Hlavní obsah

Město vs. venkov: Kde se hubne lépe

Foto: Thinkstock

Zajít do fitcentra není ve městě problém

„Ve městě se hubne lépe,“ říkají ženy z venkova. My z města jim oponujeme, že se mýlí. Kdo má pravdu? Obojí totiž přináší svá pozitiva a negativa. Odborníci tvrdí, že kdo chce, zhubne bez ohledu na to, kde žije! A kdo říká něco jiného, evidentně se vymlouvá. My máme řešení pro všechny!

Článek

„Abych mohla chodit na zumbu, musela bych dojíždět dvacet kilometrů do nedalekého města,“ vysvětluje mi důvody, proč nemůže cvičit, kamarádka Alena z malé vísky nedaleko Trutnova. Snažím se jí oponovat, že to, že jsou v Praze stovky možností, jak se hýbat, ještě neznamená výhru. Hubnutí ve městě má totiž také své nevýhody, a kdyby to bylo tak jednoduché, potkávala bych v pražských ulicích samé zdravé a štíhlé ženy. Já tvrdím: Pokud nechcete, výmluva se vždycky najde a nezáleží na tom, odkud jste.

Čím se ohánějí vesničanky

V diskusích pod články o hubnutí jsem si všimla, že většina neúspěšně hubnoucích žen pocházejících z venkova tvrdí, že v jejich kraji nebo případně okolí není tolik sportovního vyžití. Novinky, které jsou ve větších městech běžné, se jen těžko hledají, a když už se náhodou dostanou i do dalších koutů republiky, jsou zpravidla pouze ve větších městech. Přesuny do tělocvičny trvají dlouho, i tak nabídka pokulhává daleko za poptávkou, další jejich výmluvy, říkám záměrně výmluvy, protože když se chce, všechno jde, najdete výše.

Jak je to doopravdy: Nabídka cvičení a volnočasových aktivit v krajích skutečně pokulhává oproti městům. To však neznamená, že se nedá najít vhodný způsob, jak se hýbat. Venkov nabízí čistý vzduch a možnost sportovat zadarmo venku. Starost kolem domu je také aktivita, která se při shazování kilogramů počítá.

Odborníků je sice v krajích také málo, ale stejně jako ženy v Praze, Brně či dalších velkých městech, se můžete po nějakém poohlédnout na internetu. Věřte, že cesta z jednoho konce města na druhý kolikrát zabere mnohem více času, kilometry nepočítaje, stejně jako časté zácpy. A proto i ženy ve městech využívají internet, aby si ušetřily čas. Existuje řada bezplatných poraden, kde jsou odborníci on-line a vy nemusíte ani vystrčit paty z domu. Už jste zkusily naši milou paní dietoložku nebo trenérku? Jestli opravdu chcete začít, můžete to zkusit i pomocí našeho hubnoucího seriálu.

Co se týče zdravého jídla, mají dámy na venkově jednoznačně navrch, protože seženou zdravější potraviny za příznivější ceny. Stačí tedy naučit se pouze správně kombinovat stravu a nové recepty. Ty najdete okořeněné dobrou náladou a povzbuzením na Facebooku ZDE nebo v rubrice Recepty pro redukci váhy.

Foto: ThinkstockPohyb na čerstvém vzduchu je nejlepší

Měšťanky a jejich hubnoucí strasti

„Kdyby v Praze nebyl takový vzduch, klidně bych chodila běhat do přírody. Copak se to ale v tom smogu dá?“ říká jiná moje kamarádka. K ní bych mohla přidat další desítky výmluv typu: „Pracuji od rána do večera, kde mám vzít čas na to, abych si připravovala svačinky", „Sportovat venku se prakticky nedá, ve fitku se mi nechce tlačit s dalšími třiceti ženami v místnosti plné potu", „Bio potraviny jsou drahé stejně jako ovoce a zelenina" nebo „Se dvěma dětmi si na permanentku do posilovny těžko vydělám a navíc, kdo by mi hlídal". Tak to jsou v kostce základní výmluvy žen žijících ve městě. I ty ve svém úsilí hledají překážky.

Jak je to doopravdy: Ženy z měst by daly cokoli za to, aby nemusely složitě namáhat své tělo v uzavřených posilovnách a mohly se bez ostychu projít nebo proběhnout na čerstvém vzduchu a ještě k tomu zadarmo. I když město slibuje větší výdělek a více možností relaxace a sportovního vyžití, to všechno stojí nejen nekřesťanské peníze, ale hlavně čas. A ten lidem ve městě chybí. Práce pohlcuje jejich soukromí. Přesto s určitým úsilím můžete dosáhnout perfektní postavy a začít žít zdravě, a to bez ohledu na věk, na který se vymlouvají všechny ženy.

Strava je základ hubnutí, což je pro měšťanky kámen úrazu. Většinou opravdu nemají čas ani na oběd. Proto si připravujte jídlo dopředu. Navařit si lze i o víkendu a jídla rozporcovat a zamrazit. Sama si do práce dělám svačinky, jinak bych jedla tak dvakrát denně. Chybí-li vám výběr ovoce a zeleniny, žádný problém, nepotřebujete k tomu ani tolik peněz. Zdravé potraviny z venkova můžete sehnat pomocí bio bedýnek nebo registrací v takzvaných farmářských trzích. Možná konečně zjistíte, jak může být váš jídelníček pestrý.

Placený pohyb také není nutný. I když vám ve městě chybí ta úžasná údržba domečků, můžete třeba chodit pěšky do práce nebo vystoupit o zastávku dříve, chodit do schodů, zacvičit si doma s činkami, na fitballu, podle videa, zatančit si na oblíbenou hudbu. To platí i pro maminky s malými dětmi. Nebojte se do pohybových aktivit zapojit i je.

Jak začít, ať žijete kdekoli

Jestli jste se rozhodly, že se svou váhou a životním stylem začnete něco dělat, jste na dobré cestě. S věkem to jde sice hůře, ale jde. Recept naší odbornice na cvičení zní: Hlavně buďte na své tělo hodná a dopřejte mu odpočinek a najděte si chvilky, které patří pouze vám a baví vás. „Pokuste se odbourat stres a přestaňte se honit za nesplnitelnými cíli. Změňte stravovací návyky, což neznamená, že musíte přestat jíst, co vám chutná. Dbejte na vyváženou, pravidelnou stravu obsahující dostatek bílkovin, vlákniny a minerálů. Nepřejídejte se, ze 2–3 skleniček vína denně udělejte jednu," radí Petra Weigeltová, trenérka z fitness centra Worldclass.

Co se týče pohybu, nejdůležitější je aerobní cvičení, kde dochází ke spalování tuků. „Vřele doporučuji tanec, lekce indoore cyclingu zaměřené na spalování. V posilovně nebo venku můžete chodit rychlou nebo pomalou chůzí, chůzí se zátěží (to znamená například do kopce), skvělá je jízda na kole. To vše v nízké tepové frekvenci bez zadýchání minimálně 3x týdně, ideálně však 5x týdně, po dobu 45–60 minut," radí trenérka. Aerobní aktivitu je dobré doplnit protahovacím cvičením, jako je power jóga nebo pilates, ale pokud vám tyto lekce nesedí, můžete chodit do posilovny a cvičit s mírnou zátěží a vysokým počtem opakování nebo cvičit doma s pet lahvemi naplněnými vodou. Nezapomeňte ani na odpočinek. Bez toho to nejde.

Podstatné je vydržet, protože změna nenastane okamžitě. Dejte si čas a uvidíte, že těch nabytých 8–10 kilogramů se zbavíte a opravdu nezáleží na tom, kde bydlíte.

ynezorPumanzeSaNyknalC