Hlavní obsah

Hit v hubnutí: funkční trénink!

Foto: Ondřej Kroutil

Cvičení s ruskými zvony se provádí s různou zátěží

Ne každé cvičení vyhovuje všem. My jsme ovšem našli trénink, který funguje na každého a co se týče spalování tuků, strčí do kapsy pilates, power jógu i další cvičební hity. Při funkčním tréninku, tak se novinka ve fitness jmenuje, se nudit rozhodně nebudete. Že by běžícím pásům a rotopedům odzvonilo?

Článek

Trenéři se shodují na tom, že funkční trénink je považován za nejúčinnější cvičení v boji proti nadbytečným kilogramům a spaluje se při něm až o 40 procent více tuků než u běžných cvičení. Co k němu potřebujete? Často jen vlastní tělo.

Já jsem zkusila cvičení s lodními lany, ruskými zvony, činkami a medicinbalem. Jak jsem dostala do těla a jak jsme málem přišli o kameru, se můžete podívat v naší videoreportáži zde:

Zpátky do minulosti...

Funkční trénink, nebo spíš jeho jistou podobu, využívali už za časů Římské říše gladiátoři, kteří bojovali o své životy v aréně. Na tyto zápasy se museli tvrdě připravovat a neměli činky, posilovací stroje ani nic z dnešního moderního vybavení. Nástrojem k cvičení jim byla vlastní těla a pomocníky třeba dřevěná kláda, obrovský balvan, pytel s pískem nebo zbraň. Tehdy se vlastně zrodil prazáklad funkčního tréninku.

Foto: Ondřej Kroutil

Při cvičení s lany je třeba dbát na správný postoj

Novodobé pojetí

Moderní pojetí funkčního tréninku vychází z rehabilitace. Základem jsou sestavy cviků, které napodobují pacientovu činnost v domácnosti nebo zaměstnání za účelem rychlejší a efektivnější rekonvalescence v poúrazovém období nebo po nějakém zákroku. Jde o souhrnné cvičení, při kterém zapojujete maximální množství svalových skupin. Napodobují se aktivity z běžného života jako sekání dříví, shýbání se pro břemeno, řezání a podobně.

„Jde o spojení aerobní a anaerobní zátěže. Při té aerobní zátěži převážně pálíte tuky a při anaerobní si zlepšíte kondici,“ dodává Marian Šáda, manažer fitcentra. Obrovský přínos má i pro sportovce, jelikož cíleně trénují pohyby, které při svém sportu využívají, a ne svaly, čím se vysoce zefektivňuje tréninkový proces. Zakladateli této novinky jsou Gary Gray, Paul Check a Národní akademie sportovní medicíny USA.

Foto: Ondřej KroutilVariabilita cvičení je velká - existuje přes 30 různých cviků

Ještě intenzivnější trénink

Pokud netušíte, jak cvičit, je dobré zajít si na nějakou hodinu s odborným dozorem. Výhodou je, že si následně můžete naučené cviky sami procvičovat i v domácím prostředí. Aby byl trénink ještě efektivnější, je dobré pohybovat se ve správné tepové frekvenci, k čemuž potřebujete speciální pás nebo jiný měřič tepové frekvence. Jaké hodnoty musíte sledovat se dočtete zde.

Foto: Ondřej KroutilFunkční trénink lze cvičit i doma s činkami nebo naplněnými PET lahvemi

Jak jsem zápasila s lanem

Pokud vyrazíte na skupinovou hodinu, čeká vás buď kruhový trénink s různými pomůckami, nebo komplexní cvičení s jednou pomůckou jako například TRX (cvičení na závěsném systému). Já jsem si přišla zkusit novinku: lodní lano. Jak takový trénink vypadá?

K dispozici jsou různě široká a velmi dlouhá lana s odlišnou hmotností. Jejich výběr záleží na trenérovi a vaší kondici. Já jsem si vysloužila středně silné lano. Ačkoli to vypadalo jednoduše, už při prvních pohybech jsem nejen cítila celé tělo, ale dost se zadýchala. Překvapila mě i variabilita cvičení. Při tréninku se používá více než 30 různých cviků a opakují se zhruba po třiceti. A tak jsem se v tempu různě vlnila, mlátila lanem o zem, skákala panáka a prováděla další někdy humorně vypadající figury. A výsledek? Po hodině jsem odcházela zplavená, udýchaná, vyčerpaná, ale zároveň pozitivně naladěná.

Co byste ještě měli vědět:

  • O funkčním tréninku se hovoří v samých superlativech a fitcentra mu věnují stále větší pozornost a prostor. Můžete si zacvičit jen s trenérem nebo ve skupině, stejně jako následně doma.
  • Jde o takzvaný 3D pohyb, žádné izolované jednosměrné cviky.
  • Trénují se pohyby, ne svaly!
  • Je to nejefektivnější forma tréninku pro snížení pravděpodobnosti úrazu.
  • Skvěle se hodí ke zrychlení poúrazové rekonvalescence.
  • Mohou ho cvičit všichni, pozor by si u specifických cviků měly dát jen těhotné ženy.
  • Trénuje současně i řídící funkce (centrální nervovou soustavu).
  • Podporuje vyšší svalovou rovnováhu a rovnoměrné zatížení, podílí se na zdravém rozvoji svalových skupin, což ocení i ti, kteří potřebují naopak nabrat svalovou hmotu.
  • V neposlední řadě pečuje o celý kloubní aparát, zpevňuje vazy a stabilizuje klouby.

Je jedno, jestli se přijdete do fitcentra poprat s lodním lanem nebo jen sami se sebou, důležitý je výsledek, a ten na sebe nenechá dlouho čekat. A jestli vás tu a tam nějaké to cvičení omrzí, slibuji, že u tohohle se rozhodně nudit nebudete! A o to přece také jde! O své zážitky se pak můžete podělit s ostatními v diskusi nebo na Facebooku!

ynezorPumanzeSaNyknalC