Hlavní obsah

3 kroky, které vám pomůžou zbavit se překyselení

Foto: Profimedia

Pořádná porce zeleniny denně vám pomůže s vyváženou životosprávou

Rakovina, nemoci srdce, ale i stálá únava a problémy s klouby. Za tím vším může podle lékařů stát překyselení organismu. Jak ho odhalit a napravit?

Článek

„V žaludku se vám vytváří kvůli trávení masa velmi agresivní kyseliny, zbytek těla si ale drží lehce zásadité prostředí. Pokud mu ho narušíte, brání se tak, že vás vlastně může nakonec až zabít, vždyť se i o rakovině mluví jako o nemoci z překyselení,“ vysvětluje Jarka Kučmášová, poradkyně zdravého životního stylu.

Rizika překyselení

Jakmile se prostředí v těle kvůli špatnému životnímu stavu „zhoupne“ ke kyselému, snaží se ze všech sil nastartovat procesy, které by hodnoty zase vrátily do normálu – ber kde ber. Například z kostí, zubů, měkkých tkání... Příznaky překyselení na sebe nedají dlouho čekat.

„Je to například únava, nedostatek energie, změna váhy, apatie, špatně se hojící rány, nekvalitní spánek, neurčité bolesti ve svalech, bolest hlavy, zad, ekzémy, zácpy nebo průjmy. Následkem je i stále horší prokrvování končetin, a pak artrózy a záněty,“ vypočítává PharmDr. Tomáš Arnd z webu Prozdraví.

Jak se bránit? První pomoc můžete udělat ve třech krocích.

Foto: Profimedia

Únava, bolest kloubů a problémy se spánkem – i to jsou důsledky příliš kyselého organismu

Změna jídelníčku

Změna jídelníčku je pro většinu lidí nejsložitější. Možná v seznamu potravin a nápojů, které nejvíc okyselují, najdete i své nejoblíbenější. Proto jsme požádali Jarku Kučmášovou, aby poradila, jak je z hlediska překyselení udělat pro tělo přijatelnějšími, pokud nejste schopni se jich zcela vzdát.

1. Maso a uzeniny. Ideálně je jezte jen výjimečně. Spolu s nimi si dopřejte větší množství zeleniny. Pokud to jde, maso pokapejte citronem – ač se to nezdá, působí zásaditě –, nebo zapíjejte nápojem, který působí na tělo zásaditě – o nich vám řekneme víc.

2. Čokoláda. Vyhněte se takové, která obsahuje z větší části ztužené tuky, čili bohužel většině výrobků. Když už, tak si dopřejte kvalitní, s vysokým obsahem kakaa, tedy hořkou, s podílem kakaa od sedmdesáti procent výš. Zapijte ji zásaditým nápojem, který vám ještě doporučíme.

3. Cukr a sladidla.Bohužel mezi ně patří i všechna zdravá sladidla, například obilná. Jestliže se chuti na sladké nemůžete zbavit, dopřejte si dopoledne čaj s medem, kousek ovoce, ráno si udělejte ovesnou kaši z vody, hodně si ji oslaďte a ochuťte kokosem, rozinkami… Vyhněte se kombinaci cukru a mouky.

4. Káva. Okyseluje sama o sobě, proto to ještě nezhoršujte přidáním mléka – ani sójového. Jestli se jí neumíte vzdát, pijte ji jen dopoledne, a jen tu z mletých kvalitních zrn, nikoli instantní.

5. Mléko a mléčné výrobky.Dopřejte si je jednou za týden, ideálně v zakysané podobě. Kravské mléko nahraďte co nejčastěji kozím, ovčím. Sójové výrobky jen ty fermentované – proč, to se dočtete v článku 5 dietních omylů: Věřili jste jim? Přestaňte!.

Foto: Profimedia

Neumíte si představit den bez hrnku pořádné kávy? Tak si do ní nedávejte mléko

Dýchejte a hýbejte se

Metabolismus zrychlíte a víc škodlivin z těla dostanete dostatečným a pravidelným pohybem, při kterém se zapotíte, ale i správným hlubokým dýcháním. Ideální je pravidelná procházka na čerstvém vzduchu, ale i cvičení, jako je jóga, která s dechem také pracuje. Deset minut hlubokého dýchání denně je prý nejlepší metoda odkyselení – dostupná pro každého.

Pijte dost a správné nápoje

Třetím krokem je dostatek tekutin, tedy dva až tři litry denně. „Rozhodně ale ne v podobě bublinkových nápojů – ani těch bez cukru, bez konzervantů. Ideálem je převařená voda z kohoutku, lze s přidáním citronu. Varem z ní totiž dostanete fluor a další látky,“ vysvětluje Jarka Kučmášová.

Pro odkyselení rychle a spolehlivě fungují i další nápoje – čistý vývar ze zeleniny, miso pasty nebo bylinek, vodou zředěný jablečný ocet, kvalitní zelené čaje.

Najděte spojence

Foto: archiv firem

Rozhodli jste se naplnit výše uvedené tři body k odkyselení organismu? Pak jistě využijete nejen své odhodlání, ale i tyto tři pomocníky

Dovedli byste se vzdát sladkého nebo kávy? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC