Hlavní obsah

Levné nákupy na internetu: Co se vyplatí nejvíc?

Foto: thinkstock

Kosmetika a oblečení, právě o ty se mladé ženy a dívky na internetu zajímají nejvícFoto: thinkstock

Reklama

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Úspora peněz a času. To je důvod, proč stále častěji nakupujete na internetu. Jen za minulý rok měl průměrný nákup hodnotu skoro deset tisíc korun. Co se vyplatí opravdu nejvíc? Právě to jsme zjišťovali.

Článek

Rok od roku se snižuje částka, kterou přes internet utratíte, ale zase roste počet nakupujících. Podle výsledků výzkumu Asociace pro elektronickou komerci si lidé na dálku loni nakoupili za 43 miliard – z toho jen o Vánocích to bylo 17 miliard. Víc než pětkrát nakoupí v e-shopech polovina všech uživatelů internetu.

V minulosti měly největší úspěch prodeje spotřební elektroniky a bílého zboží do domácnosti – tedy hlavně televizory, ledničky, pračky, myčky. To už dávno neplatí. Stále oblíbenější je nákup počítačů, notebooků a příslušenství, oblečení, bot, ale i vstupenek na kulturní akce nebo zájezdů a ubytování.

Naopak nerostou nákupy knih, fotoaparátů, DVD, ale možná překvapivě ani mobilů.

Foto: thinkstock

Úspora času i peněz – to je náš důvod, proč nakupovat přes počítačFoto: thinkstock

Důvody nákupů na internetu

Hlavní motivací k nákupům je většinou snaha ušetřit – mnoho z kupujících má ale na mysli nejen úsporu peněz, stále víc chce uspořit i čas.

Zákazníci také stojí o informace o zboží – a internet jich dokáže nabídnout opravdu hodně. Nejen podrobné parametry zvoleného zboží, ale i zkušenosti ostatních formou recenzí a možnosti porovnat parametry či najít srovnatelnou alternativu. Právě proto lidé stále častěji využívají i internetové srovnávače zboží.

„Češi svůj nákup začínají ve vyhledávačích, jakým je třeba Seznam.cz. Než si výrobek skutečně koupí, hledají o něm co nejvíce informací. Výzkum toto jen potvrzuje. Oproti minulému roku jsme zaznamenali 10% nárůst v počtu uživatelů, kteří mají zkušenosti s využíváním on-line srovnávačů. Je jich nyní 86 procent,“ řekl Michal Buzek, vedoucí oddělení analytiků společnosti Seznam.cz.

Foto: thinkstock

Nemusíte se ani zvednout z gauče, a zboží k vám doputujeFoto: thinkstock

Z průzkumu Seznam.cz vyplývá, proč se Češi rozhodují k nákupu na internetu. Pro 78 % dotázaných je hlavním kritériem cena vybraného zboží. V závěsu jsou faktory jako dobré jméno obchodu (62 %) nebo způsob doručení objednaného zboží (59 %). Nejméně dají Češi v tomto ohledu na doporučení kamaráda či známého. Tento faktor byl až na posledním místě s 19 % preferencí. „Z dat také vyplynulo, že častěji nakupují ženy, jinak nevidíme žádné zásadnější odchylky v chování žen a mužů různého věku. Snad jen to, že srovnávače zboží využívají spíš spotřebitelé ve věku pod 55 let,“ říká Štěpánka Kovaříková ze služby Zboží.cz.

Ušetřete co nejvíc

Hlavním argumentem zůstává cena. Právě proto jsme hledali zboží, na kterém můžete ušetřit oproti kamenným obchodům nejvíc. „Elektronika, mobily, parfémy, pneumatiky, hračky. To jsou sektory, kde se nákupy na internetu rozhodně vyplatí,“ řekl PR specialista Seznam.cz Jakub Šumanský, který tím nasměroval naše pátrání po nejvýhodnějším nákupu na internetu.

A na závěr jsme se zeptali na názor vás.

Vaše zkušenosti a finty

„Dárky a hračky pro děti vlastně nakupuji hlavně na internetu – a třeba i v aukcích. Nevýhodou je, že musíte věřit popisu vzhledu i velikosti a myslet na to, že nějakou dobu bude trvat, než věc přijde, ale ušetřit se dá podstatně," říká Ivana z Prahy 11.

„Parfémy, kosmetiku a boty, to kupuji v e-shopech nejčastěji – většinou ty, které si vyhlédnu nejprve v kamenném obchodě a třeba i vyzkouším," přiznává Veronika z Berouna.

Nezapomeňte nám napsat, na čem jste při nákupu v e-shopu ušetřili vy!

Reklama

Načítám