholesterol navázat. Nachází se v zelenině a ovoci, celozrnných obilovinách, luštěninách nebo semínkách.
  • Omezte sůl - začněte si hlídat, kolik přijmete soli. Doporučená denní dávka je 5 gramů. Většina Čechů to přesáhne kvůli časté konzumaci pečiva, omáček, ale i kvůli přesolování jídel.
  • Jezte zdravé tuky - doporučujeme tradičně jíst hodně ryb, které jsou zdrojem zdravých omega-3 kyselin, stejně jako rostlinné oleje (olivový, lněný, řepkový…), ořechy nebo avokádo.

Obáváte se vysokého cholesterolu?

ynezorPumanzeSaNyknalC