Článek
„Vázané písmo je možná poslední poctivý trénink mozku, který dětem ještě zůstal,“ říká Václav Fořtík, odborník na práci s nadanými dětmi a zakladatel Centra nadání. „Když ho zrušíme, musíme dát dětem jinou aktivitu, která bude stejně náročná na přemýšlení i jemnou motoriku. Jinak jejich mozek zleniví.“
Komfortem dětem spíš ubližujeme!
Ve své praxi se denně setkává s dětmi, které umějí „všechno“: znají dopravní značky, druhy dinosaurů nebo hrají Minecraft lépe než dospělí. „Ale znalosti nejsou inteligence,“ upozorňuje. „Intelekt se pozná podle toho, že dítě dává dohromady souvislosti, které by vás samotné nenapadly. A to často vidíme už u pětiletých.“
Podle něj je dnešní svět pro mozek až příliš pohodlný. „Jenže mozek se rozvíjí námahou, ne komfortem,“ říká. „Když dítě dřív trávilo hodiny nad stavebnicí, dnes si pustí video. Dřív psalo vázaně, dnes ťuká do tabletu. A přitom právě ta námaha psát hezky, pomalu, soustředěně, ta dělá s mozkem divy.“
Největší chyba rodičů
Na techniku se ale Václav Fořtík nedívá černobíle: „Minecraft není zlo. Záleží, jak ho dítě hraje. Jestli přemýšlí, plánuje, tvoří – tak proč ne. Ale když jen kliká, ničí a kopíruje, pak se z něj nic nenaučí.“ Dodává, že největší chybou rodičů bývá neomezený čas u obrazovky: „Tablet může být výborný sluha, ale špatný pán. Klidně deset patnáct minut denně, ale s jasným cílem a dohledem.“
Podcast U tabule otevírá diskusi o školství bez černobílých odpovědí. Věnuje se aktuálním problémům a najdete ho na webu Proženy.cz, Spotify a v aplikaci Podcasty. Moderátorkou je Tereza Netolická: učitelka, novinářka a maminka dvanáctileté dcery: „Chci otevírat témata, která všichni známe, ale málokdy o nich mluvíme do hloubky.“

Kdo je Tereza Netolická? Podívejte se!Video: Proženy.cz
Matematika je posilovna pro mozek
A co matematika? Václav Fořtík se usměje: „Každá má něco. Hejného matematika rozvíjí přemýšlení a učí děti hledat vlastní cesty k řešení, ale často u nich chybí jistota v základních výpočtech. Když přijde na rychlé sčítání nebo násobilku, bývá to slabší.“ Podle něj je klasická matematika v tomto směru poctivější: „Trénuje přesnost, paměť i soustředění. Učí, že cesta k výsledku někdy bolí – a právě ta námaha je důležitá. Mozek se musí namáhat, ne jen diskutovat o tom, jak by se to dalo udělat.“
A dodává, že zajímavou cestu nabízí singapurská matematika: „Je promyšlená, vede děti k logickému uvažování a propojuje teorii s praxí.“
Nakonec ale zdůrazňuje, že metoda sama o sobě není zárukou ničeho. „I nejlepší systém selže, pokud učitel neumí děti zaujmout. A naopak — i z obyčejného příkladu se dá udělat skvělá lekce, když učitel vede děti k tomu, aby přemýšlely. Matematika má být posilovna pro mozek.“
S KÝM JSME SI POVÍDALI
Václav Fořtík je zakladatelem Centra nadání a bývalý předseda organizace Mensa ČR a dlouhodobě se věnuje rozvoji intelektově nadaných dětí. Stojí za projekty, publikacemi i testy zaměřenými na diagnostiku a podporu nadání. V praxi pomáhá rodičům i školám rozpoznat skutečný potenciál dětí a vytvářet prostředí, kde se mohou učit přemýšlet, hledat souvislosti a rozvíjet své silné stránky.

Václav Fořtík s autorkou pocastu U tabule Terezou NetolickouFoto: Proženy.cz
Co ještě zaznělo v podcastu U tabule?
- Jak vypadá diagnostika: proč různé testy měří různé výseky inteligence a výsledky se mohou lišit.
- Znalosti ≠ inteligence: „encyklopedické“ děti nemusejí být automaticky intelektově nadané.
- Technologie v dětství: smysluplné dávkování času, obsah a věk dítěte je rozhodující filtr.
- Písmo a mozek: význam jemné motoriky a proč není dobré škrtat, aniž něco rovnocenného přidáme.
- Matematické přístupy: rychlost a aritmetika versus řešení problémů – co kde posilovat doma i ve škole.
- Puberta jako „reset“: jak udržet motivaci – čtení, deskové hry, pravidelná mentální zátěž.
- „Elitní“ školy a komunita: když spolu táhnou motivovaní rodiče, učitelé a žáci, škola roste.
- Víceletá gymnázia: proč dávají smysl, dokud nevznikne srovnatelný motivační systém na 2. stupni ZŠ.