Hlavní obsah

Víte, co jíte? Spočítali jsme kalorie běžných jídel!

Foto: Thinkstock

I v restauraci se můžete najíst dietně

Víte, kolik kalorií přijmete spolu s běžným obědem v restauraci? Možná vás některá čísla překvapí. Napadlo by vás někdy, že například guláš s houskovým knedlíkem má méně kalorií než zeleninové rizoto? Nebo že na první pohled dietní nudle spolknou až polovinu doporučeného denního příjmu kalorií? Co si dáte dnes k obědu, aby vaše štíhlá linie neutrpěla? My to víme!

Článek

Držíte dietu a nemáte jinou možnost než chodit na obědy do restaurací? Nevěšte hlavu, i tady se můžete najíst zdravě a tak, aby to nezanechalo následky na vaší postavě. Nad obědovým menu však budete muset více přemýšlet a možná si předem trochu prostudovat kalorické tabulky. Někdy totiž zdravě vypadající jídla v sobě skrývají časovanou kalorickou bombu. A naopak. Neplatí proto klišé, že knedlíky jsou špatné a těstoviny dobré. Vždy záleží na tom, čím je doplníte a také v jakém množství si je dopřejete. Třeba jako Francouzky, ty si jídlo umí užít a přesto jsou štíhlé a krásné – zkuste i vy dietu podle Francouzek, zhubnout dle ní můžete i 10 kilo!

Důležitý je také fakt, co jste snídali, zda máte v plánu ten den i nějakou sportovní aktivitu nebo strávíte zbytek dne za kancelářským stolem. To vše byste měli brát v úvahu ještě předtím, než přivoláte číšníka a vyslovíte svou objednávku. V každém případě by měl oběd tvořit asi 35 % z vašeho celkového denního energetického příjmu (snídaně 20 %, večeře 30 % a svačiny 5–10 %).

Jaké množství kalorií by měl tedy oběd obsahovat? Chcete-li hubnout a váš energetický příjem je 5000–6000 kJ/den, mělo by vám na oběd stačit okolo 1750–2100 kJ (ukázkový jídelníček na celý týden najdete zde). Pro udržení váhy můžete přidat a dopřát si oběd i okolo 2800–3200 kJ (celkový denní příjem energie by měl být okolo 8000–9000 kJ). Ještě kaloricky bohatší pokrmy pak přenechejte horníkům a sportovcům, zkrátka všem, kterým přebytečné kilojouly jen prospějí.

Tolik teorie, pojďte ochutnat naše obědy a počítat!

Všechny hodnoty jsou počítané na jednu běžnou porci (množství jídla, které je přesně dáno gastronomickými normami a rozpisy, což zpravidla bývá 100 g masa s omáčkou respektive 150 g masa samostatně a například 200 g brambor, 3 ks houskových knedlíků, 2 kopečky rýže, 80 g těstovin v suchém stavu a podobně), kterou dostanete v restauraci, tedy bez extra přílohy, dvojité porce masa a podobně. Nezapomeňte také, že každá restaurace (stejně jako i vy doma) používá trochu jinou recepturu a ingredience. Uvedené energetické hodnoty proto berte pouze jako orientační, nicméně návodné k rozhodnutí, kterým jídlům se vyhnout a kterým dát přednost.

A co vy, vybíráte si v restauracích jídlo i s ohledem na množství kalorií? Která jídla vám chutnají a zároveň vyhovují hubnoucímu režimu? Poraďte ostatním v diskusi pod článkem!

ynezorPumanzeSaNyknalC