Hlavní obsah

Jarní pomazánky nejen na chleba. Zn.: Bez mléčných výrobků!

Foto: Thinkstock

Pomazánky z luštěnin nebo zeleniny jsou snadné, rychlé i dobré. Zkuste je!

Jste alergičtí na mléko anebo chcete z nějakého důvodu vypustit z jídelníčku mléčné výrobky? Jen nevíte, co si ale máte mazat na chleba? Máme pro vás 4 recepty na zdravé pomazánky.

Článek

Někomu nemusí kravská bílkovina dělat dobře, jiný chce držet třeba jarní detox a vynechat vše bílé. Co jíst? „Doplnění jídelníčku o zeleninové pomazánky doporučuji coby prospěšnou změnu,“ uvádí Ing. Martin Škába, kouč zdravého životního stylu, který pro vás některé z pomazánek i vybral.

Kromě mrkvové obsahují všechny i náhradu bílkovin: tofu a luštěniny. My jsme je všechny uvařili i ochutnali, takže můžeme jen doporučit. Jsou rychlé, snadné, levné, a hlavně chutnají skvěle!

Mrkvová pomazánka

Na 2 krajíce chleba potřebujete: 3 až 4 mrkve, 1 cibuli, 1 stroužek česneku, 1 lžičku oleje, špetku soli a pepře, kousek celeru nebo petržele, 1 citron, čerstvý koriandr

Foto: Greta Blumajerová

Mrkvová chutná sladce a lahodí i oku

Postup: Nakrájenou cibuli lehce osmahněte na oleji, přidejte omytou mrkev nakrájenou na kolečka i kousky celeru nebo petržele. Podlejte hrnkem vody a nechte chvíli dusit, dokud zelenina trochu nezměkne. Přidejte propasírovaný česnek a nechte chvíli vychladnout. Pak vše rozmixujte najemno, dochuťte solí, pepřem, koriandrem. Zakapejte citronem, zamíchejte a máte hotovo.

Pomazánka z tofu a žampionů

Na 2 krajíce chleba potřebujete:půl balíčku přírodního tofu, 3 žampiony, pár kapek sójové omáčky, špetku kari, oregana a lžičku olivového oleje

Foto: Greta Blumajerová

Ani do žampionové pomazánky nemusíte přidávat nic k zahuštění, stačí dobře rozmixovat

Postup: Nakrájené žampiony orestujte na oleji, stejně jako na kostky nakrájené tofu. Zakapejte sójovou omáčkou a dochuťte kořením. Jakmile je směs hotová, opět ji nechte vychladnout a rozmixujte. Podávat můžete s nějakou zeleninou, třeba ředkvičkami či rajčaty.

Fazolová pomazánka

Na 2 krajíce chleba potřebujete: 3 lžíce červených fazolí z plechovky (či uvařených), půl stroužku česneku, špetku soli a bílého pepře, pár kapek olivového oleje, pár kapek limetky

Foto: Greta Blumajerová

Fazole vám nahradí bílkoviny mléčných výrobků, takže o ně nepřijdete

Postup: Fazole sceďte a dejte do nádoby na mixování. Přidejte prolisovaný česnek a tyčovým mixérem vytvořte jemnou směs. Tu opepřete a dosolte dle chuti a zakapejte limetkou.

Čočková pomazánka

Na 2 krajíce chleba potřebujete: 4 lžíce vařené čočky (může být klasická či červená), 3 hlavičky čerstvé brokolice, špetku libečku, soli a pepře, koření masala, popřípadě jarní cibulku

Foto: Greta Blumajerová

Čočku můžete přiostřit kořením masala, které je přímo na ni dělané

Postup:Rozmixujte uvařenou čočku spolu s vařenou brokolicí a dochuťte masala kořením, libečkem, solí a pepřem. Máte-li rádi, tak přidejte na konec i pažitku nebo čerstvou cibulku.

Zkusíte tedy něco jiného než obvykle? Fantazii se meze nekladou, tak dejte vědět, jaké pomazánky máte vyzkoušené vy!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama