Hlavní obsah

Reklamace bez účtenky nebo na dálku? Poradíme, jak na to

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Jak reklamovat boty, od kterých už nemáte účtenku, nebo věc, kterou jste si koupili v jiném městě? A můžete chtít zpět peníze i za vzdálenější hotel, než jste si objednali? Jasně že ano – poradíme, jak na to!

Článek

Reklamovat zboží nebo služby, které nemají požadovanou kvalitu či vlastnosti, je vaše základní právo. Někdy se ho ale sami dobrovolně zřeknete, protože si nejste jisti, zda byste uspěli. Připravili jsme proto odpovědi na velmi časté pochybnosti či omyly, které spotřebitelům v uplatnění reklamace brání.

Účtenka není podmínkou

„Koupila jsem si poměrně drahé boty, které měly být nepromokavé a odolné, ale už po jednom výletu do hor jsem se přesvědčila, že stačí rosa, abych měla mokré nohy a u šněrování se začal párat šev. Chtěla jsem je reklamovat, ale bohužel jsem nenašla účtenku, takže jsem to vzdala,“ postěžovala si čtenářka Irena.

Je dobré vědět, že mít účtenku není podmínkou reklamace. Prodejce může požadovat důkaz o koupi, ale v době moderních technologií kvůli tomu nemusíte schovávat zrovna papírovou účtenku! „Jestliže jste platili kartou, stačí dodat výpis z internetového bankovnictví, můžete předložit i fotku účtenky, kterou si schováváte v telefonu. Někteří prodejci posílají faktury e-mailem, takže pak stačí i to. Ale i kdybyste neměli žádný doklad, nevzdávejte to – můžete nákup doložit svědectvím někoho, kdo byl s vámi, anebo využít toho, že u vás ve městě nikdo jiný podobné zboží neprodává,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Foto: kudla, Shutterstock.com

K tomu, abyste mohli reklamovat, nepotřebujete bezpodmínečně papírovou účtenku, postačí výpis z účtu, pokud jste nákup platili kartouFoto: kudla, Shutterstock.com

S reklamací do jiné prodejny

„Jsem naštvaná. Na služební cestě v Ostravě jsem si koupila skvělou bundu, ale bohužel vůbec nic nevydržela, látka se začala po půl roce nošení rozpadat. Ráda bych ji vrátila, ale že bych kvůli tomu jela do Ostravy, to se mi nechce,“ píše další čtenářka Veronika.

Ani vzdálenost by vás neměla od reklamace odradit. Nejdřív se podívejte, zda obchod nemá víc prodejen – kdybyste měli některou blíž, mohli byste reklamaci uplatnit tam. Pokud by se jednalo třeba o elektroniku, pak byste se mohli obrátit i na servis, který značka má. A jestli nic takového nenajdete, stále ještě můžete reklamovat poštou – a pokud bude reklamace uznána, dostanete zpátky i náklady, tedy právě poštovné.

Reklamujte vzdálenost, jídlo i služby!

„Letos nevzpomínáme na zimní dovolenou na horách v dobrém, protože jsme si u cestovky zaplatili pobyt v konkrétním hotelu hned u sjezdovky, ale prý to někdo popletl a ubytovali nás asi o dva kilometry dál, takže jsme museli jezdit na svah autobusem, a nebylo to vůbec pohodlné, zvlášť proto, že máme malé děti,“ rozčiluje se čtenářka Kamila.

Foto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

Reklamovat můžete samozřejmě i služby nebo jídlo v hotelu či restauraciFoto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

Kamila měla hotel ihned reklamovat a žádat slevu z ceny zájezdu. „Pokud si objednáte ubytování v konkrétním hotelu, který má být přímo u sjezdovky či moře, ale bydlíte v hotelu jiném, horším a vzdálenějším, můžete zájezd reklamovat a žádat slevu. Ta se obvykle pohybuje od 5 do 25 procent z ceny zájezdu v závislosti na závažnost nedostatků. Můžete požadovat také proplacení nákladů, které v souvislosti s uvedenými komplikacemi vznikly, tedy třeba za dopravu na sjezdovku či k moři,“ uvádí právník Petr Novák z internetové poradny Vaše nároky.

Cestovce předložte důkazy – fotky, video nebo svědectví. Dobré je si schovat fotku z katalogu nebo prospektu, ze které je jasné, co bylo původně nabízeno. „Reklamovat lze všechno, co nebylo dodrženo – vzdálenost od sjezdovky, vybavení pokoje, stravování či služby hotelu. Musíte to ale stihnout do třiceti dnů od skončení zájezdu, v opačném případě by mohlo dojít k promlčení nároku.

Reklamovat můžete ale třeba i hlavu, tedy to, co vám s ní udělali v kadeřnictví. Jak na to, najdete v článku Tenhle účes jste opravdu nechtěli? Reklamujte ho hned!

Reklama

Související témata: