Hlavní obsah

Bolí vás klouby? Poradíme, jak se nenechat napálit při výběru přípravků

Foto: puhhha, Shutterstock.com

Pobolívají vás občas klouby, takže jste se rozhodli přilepšit jim a koupit nějakou tu kloubní výživu? Jelikož doplňků stravy s tímto zaměřením je spousta, poradíme vám, jak z nich vybrat!

Článek

Přípravky „na klouby“ nepatří mezi léky schvalované Státním ústavem pro kontrolu léčiv. Jsou to doplňky stravy, které nemusejí při uvedení na trh dokládat prokazatelný léčebný účinek. Proto nemějte přehnaná očekávání, že problémy s klouby vyřeší.

Jako první byste měli vědět, proč vás klouby vlastně bolí. „Výběr vhodné léčby by měl vždy vycházet z určení diagnózy, takže doporučím, abyste začali návštěvou lékaře. Rozhodně si nestačí laicky naordinovat užívání bylinek, vitaminů, přírodních produktů, volně prodejných léků ani zmíněných doplňků stravy,“ upozorňuje Mgr. Stanislava Marečková z internetové lékárny Lékárna.

Proč klouby bolí?

Klouby vás mohou bolet kvůli osteoartróze, po úrazu, ale třeba i po fyzické námaze a z důvodu stereotypní zátěže kloubů (opakování stejného pohybu v práci nebo při sportu, který zatěžuje jen jednu část těla). Nepříjemné bolesti ale může způsobovat také nadváha, zhoršená činnost ledvin nebo chybné postavení kloubů. „Potížím s klouby můžete předcházet pravidelným posilováním dolních končetin, ideální je jízda na kole, chůze, plavání, jóga i strečink. Vhodné je i nosit obuv s měkkou podrážkou, tlumící nárazy. Pokud klouby víc zatěžujete, hodí se užívat i některý z kvalitních doplňků stravy, které zajistí jejich komplexní výživu,“ radí MUDr. Pavel Drbal, specialista na fyzikální a rehabilitační lékařství, čínskou medicínu a akupunkturu.

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Předtím, než si sami „naordinujete“ léčbu, měli byste znát příčinu svých kloubních bolestí

Jak poznat kvalitu

Ve složení doplňků stravy je možné se orientovat i díky doporučením, která vyplynula z výzkumu prof. MUDr. Milana Adama, DrSc., uznávaného revmatologa. Radí se podívat nejen na to, zda produkt klíčové složky vůbec obsahuje, ale také v jakém množství – důležité je zjistit, jestli v dávce určené na jeden den doporučené množství potřebných látek skutečně získáte. A které živiny pro klouby jsou tedy žádoucí?

1. Glukosamin sulfát a chondroitin sulfát jsou důležité látky, které by měl vybraný produkt obsahovat v dostatečném množství. Chondroitin sulfát je přirozenou součástí chrupavky a měl by vykazovat protizánětlivé účinky, doporučená denní dávka je 800 až 1600 mg. Glukosamin sulfát má mít schopnost regenerovat poškozenou pojivovou tkáň a působit protizánětlivě a jeho denní příjem by měl být 1500 mg.

Případného předávkování se bát nemusíte, přebytek těchto dvou tělu vlastních látek se snadno vyloučí. Navíc to bohužel vypadá, že spíš je kumšt potřebnou porci do těla vůbec dostat, jak dokládají zkušenosti spotřebitelského časopisu.

„V testu dvaceti vzorků kloubní výživy jsme se zaměřili především na to, zda obsahují těchto látek skutečně takové množství, jaké výrobce uvádí na obalu. Výsledky bohužel nebyly příliš lichotivé, s dodržením deklarovaného množství měla problémy více než polovina z nich,“ říká šéfredaktorka dTestu Hana Hoffmannová a dodává: „V případě účinných látek chondroitin sulfát a glukosamin některé studie prokázaly pozitivní vliv na zastavení progrese artrózy, ovšem až v dlouhodobém časovém horizontu a v poměrně vysokém dávkování. Další studie uvádějí, že obě látky mají z pohledu ústupu bolestivosti kloubů dolních končetin stejný efekt jako placebo.“

2. Kolagen je nejlepší hydrolyzovaný, ve formě kolagenových peptidů, které by se měly snadno vstřebat, dostat se do buněk chrupavek a kostí a stimulovat jejich tvorbu. V porci na den by jich mělo být alespoň 3000 mg.

3. Kyselina hyaluronová a methylsulfonylmethan (MSM) mají tlumit otoky a bolest a mít protizánětlivé a regenerační účinky.

4. Vitaminy a minerály jsou pro pohybový aparát také velmi důležité. Může se jednat o biotin, draslík, hořčík, měď, vitaminy D a K, zinek a možná pro někoho překvapivě i vitamin C. „Vitamin C je nezbytný, protože významně ovlivňuje metabolismus kolagenu a tvorbu pojivových tkání – v denní dávce by ho mělo být alespoň 80 mg,“ doporučuje Ing. Kateřina Dušková z firmy Orling.

Jak se staráte o své klouby? Sportujete, užíváte doplňky stravy, nebo si přikládáte hliníkovou fólii? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama