Hlavní obsah

Přechod. Pořádný zápřah pro psychiku! Víte, jak ho zmírnit?

Foto: Profimedia

První příznaky menopauzy se mohou začít objevovat mnoho let před tím, než přijde poslední menstruace

Návaly horka, bolest kloubů, tloustnutí. To jsou fyzické příznaky přechodu. Jenže stejně nebo i více vysilující jsou psychické příznaky, jako je špatná nálada, návaly úzkosti a podobně. Lze je ale zvládnout!

Článek

Fyzické známky přechodu dovedou znepříjemnit každodenní život žen, ale podle posledních průzkumů jsou psychické příznaky možná ještě víc ochromující.

Trocha teorie

Přechod je potřeba rozdělit na tři různá podobdobí:

  • Perimenopauza– Startuje okamžikem, kdy začíná ženské tělo produkovat méně vajíček, klesá hladina hormonu estrogenu a progesteronu. To bývá většinou někde kolem čtyřicátých narozenin. Končí ve chvíli, kdy se dostaví poslední perioda. U různých žen je různě dlouhá.
  • Menopauza – To je okamžik, kdy si žena odbude svou poslední menstruaci. Průměrnou ženu to čeká v jednapadesáti letech.
  • Postmenopauza – Různě dlouhé období (někdy i třeba dva roky) po menopauze, kdy se tělo pomalu stabilizuje.
Foto: Profimedia

Zdravý pohyb a schopnost o potížích mluvit s nejbližšími mohou hodně pomoci

Tohle ženy trápí

Během všech těchto období ženy trápí nejrůznější fyzické i psychické problémy. Jenže málokterá žena ví, že za její problémy mohou hormony.

„Perimenopauza může začít klidně i deset let předtím, než se dostaví poslední perioda, a proto mnoho žen nemá ani ponětí, že s ní jejich potíže souvisí,“ říká psychoterapeutka Sally Brown. To znamená, že příčiny hledají ve svém životě, nikoli ve svém těle! „Proto není divu, že se jedna ze čtyř žen ve věku od 45 do 64 let léčí na deprese. U mužů ve stejné věkové kategorii se to týká jen jednoho z deseti,“ dodává Sally Brown.

Ženy často mají dojem, že jejich život ztrácí význam. „Hormony ovlivňují opravdu všechno. Žena najednou přestane rozumět sama sobě. A někdy opravdu i mnohem dříve, než ji vůbec napadne, že jde o přechod," potvrzuje psychoterapeutka Lucie Mucalová.

Podobnou zkušenost má i dvaašedesátiletá Marie. „Poslední menstruaci jsem měla ve třiapadesáti, ale už asi pět let předtím jsem na sobě pozorovala určité změny. Všechno mě strašlivě dojímalo, ale taky rozčílilo. Byla jsem vznětlivá, ječela jsem na děti, na manžela, a pak jsem v duchu nadávala sobě," vzpomíná Marie.

Vůbec ji nenapadlo, že může jít o příznaky menopauzy. „To až asi po dalších třech letech, kdy se objevily fyzické příznaky. Až návaly a nepravidelná menstruace mě přivedly na gynekologii, kde jsem se dozvěděla, že i ty nálady s tím mohou souviset," dodává Marie.

Právě psychické potíže zažívá 61 procent žen, alespoň to tvrdí nedávný průzkum společnosti Healthspan zabývající se prodejem potravinových a vitaminových doplňků. Mezi nejčastější patří záchvaty úzkosti či paniky, nespavost, snížené sebevědomí, záchvaty plačtivosti a emocionální výlevy, výkyvy nálad a zapomětlivost.

Foto: Profimedia

Místo pilulek můžete zkusit i meditaci nebo různá dechová cvičení na zklidnění a relaxaci

Překonejte to bez prášků

Řada žen se snaží vše zvládnout pomocí medikamentů, ale pokud nechcete hned polykat pilulky, existují i jiné věci, které pomohou. Tohle je pár z nich:

  • Pohyb– Pravidelný pohyb vyvolává produkci endorfinů, hormonů štěstí, které vám zvednou náladu, učiní vás odolnější vůči stresu.
  • Mluvte – Povídejte si se svými blízkými o tom, co se s vaším těle děje. Vysvětlujte, proč jste třeba podrážděnější, proč se chováte tak, jak se chováte.
  • Jezte správně – To, co jíte, má velký vliv na to, jak se cítíte, jakou máte náladu. A jsou látky, které ji zlepšují. Dopřejte si potraviny bohaté na omega 3 mastné kyseliny (ryby), vitamin B12 a hořčík (vejce, luštěniny, ořechy, semínka, sušené meruňky).
  • Hledejte pozitiva – Když máte špatnou náladu, máte tendence vidět jen negativa, pozitiva přehlížíte. Zkuste každý večer, než si půjdete lehnout, myslet alespoň na tři věci, které vám dělají radost, činí vás šťastnými.
  • Dechové cvičení – Každý den si dopřejte chvilku relaxace, zkuste třeba tohle dechové cvičení. Pohodlně se usaďte, při nádechu počítejte do čtyř, při výdechu v počítání pokračujte až do jedenácti. A tak to vydržte pět minut.
  • Pozor na alkohol– Máte pocit, že vám sklenka něčeho ostřejšího zvedá náladu? V krátkodobém měřítku možná, v dlouhodobém bývá ale alkohol nejčastějším spouštěčem negativních emocí. Pijte proto s rozumem a každý týden mějte alespoň pár dní zcela bez alkoholu.
  • Malé cíle – Vytvořte si seznam věcí, které byste ráda zvládla. Seřaďte je od těch nejjednodušších až po ty složité. Postupujte popořadě, každé malé vítězství vám trochu zvedne sebevědomí.
  • Malá potěšení– Psychologové používají termín pozitivní upřednostňování. Je tím myšleno, že každý den by člověk měl alespoň chvilku myslet jen na sebe, na své pohodlí. Jděte na kávu s kamarádkou, vykašlete se na vaření a čtěte si...

Máte za sebou přechod? Jak jste ho zvládly?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama