Hlavní obsah

Zhubněte tancem. Zkuste jive!

Foto: Ondřej Kroutil

Iva Langerová nás naučí temperamentní jive

Hubnout přece nemusíte jen při úmorných hodinách aerobiku nebo na běžícím páse v posilovně. Jde to i stylově a zároveň s kapkou umění – díky latinskoamerickým tancům. Na formování postavy je prý nejideálnější jive, který skvěle vytvaruje nohy, zadeček a zpevní bříško. Zatancujte si ho podle našeho dnešního videa i vy!

Článek

Na ProŽeny.cz jsme si už společně „skočili“ cha-chu a rumbu. Jako třetí na řadu přichází rychlý a také fyzicky hodně náročný jive. Jestli jste také zíraly na to, co ve StarDance při jivu předváděl Saša Rašilov nebo Jitka Čvančarová, věřte, že to zvládnete také – podle našeho videa, které jsme natočili v Centru tance na Václavském náměstí s tanečnicí Ivou Langerovou.

Otroci ho milovali

Jivu se také někdy přezdívá „tanec otroků". Proč? Má totiž afroamerický původ! Kolem roku 1880 si jím otroci na jihu tehdejších Spojených států zpříjemňovali dobu útlaku. V jeho historii můžete najít také název „cake walk“, tedy koláčový tanec. To proto, že výhrou v tehdejších zábavných soutěžích v jivu býval koláč nebo dort.

Tanec jive je charakteristický houpavým pohybem, zvedáním kolen a především svou rychlostí. Za minutu stihnete vytancovat až 44 čtyřčtvrťových taktů! Základním krokem je jiveová přeměna, přitom dámy začínají pravou nohou vzad, pánové opačně. Je to asi takhle:

Zá-šlap: Na „zá“ přeneste váhu na pravou nohu vzad a zhoupněte pánví dozadu; „šlap“ vraťte se vpřed na levou nohu Raz-a-dva: Na „raz“ úkrok stranou pravou nohou – velmi krátký!; na „a“ následuje příšlap levou k pravé noze a přenesení váhy na levou; na „dva“ potom opět ještě jeden mnohem výraznější úkrok doprava. Levou přisuňte k pravé, ale nepřenášejte na ni váhu, budete s ní pokračovat zase vlevo… Dva-a-dva: To samé jako v předchozím kroku, akorát vlevo.

Jive si můžete užít i na své oblíbené písničky:

  • Christina Aguilera: Candyman
  • Lou Bega: Americano
  • DJ Bobo: Chihuahua
  • Lou Bega: Mambo no 5
  • Afric Simone: Hafanana

A teď si zkuste celou sestavu do jivu krok po kroku!

Chůze vpřed – stojíte na levé noze

Raz-dva: Pravou nohou vpřed. Tři-čtyři: Levou nohou vpřed. Pět-šest-sedm-osm: Na každou dobu jeden krok vpřed.

Nohy stranou

Raz: Stojíte na levé noze, pokrčte ji, protáhněte levou ruku vzhůru a pravou nohu rychle vystřelte do strany. Dva: Křižmo přeneste váhu na pravou nohu vpřed. Tři: Levá noha vystřelí stranou, pravá, na které stojíte, je pokrčená; pravá ruka míří vzhůru. Čtyři: Přísun levou nohou vedle pravé. Pět-šest-sedm-osm: Kroky vzad od pravé.

Střihy do přerušení

Raz-dva: Zášlap na pravou vzad a zpět na levou. Tři: Úkrok stranou na pravou nohu. Čtyři: Levou nohou předkopněte stranou před tou pravou, ale ne do dálky, snažte se spíše směrem ze shora dolů (to je ten střih). Pět: Úkrok na levou nohu. Šest: Střih pravou nohou doleva. Sedm: Úkrok na pravou. Osm-a: Na „osm“ opět střih levou nohou vpravo; na „a“ rychle přešlápněte na levou vzad.

Raz: výrazný krok šikmo vpřed pravou nohou. Dva-tři-a: Na „dva“ krok vpřed levou nohou, na „tři“ čekáte, na „a“ rychle přešlápnete na pravou nohu, která vám zůstala vzadu. Čtyři: Levou nohou vpřed. Pět-a-šest: Na každou slabiku přešlápněte, tedy pravá- levá- pravá a přitom se mírně točte za levým ramenem. (to je ta jiveová přeměna) Sedm-a-osm: Opět na každou slabiku krok, točte se, začínáte levou.

Opilý námořník

Tato figura vypadá docela složitě, ale ve skutečnosti je úplně jednoduchá, takže žádný strach: Raz-a-dva: Na „raz“ krok pravou vzad, na „a“ přísun pravou k levné noze, na „dva“ pravou nohou šikmo vpřed a otočte se o 180 stupňů za levým ramenem vzad, levou nohu necháte přitom napnutou tak, že vám trochu prolétne vzduchem. Tři-a-čtyři: Stojíte na pravé noze, jdete na každou slabiku úkroky stranou; na „tři“ jde levá stranou, na „a“ příšlap pravou, na „čtyři“ výrazný úkrok levou nohou do strany. To celé ještě jednou…

Úkroky stranou

Raz-dva: Pravou nohou vpravo. Tři-čtyři: Levá noha ji došlápne. Pět: Pravá stranou. Šest: Levá dostoupí. Sedm-a-osm: „vrtička“.

Střihy do přerušení a kopy

Ty zvládnete určitě i bez popisu podle videa. Ono hlazení nohou vám půjde mnohem snáze, pokud uvolníte pánev a ten krouživý pohyb bude vycházet z ní, ne z nohou. Také myslete na to, že je důležitý pohyb a dráha kolena, lýtko se za ním pouze „vznáší“.

Všem odvážným přeji hodně tanečních úspěchů a už teď se těším, jak se tu potkáme zase za týden. Iva Langerová totiž bude učit bláznivou sambu!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama