Hlavní obsah

Je pro vaše dítě jídlo nepřítel? Na vině může být porod i sledování pohádek

Foto: Archiv Kouzelen

Foto: Archiv Kouzelen

Přetahujete se s dítětem o každé sousto a místo klidné chvilky u stolu představuje oběd spíš souboj plný nervů a slz? Pak možná máte doma nejedlíka.

Článek

Když se z krmení stane doslova boj, je to pro rodiče i děti velké trauma. Pokud to trvá dlouho a nic nepomáhá, může jít o poruchu příjmu potravy, kterou je zapotřebí řešit. Jak na to? O tom jsme si povídali s Dagmar Jurišovou.

Nejedlíci. Můžete přiblížit, o koho jde?

Jde o děti s pediatrickou poruchou příjmu potravy. Vzniká v důsledku stavu, například v těhotenství nebo při porodu, při kterém dojde k „zápisu“ v části mozku zvané amygdala. Ten pak každou situaci, která připomíná tu prvotní stresovou, vyhodnotí jako nebezpečí a posílá do těla stresové hormony, které velí člověku utéct, zaútočit nebo „zamrznout“. A stres pak může vyvolat i jídlo, potraviny - jejich barva, teplota nebo struktura. Proč, to se zatím úplně neví, ale častěji se to týká předčasně narozených dětí, dětí s poruchou autistického spektra a těch, které si do roka prošly chirurgickým zákrokem, hlavně v dutině ústní – například s rozštěpem horního patra nebo s malformacemi trávicího traktu. Když se dětem někdo často šťourá v pusince, je jim to nepříjemné a jídlo si s touto nepříjemností mohou spojit. Naším cílem je spojení mezi jídlem a pocitem nebezpečí zrušit.

Foto: Archiv Kouzelen

Dagmar Jurišová se na cestu pomoci rodičům, kteří mají děti se specifickými poruchami, vydala poté, co se musela vyrovnat s těmi, které má její starší synFoto: Archiv Kouzelen

Kdy se nejčastěji smyslová přecitlivělost k jídlu projeví?

U některých dětí už při kojení – může ho odmítat. Vídáme to u předčasně narozených, u kterých to bývá spojeno s celkovou slabostí. Typickou dobou prvních projevů je věk mezi druhým a třetím rokem, kdy dozrává smyslová soustava a děti zjišťují, co jim chutná a co ne. Do té doby přijímají téměř všechno  – ať jde o strukturu, vůni nebo teplotu. Kolem dvou let začínají z jídelníčku některé potraviny vyřazovat. Je to přirozené, ale nemělo by to trvat déle než dva roky a odmítaného by mělo být stále méně. Pokud to trvá dlouho a škála odmítaného se zvětšuje, je problém.

Kolik času potřebuje dítě k překonání poruchy příjmu potravy? Jsou to měsíce, roky?

Někdy celý život. Úspěch může být i to, že jeho škálu rozšíříme tak, aby to bylo žitelné, například nebude jíst jen suché a studené, ale i něco teplého a mokrého. Ale třeba nepozře celý život nic, co je bílé…

Kde se vezme stres právě z bílého?

To nezjistíme. Zatím jsme vypozorovali, že děti, které prodělaly těžký porod, nesnáší teplé a tekuté – tedy třeba polévky nebo omáčky. Dáváme to do souvislosti s tím, že bezpečí v teplé plodové vodě se náhle změnilo ve stresovou situaci a vzniklo trauma, které si mozek spojuje s teplou tekutinou.

Jak se k problému staví dětští lékaři, vědí o něm?

Pediatři často obavy rodičů nejedlíků zlehčují. Pokud se dítě vejde do tabulek růstu a hmotnosti, tak to neřeší. Často tvrdí, že se to kolem tří let samo upraví. Druhým extrémem je, když lékaři dítě protáhnou nejrůznějšími gastro vyšetřeními. Bohužel jde o vyšetření často zbytečně invazivní a dítěti způsobí další stres, který často problém spíš prohloubí. Většina lékařů neslyší na to, že by na vině mohla být porucha smyslového vnímání a psychický blok, hledají fyzické příčiny, které tam logicky nejsou.

Foto: Archiv Kouzelen

V terapii pro nejedlíky se neučí hrát si s jídlem, ale potraviny se zapojují do hry ve zcela nejídelních souvislostechFoto: Archiv Kouzelen

Mohl by pomoci i jiný odborník než pediatr?

Mohl by to být dobrý logoped nebo speciální psycholog, který se zabývá multismyslovou terapií. Takových je u nás ale žalostně málo. Právě proto nabízíme kurz, který naučí rodiče, jak s dětmi pracovat v domácím prostředí, a odborně dohlédneme na průběh. Vždy by to totiž mělo být pomalu a formou hry.

Formou hry? Větu „nehraj si s jídlem“ jsem slyšela v dětství asi tisíckrát!

Je velký rozdíl mezi hraním si s jídlem a hraním si s potravinou. Taky nesnáším, když si někdo s jídlem hraje. Jídlo na talíři by se mělo jíst. Právě proto máme deset pravidel, která musí rodiče během kurzu dodržovat, aby se jídlo nestalo hračkou. Jedním z nich je nehrát si s potravinou kolem poledne, kdy se obvykle jí, ale najít jiné časy. Další je nehrát si na jídelním stole a nezapojovat do hry talíře, příbory a další jídelní vybavení.

Musí být těžké docílit toho, aby se hraní a jídlo dětem přece jen nepropojilo…

Někdy se to propojí, ale ještě se nám nestalo, aby si dítě při jídle hrálo tak, jak si hrajeme s potravinami. Při terapii mám na zemi hromadu těstovin v jednom lavoru, hromadu rýže ve druhém, na zemi rozházené špagety a po těch třeba chodíme. Do takové situace se u stolu obvykle nedostanete. Ale upřímně, klidně budu tolerovat, že si dítě z dříve odmítané potraviny na talíři postaví hrad, pokud ho pak i sní. Účel světí prostředky.

Foto: Archiv Kouzelen

Potraviny dostávají novou roli tak, aby přestaly být pro děti příčinou stresové reakceFoto: Archiv Kouzelen

Jde tedy o to, aby dítě v rámci hry ztratilo obavy z konkrétního jídla?

Ano, uspáváme amygdalu. Například brambora, kterou dítě vnímá jako hrozbu, se při hře změní ve sněhuláka, se kterým koulíme po zemi. Potřebujeme, aby se dítě dostalo do kontaktu s potravinou v pro něj přátelském prostředí, aby si vyzkoušelo, že není nebezpečné na ni sahat při hře. A když ji pak objeví na talíři, nevyvolá v něm stres. Nemůžeme čekat, že se do ní hned zakousne, ale třeba se může klidně dívat, jak to udělá někdo jiný. I to je pro klienty pokrok, protože mnohým dětem se dělá špatně i při pohledu, jak si někdo jiný vkládá jídlo do úst.

Rozeznám jako rodič závažnost problému – jestli jde o nechuť k některému jídlu, nebo je to vážné?

Závažnost poznáte podle toho, jestli vás to omezuje v běžném životě. Když dítě jednou za týden nesní oběd, protože nemá rádo kapustu, tak je to v pořádku. Když ho ale nemůžete dát na víkend k babičce, protože u ní nechce vůbec jíst, tak už to problém je.

Foto: Archiv Kouzelen

Mnohé děti nejedí některou zeleninu nebo ovoce, ale pro nejedlíky může být problém se i dívat na to, jak jí někdo jinýFoto: Archiv Kouzelen

Je ukazatelem i hmotnost dítěte?

Ve chvíli, kdy už se bavíme o váze, je to velký problém. Ale nejedlíci jsou často buclatí, nabírají z mléka nebo ze sladkého nebo jiné kalorické potraviny, kterou akceptují.

Jsou nějaké varovné signály, že dítě bude mít problémy s příjmem potravy? Třeba, že nechce dudlík nebo si nevkládá do pusy hračky?

Dítě zhruba ve věku půl až dva roky by mělo dát do pusy všechno kolem sebe – obrazně řečeno od klíčů po tátovu botu. Mělo by svět kolem sebe ochutnávat. Jestliže to nedělá, měli bychom si toho všímat. Odmítání dudlíku ale varovný signál není.

Foto: Archiv Kouzelen

Stresová reakce z jídla se oslabuje tím, že se s ním děti naučí nejprve hrát – přesvědčí se, že je bezpečné na něj sahatFoto: Archiv Kouzelen

Jak moc vztah dětí k jídlu ovlivňuje to, jak doma stolujeme? V mnoha rodinách se pustí k jídlu televize, například.

Od první chvíle, kdy dítě začneme krmit v jídelní židličce, je dobré nastavit jídelní rituály a kulturu stolování. Žádná televize, tablet ani maminka, která pobíhá se lžičkou a dělá letadlo. A pouštět televizi, aby dítě nevnímalo jídlo a snědlo víc? Tím mu zaděláváte na špatné stravovací návyky, které mohou vést ke vzniku například bulimie, zajídání stresů nebo emočního přejídání.

Mnoho rodičů, kteří k nám přivedou nejedlíky, nemá doma vůbec jídelní stůl. Jedí u konferenčního stolku, na gauči před televizí, děti jedí v pokojíčku. Přitom je zásadní umožnit dětem se učit nápodobou, tedy spolu u jednoho stolu. A taky pozor na naše zvyky. Pokud maminka říká, že maso je fuj a taťka zas, že je fuj zelenina, pak je ani děti jíst nebudou.

Trendem posledních let je vegetariánství, vyhýbání se cukru, lepku… Je v pořádku je vyřadit i z jídelníčku dětí?

Chce to selský rozum. Sladké je mor a nikdy se nejedlo tolik cukru jako teď. Na druhou stranu není dobré ho dětem striktně odpírat, protože si stejně najdou cestičku, jak deficit dohnat. Člověk je všežravec, takže bych dětem z jídelníčku nevyřazovala lepek, laktózu ani maso. K nějakému omezování bych sáhla, až když jsou k tomu zdravotní důvody. To je můj osobní názor.

Nejedlíci

Dagmar Jurišová je matkou syna s poruchou autistického spektra. Má specifické potřeby, se kterými se musela vyrovnat. Protože pomoc ani radu nikde nenacházela, rozhodla se vystudovat speciální pedagogiku a řadu kurzů, které jí pomohly zvládat chování a emoce autistických dětí. Založila firmu Kousák dovážející terapeutické pomůcky, centrum Kouzelen pro děti s poruchou chování a kurz pro Nejedlíky.

Načítám