Hlavní obsah

Jezme ryby! Umíme je ale vůbec nakoupit?

Foto: Alliance Healthcare

Jezme ryby! Umíme je ale vůbec nakoupit?

Není ryba jako ryba. A přestože ze všech stran slýcháme, že ryby by neměly v našem jídelníčku chybět a jejich konzumace je zdravá, někdy nás odradí, že zvlášť zdravé ryby jsou ty tučné. Jaké jsou ty nejlepší a co hlídat při jejich nákupu?

Článek

Tuk. Tohle slovo jako by bylo strašákem všech žen, které chtějí mít dokonalou postavu. Všechny tuky ale nejsou stejné. Zatímco jedny nám příliš neprospívají, jiné dokážou dělat s naším zdravím zázraky.

Mezi tuky, které na naše zdraví působí nepříznivě, patří například trans-mastné a nasycené mastné kyseliny. Naopak jiné, jako jsou rybí tuk nebo ořechové oleje, nám pomáhají. Tím patrně nejcennějším účinkem „dobrých“ tuků je jejich schopnost zpomalit kornatění tepen. Pokud vás zajímá, v jakém stavu vaše cévy aktuálně jsou, můžete si v některé z Alphega lékáren nechat změřit cévní věk. Více informací zde.

Foto: Alliance Healthcare

V Alphega lékárnách si můžete nechat velmi rychle a jednoduše změřit cévní věk

Nejlepší ryby jsou ty tučné

Které ryby obsahují nejvíce zdraví prospěšného tuku? Jsou to ty, kterým by bez něj byla zima – tedy ryby žijící v chladných vodách: losos, tuňák, sardinky, makrely a řada jiných.

Pokud jsou pro vás tyto ryby příliš chuťově výrazné, můžete zkusit ty s bílým masem – pstruha nebo halibuta. Tuku je v nich sice méně, ale jestliže jsou vám příjemnější, neváhejte. Pokud nevíte o rybě, která by vám chutnala, experimentujte. Jestli vám vadí štiplavá vůně masa, volte místo mražených ryb raději čerstvé.

Po které rybě v obchodě sáhnout?

Nejlepší volbou je ryba čerstvá. Ta se nám v první řadě musí líbit na pohled. Její kůže by měla být lesklá, oko vypouklé, svalovina pružná. Nechte si od prodejce ukázat také žábry. Čerstvá ryba je má sytě červené. Čím bledší jsou, tím déle ryba na pultu leží. Opomenout nesmíme ani vůni ryby. Mořské i sladkovodní ryby měly příjemně vonět. Nikdy byste z nich neměli cítit zápach ani rybinu.

Pokud nemáte možnost koupit si čerstvou rybu, mražené se bát nemusíte. Jen sledujte podíl vody, který by měl být co nejnižší.

Opatrní bychom měli být také v případě, že ryba je určena pro děti nebo nastávající maminky. Ryby, které žily v průmyslových oblastech, totiž mohou obsahovat toxické látky. Proto je lepší kupovat ryby, které byly odloveny v neobydlených teritoriích.

Foto: Alliance Healthcare

Nejlepší je ryba upravená v páře, na grilu, dušená nebo vařená ve vodě

Na fritování zapomeňte

Pozornost je třeba věnovat pozornost i samotné úpravě ryb, aby se pro nás tak hodnotný tuk neztrácel. Nejlepší je příprava na grilu, v páře, vaření ve vodě nebo dušení. Pokud vám jde o kvalitní tuky, rozhodně zapomeňte na důkladně prosmažené rybí porce ve fritéze.

ynezorPumanzeSaNyknalC