Článek
Parníky zbyly dnes v Praze poslední dva a plavba na nich je stále naprosto výjimečným zážitkem. Bezesporu nejkrásnější lodí na Vltavě je parník, který po této řece dostal své jméno. Letos je historickému parníku Vltava rovných sedm desítek let a k narozeninám se mu dostalo pečlivé kompletní rekonstrukce, po které se vrátil do původní krásy. Jen oblaka kouře už nad ním neuvidíte. Nádherný parní stroj zůstal, ale pod kotlem už se netopí uhlím. I Vltava totiž musí dodržovat nejpřísnější ekologické limity, které si Pražská paroplavba stanovila pro svůj projekt ekologického přístaviště na Kampě.
Po několika letech příprav nyní mohou v přístavišti PPS na Kampě – letos slavícím rovněž kulaté 130. výročí – přistávat jen lodě, které zatěžují centrum města jen minimálními zplodinami a hlukem. A Vltava se svými pasažéry vyplouvá několikrát denně právě odtud. Spolu s ní vyplouvají z Kampy nejnovější přírůstky flotily PPS, celodřevěné mahagonové čluny s hybridním pohonem Šárka, Vlasta, Libuše a Bivoj a také nejmodernější loď v Praze, Elektronemo poháněný solární energií. Všechny tyto lodě a s nimi i další parník Vyšehrad a největší kolesová motororová loď Šumava se představí poslední sobotu v srpnu při velkolepé přehlídce – centrem Prahy proplují při oslavách 145. výročí první plavby, kterou Pražská paroplavba právě v tento den v roce 1865 uskutečnila.
„Tradice Pražské paroplavby nás zavazuje co nejlépe sloužit městu, jeho obyvatelům i návštěvníkům,“ říká ředitel PPS Dušan Sahula. To se Pražské paroplavbě určitě daří, projížďka na jejích lodích stojí za to. Více podrobností a jízdní řády najdete na www.paroplavba.cz.