Hlavní obsah

Akné, záněty, klidné usínání: S tím vším vám pomohou mléčné výrobky

Foto: thinkstock

Mléko je zdrojem vitaminů i minerálů

Že umí mléko a mléčné výrobky vylepšit vaše zdraví, je známá věc. Ale co všechno konzumace těchto produktů ovlivňuje? Třeba spánek, záněty i akné!

Článek

Je prokázáno, žemnoho onemocnění způsobuje nesprávný životní styl. A ovlivnit ho naopak může pochopitelně kvalitní strava, mezi níž patří i mléko a mléčné výrobky. „Ne každý ale jejich časté zařazení v jídelníčku snáší,“ říká MUDr. Jan Hlusička. Proto radí, jste-li citliví na kravskou bílkovinu, či máte dokonce alergii, nahradit ji sójovými či kozími výrobky. Vy ostatní však na ty klasické nezapomínejte. Proč? Umí totiž toto:

Zákysy: Zmírňují žaludeční vředy

Žaludeční vředy trápí nejednoho z vás. Na jejich vzniku se zásadní měrou podílí stresy a jejich rozvoj podporuje i agresivní, nezdravá strava. „Výsledky studií prokazují, že vyšší příjem zakysaných mléčných výrobků je spojen s nižším výskytem vředové choroby,“ uvádí PhDr. Karolína Hlavatá z projektu Bílé plus.

Jogurty: Snižují průjmy

Dobrali jste vy nebo vaše děti antibiotika, a pak vás následně trápily zažívací potíže? Možná už jste slyšeli, že je v tom případě dobré užívat jogurty. „Ukazuje se totiž, že konzumace jogurtu v průběhu léčby antibiotiky snižuje výskyt a závažnost průjmů. Mléčné výrobky obsahující lactobacily také omezují závažnost rotavirových průjmů u dětí a mají své uplatnění i v prevenci respiračních onemocnění u dětí,“ doplňuje Karolína Hlavatá.

Mléko: Ovlivňuje záněty

Pravidelná konzumace mléka a mléčných výrobků je prospěšná i z hlediska zánětu. „Lidé, kteří konzumují týdně více než 14 porcí mléka a mléčných výrobků, mají nižší hladinu parametrů, jež způsobují záněty, než ti, kteří v týdnu konzumovali méně než 8 porcí mléka a mléčných výrobků,“ uvádí další zajímavost Karolína Hlavatá. Patří mezi ně nejen zánětlivá střevní onemocnění, močové infekce nebo kvasinkové poševní záněty, ale i třeba akné.

Foto: thinkstock

Jogurty vám zajistí správné zažívání

Mléko s medem: Zlepšuje spánek

Studie nepřinášejí žádné pádné důkazy, že teplé mléko s medem skutečně zlepší spánek, ale... „Sacharidy obsažené v medu uklidňují a podporují vylučování serotoninu, tedy hormonu dobré nálady. Nicméně po vypití šálku sladkého mléka byste si měli vyčistit zuby, protože jednoduché sacharidy zubům na noc neprospívají,“ doplňuje Karolína Hlavatá.

Tvarohy: Pomáhají s hubnutím

„Nedostatečný příjem vápníku v průběhu redukčního režimu může spouštět pocity hladu, a narušit tak dlouhodobé dodržování redukční diety,“ upozorňuje dále odbornice. Význam dostatečného příjmu vápníku v rámci redukční diety byl potvrzen i ve dvou studiích prováděných v Endokrinologickém ústavu. Kromě toho právě mléko, tvarohy, jogurty, sýry, zákysy a další mléčné výrobky jsou považovány za jeden ze základních zdrojů vitaminů a minerálních látek. Obsahují jich široké spektrum.

A kolik ho sníst?

„Abyste byli zdravější, měli byste za den sníst2 až 3 mléčné výrobky,“ vysvětluje odbornice. „To vám pomůže plnit výživové požadavky na kvalitu vaší stravy,“ dodává specialistka.

Co vy na to?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.