Hlavní obsah

Ženy a vyrýsované svaly na břiše? Je to módní, ale nezdravé!

Foto: Lyashenko Egor, shutterstock.com

Pokud chce žena výrazně vyrýsované svaly, musí procento svého tělesného tuku snížit až skoro na nezdravé množství

Hodiny strávené v posilovně nejsou jediným předpokladem vyrýsovaných svalů. Nezbytný je i striktní jídelníček a výrazné snížení tělesného tuku. Jenže zdravé množství tuku v těle je životně důležité...

Článek

Kult těla se v průběhu času vyvíjel a stále se vyvíjí. Zatímco donedávna leckterá dívka a žena toužila po vyhublém těle modelky na přehlídkovém mole, v poslední době se trend posunul trochu jinam.

Svět se vzhlédl ve fitness a holky místo žeber a klíčních kostí chtějí ukázat svaly. Životnímu stylu založeném na pravidelném aktivní pohybu se nedá nic vytknout. Jako ve všem ale problém nastává ve chvíli, kdy se chce jít do extrému.

Problém jménem TUK

„V dnešní době je problémem většinové společnosti nejen nadbytečný příjem, ale i nadbytečné množství tuku v těle, proto je této skutečnosti věnovaná velká pozornost. Podstatně větší než opačné situaci, která je ale neméně riziková,“ uvádí MUDr. Hana Mojžíšová, specialistka na výživu a zdravý životní styl.

Foto: Jacob Lund, shutterstock.com

Časté a intenzivní posilování není to jediné, co je pro ukázkový sixpack nezbytné udělat

Aby žena měla „vysekané“ břicho, musí tomu obětovat víc než hodiny denně v posilovně. Svému cíli musí také poměrně radikálně přizpůsobit jídelníček a vlastně celkovou životosprávu. Je nezbytné významně snížit tělesný tuk. Nedá se přesně říct na jaké procento, neboť každé tělo je jiné a jinak stavěné, ale obvykle mají ženy s ukázkovým sixpackem kolem devíti až dvanácti procent tělesného tuku.

„Ženy by však měly mít v těle asi 18 až 30 procent tuku. U mužů by se měly hodnoty pohybovat mezi 10 až 25 procenty. V rámci tohoto rozmezí samozřejmě platí, čím mladší člověk, tím méně tuku,“ podotýká Hana Mojžíšová.

Ženy mají přirozeně více tuku než muži, u nichž tedy viditelné svaly na břiše zdravotně problematické nejsou. Je to z toho důvodu, že ženské tělo je přizpůsobeno tomu, aby zvládlo poskytnout ochranu nejen samo sobě, ale i potenciálnímu plodu. Jakmile se žena svou životosprávou dostane pod hranici přirozeně zdravé hladiny tělesného tuku, je jasné, že to má na organismus negativní vliv.

Zdravotní rizika přehnané lásky k fitness

„Zvyšující se zájem o zdravý životní styl přináší bohužel také různé výstřelky a nezdravé jevy. To se týká jak zastánců různých alternativních výživových směrů, tak právě milovníků, možná až ,závisláků‘, na fitness cvičení,“ říká Hana Mojžíšová.

Foto: studio1901, shutterstock.com

Jemně viditelné svaly problém určitě nejsou. Horší je, když chcete jít do extrému

„Nemálo žen a dívek se v touze po stále štíhlejším a pevnějším těle leckdy dostává do situace, kdy mají sice postavu s vyrýsovanými svaly, ale může to být na úkor narušení řady tělesných funkcí,“ dodává lékařka.

Tuky jsou totiž v určité míře životně důležité a zcela nezbytné pro běžné fungování organismu. „Nejenže podporují spoustu procesů jako například zdravou termoregulaci a vstřebávání živin. Také jsou důležitým faktorem pro správné fungování hormonů v těle. Oslabený hormonální systém ovlivňuje štítnou žlázu, pohlavní orgány, reprodukci, ale také náladu a emoce,“ popisuje Monika Divišová, nutriční průvodkyně z centra péče Wellnesia.

Při malém množství tuku tak může docházet k četným zdravotním problémům. „Mnohdy může dojít k nepravidelnosti či až absenci menstruačního cyklu, ale i k selhávání funkcí, které tuky zajišťují, přičemž pravá příčina může být obtížně zjistitelná,“ upozorňuje Hana Mojžíšová na skutečnost, že při zdravotních potížích tyto ženy obvykle nehledají původ problému ve své životosprávě, neboť jsou přesvědčené, že právě ta je ukázková.

Co vy říkáte na trend fitness žen? Do jaké míry je to podle vás atraktivní a zdravé?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama