Hlavní obsah

Ochráníte srdce a kila půjdou dolů aneb Co se vyplatí škrtnout z jídelníčku?

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Nadbytek jednoduchých cukrů přispívá k rozvoji civilizačních onemocnění, vede k nadváze a obezitě a zvyšuje kazivost zubů. To všechno se děje, když to s konzumací cukru přeháníte. Co se ale stane, když jeho příjem omezíte? Nebo ho dokonce přestanete jíst úplně?

Článek

Cukr, tedy konkrétně glukóza, je pro mozek hlavním zdrojem energie. Pro organismus je tak nezbytný a všechen vyřadit nelze. „Pokud je cukr přijímán v živé formě, respektive v ovoci, zdravému tělu neuškodí vůbec. Ba naopak,“ říká výživová poradkyně Dagmar Kubecová. Problém přichází s průmyslově zpracovaným cukrem, který tělo zatěžuje. Aby se totiž mohl zmetabolizovat, musí slinivka vyprodukovat velké množství inzulinu.

Není cukr jako cukr

Důležité je také rozlišovat mezi sacharidy a jednoduchými cukry. „O sacharidech hovoříme v momentě, kdy obsahují dva a více cukerných jednotek, které se postupně rozkládají na glukózu. Komplexní sacharidy hledejte v celozrnných obilovinách, luštěninách nebo bramborách,“ vysvětluje nutriční terapeutka Kateřina Schotliová, DiS. Jelikož se pomaleji tráví, zasytí na delší dobu.

Zato jednoduché cukry obsahují pouze jednu cukernou jednotku a slouží zejména jako okamžitý zdroj energie. Najdete je zejména ve sladkých cukrovinkách, průmyslově zpracovaných potravinách a sladkých nápojích (ano, i ty je třeba zahrnout do denního energetického příjmu!). Po jejich požití prudce stoupne hladina krevního cukru a následně velmi rychle klesne. V praxi to vypadá tak, že brzy po jídle znovu dostanete hlad.

Foto: 2M media, Shutterstock.com

Omezte spotřebu sladkých pochutin a hubnutí bude rázem snadnější

Jen 10 % jednoduchých cukrů denně

Ani jednoduchý cukr by ale sám o sobě nebyl takovým problémem. Je totiž přirozeně obsažen v potravinách, které běžně konzumujete. Problémem je, když si jej dopřáváte více, než byste měli. „Jednoduché cukry ve stravě by neměly přesáhnout 10 procent z celkového denního energetického příjmu sacharidů – velká část populace ovšem konzumuje jednoduchých cukrů mnohem více,“ tvrdí nutriční terapeutka.

Co se tedy stane, když omezíte příjem jednoduchých cukrů?

Snížíte hladinu LDL cholesterolu a prospějete srdci

Nadbytek jednoduchých cukrů zvyšuje hladinu „zlého“ LDL cholesterolu. Nespotřebovaný cukr totiž tělo přemění na zásobní tuk. Ten je pak příčinou ucpávání cév, které vede ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

Budete lépe spát

Jednoduchý cukr zásobuje mozek okamžitou energií. Má-li mozek cukru nadbytek, neustále pracuje, a to i v období, kdy by se jeho činnost měla v rámci usínání zpomalovat. Omezením cukru si proto zajistíte lepší spánek.

Foto: Billion Photos, Shutterstock.com

Snížení příjmu jednoduchých cukrů na doporučených 10 % denního energetického příjmu sacharidů zajistí lepší spánek a rozjasní pleť

Zhubnete

Při redukci hmotnosti jde o to, aby se energetický příjem rovnal výdeji. Což jde o hodně hůře, když se ládujete sladkými pochutinami. „Věřte, že pokud vynecháte sladké limonády a cukrovinky, přidáte pohybovou aktivitu a budete nad jídlem přemýšlet, začnete hubnout a výsledky budou viditelné již po pár týdnech,“ říká Kateřina Schotliová.

Zbavíte se akné

Velké množství jednoduchého cukru vytváří v těle kyselé prostředí, které je ideální pro vznik zánětu. Omezení příjmu po čase tělo přepne do zásaditého režimu. „Uberete-li navíc z jídelníčku další nezdravé potraviny, jako jsou ztužené tuky, rafinované rostlinné oleje nebo kofein, zmírní se zánět v těle a aknózní pleť se začne hojit,“ radí Dagmar Kubecová.

Budete mít hezčí zuby

I za nemoci dásní může většinou zánět. Umí poškodit i kostní a pojivovou tkáň kolem zubů. Pokud omezíte spotřebu cukru, který je živinou pro bakterie a kvasinky, omezíte i růst akutního zánětu.

Už jste někdy zkoušeli přestat jíst sladké? A jak dlouho jste to dokázali?

ynezorPumanzeSaNyknalC