Hlavní obsah

3 diety, na které pozor. Mohou vám opravdu ublížit!

Foto: Thinkstock

Je rozumné hubnutí, ale také to, které vám zničí zdraví! Víme o třech dietách, které odborníci nedoporučují

Diety jsou skvělý byznys. Není zas tak těžké sestavit hubnoucí jídelníček a začít na něm vydělávat. Jenže zdravotní hledisko se už tolik neřeší a některé diety vás zničí tak, že už nezhubnete nikdy!

Článek

Internet je zahlcen rychlými redukčními dietami, které slibují týdenní váhový úbytek absurdních pět i více kil. Zhubnout rychle a bez námahy zní sice skvěle, ale chcete znát pravdu? Takhle to nefunguje...

„Stále nebyl vynalezen způsob, který by díky dietě zredukoval kilogramy a pak si váhu udržel," říká MUDr. Hana Mojžíšová, specialistka na výživu a léčbu obezity a pokračuje: „Zázračné prostředky všeho druhu či omezení některých živin v jídelníčku sice vedou k úbytku kilogramů, ale víceméně za cenu jistoty jo-jo efektu. Pokud strategii ,zhubnout/přibrat' budete nějaký čas aplikovat, zpomalíte si metabolismus natolik, že se už nikdy normálně nenajíte a i s relativně zdravým a pěkným jídelníčkem nezhubnete."

Některé z dietních trendů nejenže ke štíhlé figuře nevedou, ale svým složením, jež z jídelníčku vyřazuje důležité prvky stravy, mohou mít negativní dopad na vaše zdraví. O které jde?

Atkinsova dieta

Dieta, se kterou hubne například Jennifer Aniston, si jenom v Británii našla tři miliony stoupenců. Spočívá ve vyloučení sacharidů a konzumaci tučných jídel. Během ní nesmíte jíst téměř žádné přílohy, obilniny, sladké ovoce, a dokonce ani některé druhy zeleniny.

Foto: Thinkstock

Štíhlé postavy docílíte zdravým životním stylem, ne absurdní dietou!

Organismus tak trpí deficitem nejen sacharidů, ale i minerálních látek, vlákniny, vitaminů a antioxidantů, které chrání před rakovinou i srdečními chorobami. „Redukce sacharidů vede k efektivnímu poklesu váhy, sacharidy jsou však důležitým zdrojem energie pro tělo a ve formě glukózy hlavní živinou pro mozek,“ komentuje Hana Mojžíšová.

Paleodieta

Dieta inspirovaná dobou kamennou, jejímž propagátorem je americký vědec Loren Cordain operuje s předpokladem, že lidské trávicí ústrojí ještě není evolučně přizpůsobené na zpracované zemědělské produkty. Nabádá proto k vyloučení obilnin, luštěnin, mléčných výrobků a dalších průmyslově vyráběných potravin.

Pravěcí lidé netrpěli civilizačními chorobami jako rakovina, cukrovka nebo schizofrenie, tudíž propagátoři paleodiety se domnívají, že s touto stravou těmto nemocem předejdete. Jíst byste podle ní měli především maso, ryby, bobulové ovoce, zeleninu a houby.

Je to pochopitelně hloupost. V době kamenné člověk umíral v 20–25 letech a civilizačních nemocí se tak neměl šanci dožít. Zdraví škodlivý je naopak takto nevyvážený jídelníček, kdy dochází k drastickému nedostatku vápníku, sacharidů a vitaminu D. Vysoký obsah nasycených mastných kyselin pak představuje výrazné riziko vzniku kardiovaskulárních chorob.

Foto: Thinkstock

Výrazné omezení některých složek stravy vám rozhodí metabolismus! Jíst jen zeleninu není v pořádku!

Dukanova dieta

Hazardem se zdravím je i dieta Pierra Dukana, který mimo jiné v loňském roce kvůli kritice jeho lékařských postupů požádal o smazání z registru francouzských lékařů. Jídelníček opět stojí na konzumaci bílkovin a vyloučení sacharidů, tudíž všeho ovoce a v první fázi dokonce i veškeré zeleniny.

Vyloučením nebo razantním snížením sacharidů se ale tělo dostává do takzvané ketózy, stavu, kdy je organismus toxikován kvůli vyčerpání glykogenu v játrech. Přepne tak na úsporný režim a čerpá energii z bílkovin, což vede k odbourávání vlastních svalů a úbytkům vody. Na váze jdou sice kila dolů, ale jo-jo efekt a následně rozhozený metabolismus je zaručen.

Jak tedy zhubnout? „Změna životního stylu – zní to jako fráze, ale je to ten nejlepší a nejefektivnější způsob, jak si uchovat či dosáhnout optimální váhy, zlepšení kondice a v neposlední řadě zdraví,“ uzavírá Hana Mojžíšová.

Co vy na to?

ynezorPumanzeSaNyknalC