Hlavní obsah

Bolí vás klouby a hlásí vám změnu počasí? Kupte si nové boty a lososa

Foto: Antonio Guillem, Shutterstock.com

Nevypadá to zprvu nijak nebezpečně – ráno vám trvá, než se rozhýbete, klouby vám bolestí ohlásí změnu počasí a v zimě se musíte začít lépe oblékat, protože jinak vám „nastydnou“ kolena. Proč tyhle obtíže nepodceňovat?

Článek

Právě kvůli bolestem kloubů a páteře zůstává nejvíc lidí na neschopence. Příčin, proč možná i vás právě bolí klouby, je hodně. Mnoho lidí si myslí, že jsou příznakem stárnutí a v podstatě se proti nim nedá nic dělat. To je ale omyl, na který můžete doplatit – může totiž skončit třeba totální endoprotézou.

Proč klouby bolí?

Klouby většinou bolí v důsledku osteoartrózy, tedy snížené schopnosti kloubu tvořit chrupavku. Jestliže chrupavka ubývá, nemoc postupuje, postihuje kloubní tkáně a postupně i kost, ke které je kloub připevněn – ta se začne rozpadat a nezbývá než ji vyměnit. „Zničené klouby se nahrazují umělými implantáty, takzvanými endoprotézami, které obnovují funkci u kyčelních, kolenních, ramenních, loketních, zápěstních i prstových kloubů. Dnešní medicína dokáže pacientům vrátit pohyb také vkládáním velmi drobných implantátů do kloubů,“ říká MUDr. Jan Novotný z ortopedické ambulance v Ústí nad Labem.

Na vině je genetika i úrazy

Proč osteoartróza vzniká, není zatím stoprocentně jasné. Ví se však, že ohroženější jsou primárně lidé s genetickými dispozicemi, ti, kteří klouby stereotypně zatěžují, například dlouhým stáním nebo nadváhou. Nemoc mohou uspíšit i poruchy metabolismu, zlomeniny kloubů, opakované drobné úrazy a nošení nevhodné obuvi. S bolestí kloubů souvisí i zhoršená činnost ledvin: jestliže špatně fungují, ukládají se škodliviny v těle, tedy i v kostech a kloubech, a to ovlivňuje jejich kondici.

Všechny jmenované důvody se mohou na kloubech podepsat bez ohledu na věk – lékaři se setkávají s pacienty, kterým je lehce po dvacítce. U nich bývá příčinou hlavně přílišné zatěžování sportem či nevhodným pohybem.

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Musíte se ráno po probuzení obtížně rozhýbávat? Může to být první signál problémů s klouby

Ranní ztuhlost a citlivost na chlad

A jaké jsou charakteristické projevy osteoartrózy? „Nejvýraznější je bolest a ztuhlost kloubů při zátěži, jejich citlivost na chlad a změnu počasí, bolesti svalů a zhoršení pohyblivosti během noci. Typická je bolest a ztuhlost ráno po probuzení, případně po delším klidu,“ vysvětluje MUDr. Pavel Drbal, specialista na fyzikální a rehabilitační lékařství.

Pět tipů, jak ochránit klouby

První obtíže se většinou projeví na nosných kloubech – kolenních a kyčelních, které jsou nejvíce zatěžovány. Bolesti se mohou objevovat i dlouhá léta a postupně se zhoršují. Existuje prevence? Lékaři pro vás mají několik doporučení:

  • Poslouchejte své tělo - i když vám každý doporučí sportovat, klouby nepřetěžujte. Vhodné je plavání, rychlá chůze, jízda na kole a jóga. „Při nadměrné či nerovnoměrné a dlouhodobé zátěži může dojít k poškození kloubů i vazivových tkání,“ upozorňuje MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí. „Je vhodné střídat různé aktivity,“ dodává s tím, že když si člověk není jistý, zda mu určitý pohyb neškodí, je vhodné poradit se s rehabilitačním lékařem nebo jiným odborníkem. „Za sebe bych doporučil minimálně plavání a saunu. Pohyb ve vodě je pro klouby mimořádně zdravý a sauna se stará o správnou funkci celého organismu,“ doplňuje nutriční poradce Pavel Mirovský.
  • Sportujte venku - pro klouby je zásadní dostatečný přísun vitaminu D, který tělo vytváří při pobytu na slunci. Je důležitý v metabolismu kostí a chrupavek a jeho nedostatek se podepisuje na jejich kondici. Dejte tedy přednost parku či lesu před tělocvičnou.
  • Pořiďte si vhodné boty - obuv by měla tlumit nárazy při pohybu, ideální je investovat do vhodných ortopedických vložek.
  • Zhubněte - nezatěžujte klouby tím, že musejí nosit vaše kila navíc.
  • Dopřejte kloubům správnou výživu - osteoartrózu vyléčit nejde, musíte proto vsadit na zpomalení jejího průběhu. A to se podaří především úpravou dietního režimu a dostatečným příjmem tekutin. A pokud víte, že patříte mezi ohroženou skupinu, pak klidně zařaďte i potravinové doplňky stravy, které obsahují látky s dobrým vlivem na pojivovou tkáň. Klouby potřebují bílkoviny, minerály (hořčík, zinek, vápník, železo), vitaminy B, K a D a kolagenní peptidy. Zdrojem kolagenu je kromě speciálních kloubních doplňků výživy třeba tuňák, losos, krůtí maso nebo telecí játra.

Bolí vás klouby? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.