Hlavní obsah

Srovnejte svůj život. Podle 5 principů ajurvédy!

Foto: Profimedia

K vnitřnímu klidu vás mohou dovést různé cesty. Jednou z nich je ajurvéda

Nejste spokojeni se svým životem? Cítíte se ve vlastním těle nepohodlně? Pak nejspíš nastal čas vnést do svého žití harmonii prostřednictvím základních principů ajurvédy. Jak na to?

Článek

Ajurvéda je tradiční indická medicína založená na harmonizaci těla a duše, na souznění člověka s přírodou. Neléčí následky, je jakousi prevencí, která má nemocem zabránit vypuknout. Přirozeností lidské bytosti je harmonie. Protože však neustále čelíte nejrůznějším negativním vlivům, jako je stres, bolest či smutek, je váš organismus neustále vyváděn z rovnováhy.

Ajurvéda tento křehký balanc pomáhá znovu nastolit. Jak přesně?

1. Jezte v klidném a krásném prostředí

Dnes jste všichni zvyklí stále spěchat. Staří indičtí mudrcové ale věděli to, co vám často uniká – spěch je zabiják. A extrémně negativně se odráží na ukvapeném stolování, kdy jste zvyklí do sebe naládovat několik soust v poklusu a zase se pustit do práce. Ajurvéda říká, že to, co a jak jíte, vás hodně ovlivňuje. V harmonii se sebou samými můžete být jen tehdy, pokud si na načerpání energie prostřednictvím jídla uděláte čas a prostor.

Sedněte si ke stolu, který si předem hezky uklidíte a vyzdobíte. Nemusíte sahat po kamenech, soškách nebo květinách. Stačí hezké prostírání, zdobený talíř a dostatek prostoru, abyste se nemačkali na deseti centimetrech s ponožkami k zašití.

2. Projevte jídlu úctu

Nenaházejte do sebe porci ještě kouřící v okamžiku, kdy se dotkne talíře. Uvědomte si, že jídlo je dar, který nemá každý. V duchu za něj poděkujte – třeba sami sobě, ale uvědomte si, že nejde o samozřejmost. Tradicí by mělo být nabídnutí jídla nejprve dětem a starším osobám. Princip darování a uskromnění sebe sama má na organismus neuvěřitelné účinky.

Na jídlo se připravte – nenaběhněte ke stolu v pracovním oblečení, vezměte si na sebe něco pohodlného, v čem se budete cítit čistě a uvolněně.

Foto: Profimedia

Jídlu je třeba projevit úctu. A také si na ně vyhradit dostatek času

3. Buďte střídmí

Uvědomte si, že pocit hladu není negativní. Lidé si zvykli, že když jen letmo pocítí hlad, začnou do sebe cpát další porci jídla. Nezatěžujte se zbytečně. Tělo si o potravu řekne, nadměrným krmením zatěžujete nejen je, ale i mysl, která je pak těžkopádná a pomalá. Jezte jen tehdy, když máte opravdu hlad. Nebojte se menších porcí ani zbytků ponechaných na talíři.

Kromě toho se rozhodně nevyhýbejte tomu, co je považováno za zdravé. Bylinky, luštěniny, zelenina a ovoce, to všechno by mělo v jídelníčku převažovat. Budete překvapeni lehkostí, která vás zaplaví.

4. Mějte rádi své tělo a dejte mu to najevo

Přijměte své tělo takové, jaké je, mějte ho rádi, hýčkejte ho. Nejlepším způsobem jsou masáže, které rozproudí v těle lymfu a vesmírnou energii pránu a díky tomu vás vrátí do rovnováhy. Masírujte sami sebe pravidelně, nejlépe vonnými oleji, které vás ještě více uvolní. Na lidském těle existují nejrůznější tlakové body, jejichž stimulace může mít zázračné účinky. Pravidelné masáže vás mohou zbavit migrény, zažívacích potíží i bolestí zad.

Masírujte také druhé. Ať už partnera nebo svého potomka, nebojte se dotyků – tělo po nich volá. Nedostatek lásky a blízkosti se projevuje fyzickými i psychickými neduhy.

Foto: Profimedia

Správně dýchat, meditovat, být alespoň chvíli denně jen sám se sebou...

5. Naučte se správně dýchat

Mnozí lidé nejsou schopni využívat celou kapacitu plic, dýchají mělce a povrchově, nezapojí bránici, mezižeberní svaly, nedostanou dech až do břicha. Věnujte každý den pár minut sami sobě, meditaci. Zavřete oči a soustřeďte se jen na svůj dech. Rozviňte ho, okysličte své tělo, dodejte mu energii na celý den. Naučte se dýchat tak, aby to pro vás bylo příjemné.

Vědomé zklidnění dechu vám pomůže uklidnit se i ve stresových situacích, které zvládnete s větším nadhledem a menším dopadem na vaše zdraví.

Nacházíte v pravidlech prastaré ajurvédy smysl?

ynezorPumanzeSaNyknalC