Hlavní obsah

Myslíte si, že jíte zdravě? Možná vás vyvedeme z omylu!

Foto: Thinkstock

Jídelníček, který vypadá jako naprosto zdravý, může být celkově živinami velmi nevyvážený

25. 8. 2014

Jídelníček naší editorky Sabiny, o kterém si myslela, že je zdravý, vyvážený a vhodný k hubnutí, jsme nechali okomentovat výživovou poradkyní. Jak to dopadlo? Čtěte!

Článek

Moc dobře vím, co bych měla jíst a pít, jen se k tomu donutit – říkáte si možná. Každý, kdo aspoň občas zalistuje časopisem nebo projede internet, musí vědět o správné výživě všechno. Nebo ne? Rozhodli jsme se to ověřit. A výsledek nás, mírně řečeno, překvapil. Naše spolupracovnice Iva Veselá z poradny Food-Life našla v „ideálním" jídelníčku" řadu chyb. Za určitých podmínek může být špatně i jogurt nebo müsli!

Snídaně: Křupavé müsli s mlékem, zelený čaj

Komentář: „Müsli, zvláště to zapékané, obsahuje přidané cukry, ztužené tuky a trans-mastné kyseliny. Tahle snídaně vám dodá příliš málo bílkovin a je v ní více jednoduchých cukrů než polysacharidů. Její glykemický index je vysoký – hladina krevního cukru vám rychle vzroste, ale zase brzy spadne, takže dostanete chuť na sladké. Zcela chybí ovoce, které by snídani obohatilo o vitaminy, minerály a vlákninu."

Foto: Thinkstock

Samotné ovoce ke svačině nestačí

Svačina: Jablko (nebo jiné ovoce)

Komentář: „Energeticky zcela nedostatečná svačina! Samostatný kus ovoce má vysoký GI kvůli fruktóze a málo zasytí, budete mít po něm brzy hlad. Bylo by vhodnější celozrnné pečivo, případně ještě doplnit trochou jogurtu."

Oběd: Kuskus s kuřecím masem a zeleninou, džus ředěný vodou, hrst hrozinek nebo kousek čokolády, latté s jednou lžičkou cukru

Komentář: „Tady hodně záleží na množství kuskusu a zeleniny. Bude-li kuskusu po uvaření 120–150 g, zeleniny by mělo být aspoň dvojnásobek. V opačném případě bude jídlu chybět vláknina, bude mít vyšší GI a malý objem, takže dříve vyhládnete. Důležité je, aby byl kuskus celozrnný. Co se nápojů týče, džus i latté jsou další zdroje cukru, musíte počítat i laktózu v mléce. Vzhledem k cukrům přijatým dopoledne je další dávka nevhodná. Ideální k pití je samozřejmě obyčejná voda nebo minerálka, kterou si můžete ochutit třeba citronem."

Přesnídávka: Ovocný jogurt, celozrnné pečivo

Komentář: „Převažují sacharidy a chybí bílkoviny, které by odpoledne měly převažovat nad přílohami. Chybí i zelenina. Ovocný jogurt je dalším zdrojem jednoduchých sacharidů z ovoce a přidaného cukru, tudíž má opět vysoký GI. Tyto kombinace jsou nevhodné a k hubnutí nevedou."

Foto: Thinkstock

Salát je báječnou volbou k večeři, ale přidejte do něj poměrně velké množství rybího masa

Večeře: Ledový salát, rajče, tuňák, dva knäckebroty

Komentář: „S jedním nebo dvěma plátky knäckebrotu je to energeticky slabá večeře. Pokud jde o jedno rajče a trochu salátu, celkové množství zeleniny nepřesáhne 100 g, což je velmi málo – doporučuji minimálně 150–200 g. Tuňáka by mělo být alespoň 80 g."

Druhá večeře: Lučina

Komentář: „100 g lučiny obsahuje 18–22 % tuku, což na noc určitě vhodné není. Lepší by byl mléčný výrobek s obsahem tuku do 3 %, třeba nízkotučný jogurt, kefír, tvaroh a podobně."

Závěr: „Jídelníček obsahuje velké množství jednoduchých cukrů a tuků živočišného původu, které převládají nad rostlinnými. Chybou jsou malé porce zeleniny, ovoce a vlákniny a tím i vitaminů, minerálních látek a stopových prvků. K hubnutí vhodný není, váha bude přinejlepším zůstávat stejná, ale svalová hmota se bude postupem času přeměňovat na tuky."

Achich ouvej. Jak myslíte, že byste dopadli vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.