Hlavní obsah

Které hormony vám pomůžou s hubnutím? Tyhle mějte pod kontrolou!

Foto: Thinkstock

Hubnutí je boj a každá podpora se hodí. Hormony můžou být vaši dobří pomocníci, když se ale nenaučíte, jak na ně, vrazí vám kudlu do zad

Hormony jsou šedé eminence v pozadí, tajemní manipulátoři, kteří neovlivňují jen vaši náladu a spánek, ale i chuť k jídlu a ukládání tuku. Naučte se, jak na ně, a hubnutí bude jednodušší!

Článek

Neviditelné, a přece tak mocné. Hormony řídí ve vašem těle všechno, co se týká ukládání energie a jejího opětovného výdeje ze zásob. Můžou vyladit vaše tělo jako dobře sehraný orchestr – a nebo taky přesně naopak.

Inzulin: hlavní zásobovací důstojník

Jakmile se najíte, stoupne vám hladina cukru v krvi. Na to zareaguje slinivka břišní, která začne do krevního oběhu vyplavovat inzulin, hormon, jehož úkolem je tuhle spoustu energie uložit do buněk.

Čím vyšší glykemický index mají potraviny, které jste snědli (nejvyšší ho má bílé pečivo, bílá rýže, pivo a sladkosti), tím prudší je vzestup cukru a tím víc je inzulinu, který poctivě dělá svou práci, takže odbourávání tuku se prakticky zastaví. Hladina „rychlého cukru“ navíc rychle klesne a hypoglykémie vyvolá nervozitu a hlad – což vás donutí naládovat do sebe cokoli sladkého, na co narazíte. A bludný kruh se roztáčí…

Řešení:Zaměřte se na potraviny s nízkým GI (celozrnné pečivo, zelenina, zakysané mléčné výrobky, luštěniny, houby, vejce). Po hlavním jídle počkejte aspoň 3 hodiny, než si dáte cokoli dalšího. Umožníte tak tělu nějaké tuky spálit, než ho zabrzdí další dávka inzulinu.

Foto: Thinkstock

Mňam! Hroznové víno je dobré a zdravé, obsahuje ale hodně cukru. Pokud chcete hubnout, dopřávejte si ho s rozmyslem. Ne po kilech a ne na noc!

Hormony štítné žlázy: podceňovaní pracanti

Když štítná žláza nefunguje správně, často si toho vůbec nevšimnete a potíže (únavu, nesoustředěnost, zimomřivost, přibírání na váze) přičítáte všemu možnému. Její nesprávnou funkcí – sníženou nebo zvýšenou produkcí hormonů – trpí přitom asi deset procent lidí, což je stejné množství, jako je diabetiků!

Hormony, které štítná žláza produkuje, se jmenují tyroxin (T4) a trijodtyronin (T3) a mají mimo jiné na vliv na tvorbu tepelné energie, zrychlují metabolismus a pomáhají odbourávat tělesný tuk. Jejich nedostatek nevede k obezitě, spíš k úporné nadváze, která vzdoruje pokusům o zhubnutí. Člověk s tímhle problémem navíc vůbec nemá chuť cvičit.

Řešení: Někdy může pomoci jód, ne ale vždy. „Při lehčí hypotyreóze, kdy je funkce štítné žlázy ještě zachována, může zvýšený přívod jódu příznaky zmírnit, u těžkých forem je ale bez účinku,“ upřesňuje endokrinolog Václav Zamrazil. Máte-li podezření na línou štítnou žlázu, poraďte se s lékařem, může vám nasadit léky se syntetickými hormony.

Foto: Thinkstock

Kdo spí, jako by obědval. Dopřejte si aspoň osm hodin, budete nejen odpočatí a dobře naladění, ale také štíhlejší

Báječný růstový hormon: když spíte, hubne za vás

Zatím co se většina ostatních pochodů v těle v noci utlumuje, růstový hormon se naopak pouští do regenerace organismu. K tomu potřebuje spoustu energie, a protože v noci nejíte, bere ji z vašich tukových zásob. Což je přesně to, co chcete. Ovšem pozor! Pokud si chvíli před spaním dopřejete sacharidy (a pozor, to není jen rohlík nebo kus čokolády, ale také jinak zdravé ovoce), stoupne vám hladina inzulinu, růstový hormon to zablokuje a spalování se nekoná.

Řešení:Snažíte-li se zhubnout, spánek je rozhodně váš spojenec, takže ho neodbývejte a dopřejte si aspoň osm hodin. A druhá večeře? Nemusíte se jí úplně vzdát, zvlášť pokud jste „sova“ a před půlnocí vás nikdo do postele nedostane. Měla by být ale složená převážně z bílkovin a vlákniny a dát byste si ji ale měli nejpozději 2 hodiny před spaním. Kousek šunky a mrkev? Klidně!

Je to prostě věda. Nezbývá než závidět těm, kteří můžou sníst kdykoli cokoli, a pořád jsou jako proutek. Nemyslíte?

ynezorPumanzeSaNyknalC