Článek
Ono vlastně těžko říct, co si pod takovým pojmem „Snaživky“ představit. Hlavní postava vlastně nemá jméno, pouze z nápisů a fotografií v knize se dozvídáme, že onou představitelkou Snaživky má být herečka Jana Plodková. Tedy do té míry, že se objevuje na několika kolážových fotografiích v knize. Samotnou hlavní „hrdinkou“ je ale kosmetička z Brna, která spolu se svými kamarádkami se celý život snaží. Touží mít skvělého (bohatého) manžela, být spokojená (s bohatým manželem) a vyžívat se v nákladné módě (díky bohatému manželovi). No prostě prototyp ženy, že…
„Dobrý je, že teď u benzínek prodávaj v plechovkách kávu Illy, protože do nedávna měli jenom Nescafé a Mistr Brown, a to teda bylo skoro na poblití. No to teda maličko přeháním, já teda normálně nejsem vůbec zvyklá přehánět.“
Pár vět nám stačí k tomu, abychom rozklíčovaly, na čem je toto moderní pojetí stylizace literatury vlastně postaveno. Na každé stránce se mluví o několika značkách – ať už ze světa módy a životního stylu. Po stranách jsou navíc ke každé zmíněné značce internetové odkazy, takže kdyby vás v textu třeba zaujaly nízké černé botky se sponou, víte, kde je najít a případně koupit. Nutno podotknout, že se autor vyžívá v drahých a světových značkách.
A ruku na srdce – která z nás si myslí, že chlap někdy dokáže porozumět tomu, jak ženy fungují a přemýšlejí? Autorův pokus o zachycení ženského myšlení je naprosto mimo mísu. Jent staví ženy do negativního světla, když je líčí jen jako hloupoučké husičky prahnoucí po kabelkách a penězích.
Proč je vlastně tento krátký román o snaživých ženách tolik experimentální, nám odhalí „spisovatelův“ životopis. Založil v roce 2003 uskupení Střežený Parnass, což je podle jeho slov „volné umělecké seskupení pro ochranu nejvyšších kulturních hodnot“. Bůh chraň svět před testosteronovými „Snaživkami“… A místo čtení o nakupování si radši pojďme něco koupit!