Hlavní obsah

Výmluvy? Omyl! 4 překvapivé příčiny nárůstu hmotnosti, za které ženy nemohou

Foto: tmcphotos, Shutterstock.com

Když se číslo na váze začne zvyšovat, většinou víte, proč tomu tak je. Nebo alespoň myslíte, že víte. Zřejmě jste si (nejen) o svátcích dopřávali více dobrého jídla a méně výživného cvičení. Na tom není nic zvláštního. Divné je, když začnete přibírat bez zřejmého důvodu. Víme o čtyřech možných příčinách.

Článek

Prvním, co v souvislosti s bezdůvodně stoupající váhou většinu žen napadne, bývá štítná žláza. Je pravda, že její dysfunkce umí natropit pořádnou neplechu. Zdaleka ale není jediná. Známe čtyři další – možná ne tak známé – příčiny, které mohou vysvětlit, proč už vám nesedí oblíbené rifle.

1. Poruchy spánku

Zanedbáváte spánkový režim? Pak vězte, že si pravděpodobně zaděláváte na problémy s váhou. „Nedostatek i nadbytek spánku zpomalují metabolismus, čímž podporují chronický zánět, který je spojen s nadváhou,“ vysvětluje MUDr. David Frej z Centra funkční a holistické medicíny.

U žen, které spaly méně než pět hodin, se podle jedné studie obezita vyskytovala až dvakrát častěji než u těch, které spaly sedm až osm hodin. „Důvodem je pravděpodobně hormonální rozkolísání při spánkovém deficitu – pokles hormonu leptinu a vzestup hormonu ghrelinu, které jsou zodpovědné za pocity sytosti a hladu,“ vysvětluje MUDr. Marie Skalská z ProFit Institutu. Nespáči tedy jedí více a navíc ještě pomaleji spalují. Vražedná kombinace. Naštěstí se nabízí jednoduché řešení: začít více spát a srovnat hladinu hormonů rozbouřenou spánkovým deficitem.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Zanedbáváte spánkový režim? Zakládáte si na potíže s váhou

2. Deprese

David Frej v knize „Stravou proti zánětu“ tvrdí, že deprese se pojí se změnami v poměru prospěšných a škodlivých bakterií ve střevě. Následkem je porucha vstřebávání a zpracovávání přijaté potravy – a důsledkem může být nadváha. ,,Deprese podporuje změny váhy pro nedostatek energie, motivace k činnosti a změny chuti k jídlu. Nezdravá jídla, zejména sladkosti, dočasně zlepšují náladu, která se pak ale změní v útlum," říká k tomu lékař.

Deprese tedy vyčerpává jak psychicky, tak i fyzicky. Máte méně energie a k tomu chutě na sladké, které ale narušená střeva neumějí zpracovat. Dostáváte se do začarovaného kruhu. Jak z něj ven? Cesta vede přes dostatek relaxace, vysazení stresorů (nestyďte se zajít třeba za psychoterapeutem) a odlehčení jídelníčku tak, aby obsahoval maximum zásaditých potravin a minimum těch průmyslově zpracovaných. Tím dáte postupně do pořádku jak střevní mikroflóru, tak i narušenou psychiku.

Foto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

Deprese má za následek poruchu vstřebávání potravy, která může vést ke vzniku obezity

3. Revmatoidní artritida

Revmatoidní artritida je chronické autoimunitní zánětlivé onemocnění, kdy porušený imunitní systém napadá malé klouby a způsobuje bolestivý nitrokloubní zánět. Příčina není jasně známa. „V případě revmatoidní artitidy je vysloveno podezření na souvislost obezity zejména u žen. Je to dáno tím, že obezita je stav s vyšší zánětlivou aktivitou,“ přibližuje Marie Skalská a dodává: „Tento jev pak může potencovat rozvoj dalších zánětlivých onemocnění, kam patří i artritida.“

Nedostatek pohybu pro bolestivost a skrytý zánět zpomalující metabolismus pak vytvářejí nešťastnou kombinaci, která posouvá ručičku váhy nahoru. Řešení je podobné jako výše: zaměřte se na stravu s vysokým podílem čerstvých potravin, případně se poraďte s nutričním odborníkem, který doporučí další postup.

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Revmatoidní artritida postihuje malé klouby a znemožňuje pravidelný pohyb

4. Fibromyalgie

Fibromyalgie je chronický stav, který se vyznačuje bolestí svalů a významně znesnadňuje pohyb – proto nastupuje riziko obezity. Při tomto onemocnění dochází také k hormonální nerovnováze, zejména hladin kortizolu, hormonů štítné žlázy, serotoninu, inzulinu a růstového hormonu. Ty ovlivňují hladinu cukru v krvi a spolu s ní i tělesnou hmotnost. Lidé pak ve stresu sahají po chuťově výrazných, ale kaloricky prázdných potravinách, které nedokážou uspokojit výživové nároky, a tak mají potřebu jíst stále víc a víc. Co je následkem, už asi tušíte.

„Pacienti s fibromyalgií navíc pro nepříjemný životní stav užívají antidepresiva, která riziko obezity dále zvyšují,“ doplňuje Marie Skalská. Nešťastníci se tak ocitají ve zdánlivě bezvýchodné situaci. Co s tím? Poradit se s odborníkem, který pomůže vytvořit vhodný jídelníček. Ten by měl alespoň částečně zklidnit rozbouřené hormony a léčit tělo zevnitř.

Co dál?

Odhalení příčiny nepříjemného přibírání dává možnost začít situaci řešit. Je nutné si uvědomit, jakým způsobem zdravotní stav ovlivňuje hmotnost – všechna výše uvedená onemocnění limitují v pohybové aktivitě, a proto kila nabývají. Podle Marie Skalské je jediným přirozeným řešením zaměřit se na opravdu kvalitně sestavený stravovací plán, který vezme v úvahu všechny individuální potřeby.

Máte potíže se zdravím, které ovlivňují vaši hmotnost?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama