Hlavní obsah

Stres vás může i zabít! Jak proti němu bojovat?

Foto: Thinkstock

Bolest hlavy či bušení srdce mohou být mimo jiné i důsledky stresu

Špatný spánek, bušení srdce, nervozita, stažený žaludek, vrásky na čele… To všechno a mnohem víc umí stres. Nepřítel a zabiják. Jak se proti němu bránit? A jde to vůbec?

Článek

Stres sice umí někoho vybičovat k výkonům, jiného ale dokáže zničit. Když je ho příliš, ubližuje všem. Co je zač?

„Dá se definovat jako psychická a biologická reakce organismu na zátěžovou situaci, která se projevuje pocity úzkosti, tuhnutím svalů, vysokou srdeční frekvencí či bolestí hlavy a při delším působení může vyústit ve vážné zdravotní problémy,“ uvádí MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu v Brandýse nad Orlicí. Jak proti němu bojovat?

1. Najděte si kompenzaci

Práce pod tlakem, řešení finančních nebo jiných osobních strastí i špatné zdraví nejbližších umí vytvořit pekelný stres. „Někdy se věci nahromadí tak, že byste se museli zbláznit,“ uvádí psycholožka Karolína Švejdarová. Aby se tak nestalo, naučte se kompenzaci těchto tlaků.

Najděte si něco, co vás dokáže ze stresu dostat. Možností je mnoho, od přítele na telefonu, sex, lekci tance až po výlety se psem nebo dobrou hudbu do sluchátek… Nevěnujte se sami sobě jen v krizích, ale i preventivně.

Pokud si se stresem opravdu nevíte rady, nestyďte se vyhledat odborníka, který vám s ním pomůže pracovat.

Foto: Thinkstock

Že se rozčilujete více než obvykle? Rozhodí vás každý komentář od šéfa? Naučte se tlaky kompenzovat, jinak si ničíte zdraví

2. Vybijte si zlost

Psychický stres je potřeba občas vybít: třeba rozbijte talíř, třískněte do stolu, zařvěte si. Ale zkusit to můžete i prostřednictvím manuální práce či fyzicky náročné aktivity.

Skvělá je práce na zahradě, túra v přírodě, opravy domu anebo vsaďte na návštěvu sportovního zařízení. „Vybrat si můžete dynamické aktivity od aerobiku, fitness, zumbu, kickbox, crossfit,“ uvádí lektorka Tereza Semrádová ze Studia Fascinace.

Ale stres můžete vybít i klidným pohybem, meditací, relaxací, tedy lekcemi jógy či pilates. Je v podstatě jedno, jaký sport zvolíte, důležité je, abyste našli takovou aktivitu, která vás odpojí od starosti a přinese vám psychické uvolnění.

Foto: Thinkstock

Příliš mnoho stresu umí eliminovat láska, i ta psí. Ordinujte si ji pravidelně

3. Naučte se odpočívat

Máte po pracovní době nebo je před vámi víkend či dovolená? Zkuste strikně oddělit práci od volna, nepracujte. Vypněte mobil, odpojte se z internetu. „Chcete-li si zachovat zdraví, musíte načerpat nové síly,“ uvádí Michaela Tomanová. Je potřeba se odstřihnout, jinak budete stále čerpat sílu ze svých zásob, a ty nejsou bezedné. Pomůže vám třeba víkend mimo domov s novou či starou partou, někdy ale také pobýt o samotě… Každopádně se snažte přerušit všední stereotyp, jen tak si odpočinete.

4. Nezvládejte všechno

Že vás po jedné šichtě v práci čeká druhá směna doma? Vyprat, uklidit, navařit, vypracovat úkoly s dětmi, povinné návštěvy rodičů? Naučte se rozdělovat práci v celé rodině a nechtějte být super žena či super muž.

Naučte si říkat i o pomoc: dejte děti babičce, ve svém programu mějte i čas pro sebe, můžete-li si zaplatit paní na úklid či hlídání, využijte toho.

Zkrátka pokuste se najít způsob, jak si povolit otěže. Jedině tak nedáte stresu šanci, aby vám ubližoval. Co vy na to?

ynezorPumanzeSaNyknalC