Hlavní obsah

Noční sovy: Tyhle 4 tipy vám pomůžou s nenáviděným ranním vstáváním

Foto: iko, Shutterstock.com

Také jste si někdy jako zvuk budíku nastavili svou oblíbenou písničku a pak jste ji začali nesnášet?

Ranní vstávání vás stresuje už večer a ze zvuku budíku máte takřka fobii? Budete asi spíš sova než ranní ptáče. To však neznamená, že si první krok z postele nemůžete zjednodušit. Jak na to?

Článek

Ranní ptáčata jsou za kuropění plná energie. Zato sovy, kterých je v populaci o něco více, rána nesnášejí a nejradši by je zrušily. A pokud jsou po ránu v kontaktu s pozitivními ptáčaty, obvykle jim tak akorát drásají nervy.

Existuje mnoho teorií i vědeckých studií, které se pokoušejí shrnout základní charakteristiky těchto dvou typů. Obecně se říká, že ranní ptáčata žijí zdravěji, méně propadají návykovým látkám, pijí méně alkoholu a více sportují. Sovy jsou na tom v těchto směrech hůře, na druhé straně údajně mívají vyšší IQ.

Jak to s psychologickým profilem nočních a ranních typů skutečně je a není, ještě nikdy nikdo fakticky nedoložil. Co je ale jisté, že ti první večer moc dlouho nevydrží a ti druzí zase nezvládají rána.

Převrátit tohle biologické nastavení není možné. Sova těžko vstane v sobotu v šest jen pro vlastní radost. Co ale jde, trochu si vstávání usnadnit, a zvládat ho tak líp než doposud. Co pro to můžete udělat?

1. Ujasněte si svou spánkovou potřebu

Často se uvádí, že spát se má osm hodin denně a basta fidli. Jedná se ale o informaci, která je dlouhodobě vytržená z kontextu.

Potřeba spánku u průměrného člověka se pohybuje kolem sedmi až osmi hodin. To sice ano. Avšak celé to je velmi individuální záležitost a ne každý spadá do průměru.

Jako normální potřeba spánku se definuje rozmezí pěti až devíti hodin. Možná právě vy nespadáte do nejpočetnější skupiny, ale potřebujete ke spánku více či méně hodin.

Základem pro bezproblémové ranní vstávání tedy je vypozorovat, kolik hodin musíte spát. A snažit se to za každou cenu naplňovat. Je to zkrátka jednoduché, jakmile vaše tělo bude mít spánku tolik, kolik potřebuje, nebude tak těžké se ráno probudit.

Foto: 2M media. Shutterstock.com

Spánková deprivace nastává, pokud spíte méně, než je vaše individuální potřeba

2. Vstávejte a choďte spát stále stejně

Pokud to jenom trochu jde, snažte se každý den vstávat a chodit spát přibližně ve stejnou dobu. Je jasné, že pokud jste v pátek flámovali do dvou do rána, nebude se vám ve volném dni chtít vstávat v sedm jako do práce.

Takovéto výjimky ale nevadí. Důležité je, abyste to dodržovali alespoň po většinu týdne. Čili pokud do práce vstáváte v sedm a vaše potřeba spánku je osm hodin, naučte se chodit spát v jedenáct. A o víkendech (až na ojedinělé situace) to plus minus jedna hodina dodržujte stejně.

3. Zázračných 15 minut

Ráno nemáte rádi nejen kvůli probouzení, ale často i proto, že si s ním spojujete nepříjemné rozpoložení. Spoustě lidem ráno evokuje spěch a stres.

„Ráno byste se měli vyvarovat spěchu. Pokud odoláte pokušení zamáčknout budík a ještě si deset patnáct minut poležet, dostane vaše ráno rozměr pohody či alespoň příjemného pocitu, že máte věci pod kontrolou a stíháte,“ uvádí specialistka na zdravý životní styl MUDr. Hana Mojžíšová.

Právě 15 minut může být často zázračných. Spánek, který bude o tuto chvilku kratší, určitě nebude méně kvalitnější. A díky 15 minutám navíc si v klidu posedíte u dobré snídaně, poslechnete si ranní zprávy, hudbu či si uděláte svou malou chvilku na něco, co máte rádi.

Foto: Stock-Asso, Shutterstock.com

Výborná a klidná snídaně je příslibem pohodového dne

4. Snídaně jako nej jídlo dne

Jak asi víte, vynechání snídaně je velký výživový hřích. „Snídaně plní řadu úkolů – slouží především k doplnění energie po nočním lačnění a k zajištění vyrovnané hladiny krevního cukru během dopoledne,“ říká dietoložka PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

Udělejte si ze snídání koníček! Plánujte si den předem, jakou dobrotu si po ránu dáte a hned se vám z postele bude vstávat lépe.

Jaký typ jste vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama