Hlavní obsah

Máte nedostatek vlákniny? Hrozí vám cukrovka i rakovina!

Foto: Profimedia

Vláknina především podporuje správné trávení

Vláknina funguje jako jakýsi čistič střev. Většina buněk imunitního systému sídlí právě ve střevech, proto je tato její funkce pro vaše zdraví zcela zásadní. Co se ale stane, když máte vlákniny nedostatek?

Článek

Na rozdíl od jiných složek potravy, jako jsou bílkoviny, sacharidy a tuky, je vláknina nestravitelná, a tedy pro tělo energeticky nevyužitelná. V tom ale spočívá její hlavní přínos. Prochází totiž organismem a pozitivně ovlivňuje chody v trávicím traktu, jejichž správné fungování je pro vaše zdraví nezbytné.

Vlákniny jsou dvě. Potřebujete obě!

S vlákninou je to ještě tak, že existují dva druhy, které mají odlišné účinky – potřebujete je proto oba. Svůj denní příjem proto musíte načerpat z více zdrojů.

„Podle účinku se vláknina dělí na rozpustnou a nerozpustnou. Nerozpustná vláknina zvětšuje objem stolice a zrychluje její průchod tlustým střevem. Díky ní je omezen kontakt toxických látek ve stolici s buňkami ve stěně tlustého střeva i jejich vstřebávání. Stěnu tlustého střeva také mechanicky čistí,“ uvádí Mgr. Jitka Laštovičková, nutriční terapeutka a odborná garantka projektu Vím, co jím a piju.

Foto: Profimedia

Čerstvé zeleniny byste denně měli sníst alespoň 300 gramů

„Rozpustná vláknina zase zpomaluje průchod trávené potravy trávicím traktem, omezuje vstřebávání některých živin v tenkém střevě. Také zpomaluje rychlost vstřebávání jednoduchých sacharidů, díky čemuž pomaleji roste hladina cukru v krvi. Jeden z druhů rozpustné vlákniny působí i jako prebiotika, která podporují růst pozitivní střevní mikroflory,“ dodává.

Nerozpustná vláknina se nachází především v celozrnných obilninách, ořeších, semenech a některých druzích zeleniny jako květák, rajčata, cuketa nebo celer. Rozpustná vláknina je pak hojně zastoupena hlavně v luštěninách, bramborách, kořenové zelenině a v ovoci, zejména v jablkách a banánech (další potraviny najdete zde).

Co vám hrozí při nedostatku vlákniny?

Podle doporučení by měl dospělý člověk denně přijmout 25–30 gramů vlákniny (příklady potravin a jejich množství jsou výše v tabulce). To ale většina z vás nedodržuje. Podle statistik České průmyslové zdravotní pojišťovny průměrný Čech nepřijme ani polovinu z tohoto množství a 98 procent populace má ve stravě vlákniny nedostatek.

Foto: Profimedia

Nezdravá strava s nedostatkem vlákniny může způsobit řadu zdravotních problémů

To je ale rizikem pro řadu zdravotních komplikací...

1. Zácpa– „Vláknina váže hodně vody, čímž ředí střevní obsah. Dochází tak ke změkčení stolice a zvětšení jejího objemu, což řeší problémy se zácpou,“ uvádí nutriční odbornice Jitka Freibauerová ze studia Výživou ke změně.

2. Hemoroidy – Ty nejčastěji vznikají právě ve spojitosti s déletrvající zácpou. Vláknina je nejenom prevence hemoroidů, ale i přírodní prostředek jejich léčby.

3. Nadváha – „Vláknina totiž nejenomže zmírňuje pocit hladu, ale i snižuje vstřebávání hlavně tuků a cukrů, a tím zmenšuje příjem kalorií,“ vysvětluje Jitka Freibauerová, která dodává, že při hubnutí je vláknina velkým pomocníkem.

4. Cévní onemocnění – V první řadě vláknina snižuje krevní tlak, který je rizikem pro řadu těchto chorob. Za druhé snižuje LDL cholesterol, jehož zvýšená hladina může vést k ateroskleróze.

5. Cukrovka – Snižuje její riziko díky stabilizaci hladiny cukru v krvi.

6. Žlučové kameny – Obezita a nevhodná strava s nedostatkem vlákniny jsou hlavní příčiny vzniku žlučových kamenů. Opět se ale vláknina uplatňuje i při léčbě, protože pektin v ní obsažený rozpouští již existující kameny.

7. Rakovina – Česká republika vévodí žebříčkům ve výskytu rakoviny tlustého střeva a konečníku. Právě těmto dvěma typům vláknina díky svým čisticím účinkům pomáhá předcházet.

Jíte dost vlákniny?

ynezorPumanzeSaNyknalC