Hlavní obsah

Osteoporóza si nevybírá. Ničí mladé i staré!

Foto: Thinkstock

Osteoporózou u nás trpí 600 tisíc lidí

Že jste za celý život neměli tolik zlomenin, jako za poslední rok? Možná je to souhra okolností. Ale dost možná také varovný signál vašich kostí. Osteoporóza je nebezpečná právě proto, že se objeví plíživě a bez varování. A věřte, že se netýká jen stařenek a stařečků. U nás jí trpí přibližně 600 tisíc lidí. Nechtějte být mezi nimi!

Článek

Ano, osteoporóza se o slovo hlásí především po padesátce, ale lékaři se začínají věnovat i mladším pacientům. „Zhruba od třiceti let nám kostní dřeně ubývá a mezi 50 až 55 lety se vlivem hormonálních změn u žen tento úbytek ještě zrychluje," vysvětluje MUDr. Hana Pospíšilová. Ženy jsou postiženy tímto onemocněním častěji než muži, ale ani jim se osteoporóza nevyhýbá – nad 60 let onemocní zhruba 20 procent pánů.

O co vlastně jde?

„Osteoporóza se projevuje úbytkem kostní hmoty a změnou stavby kostní tkáně,“ vysvětluje Hana Pospíšilová. V důsledku toho jsou křehké kosti náchylnější ke zlomeninám, navíc bez většího násilí nebo úrazu. Jde o takzvané nízkozátěžové zlomeniny, které se vám přihodí například při prudkém švihu, otočení a podobně.

Foto: Thinkstock

Osteoporóza je onemocnění, které dlouho nemusíte vůbec registrovat

Nenechte se zlomit!

I když je kvalita a množství kostní hmoty dána zhruba ze 75 procent převážně geneticky, ovlivnit ji lze, a to nejen v dětství, kdy se vápník do těla dobře vstřebává. „V dospělosti je vstřebávání vápníku sice nižší, ale třeba správná strava, pohyb, nekouření osteoporóze v pozdějším věku zabránit mohou,“ tvrdí PhDr. Karolína Hlavatá, expertka z projektu Bílé plus.

Dodává, že právě výživa je to, co hraje hlavní roli jak v prevenci, tak i v léčbě osteoporózy. „Charakter stravování je tedy z hlediska osteoporózy klíčový nejen tehdy, kdy řídnutím kostí trpíte, ale v průběhu celého života. V období dětství a dospívání ovlivňuje výživa nárůst kostní hmoty, v dospělosti zabraňuje jejím nadměrným ztrátám,“ doplňuje expertka.

„Osteoporóza je onemocnění, které dlouho nemusíte vůbec zaregistrovat," varuje Hana Pospíšilová. Podle ní jsou prvními signály různé druhy bolestí zad v důsledku zlomenin obratle, snižování výšky, kulatá záda. Mezi další nejčastější potíže patří zlomenina předloktí či kyčelního kloubu.

Jeden jogurt, prosím!

Aby se vám problémy vyhnuly, zkuste omezit kouření, přidat na pohybu a hlídat si hmotnost (příliš nízká osteoporózu podporuje!).Zařaďte také do své stravy trochu víc jídla bohatého na vápník. „Ten plní v organismu celou řadu životně důležitých funkcí. Je nezbytný například pro srážlivost krve nebo činnost srdce. Zároveň zajišťuje nervosvalovou dráždivost a stahy svalů,“ zmiňuje dietoložka. Jediné, co hraje proti vám, je věk: vstřebávání vápníku organismem se totiž stářím snižuje. Zatímco v dětství a dospívání tělo zpracuje až 75 % z celkového množství přijatého vápníku, v dospělosti je to jen 25–40. Ale co? Pořád je to dost!

Foto: Thinkstock

Zařaďte do své stravy jídlo bohaté na vápník

Co tedy jíst?

Samozřejmě mléčné výrobky (nejlépe zakysané – podmáslí, zákysy, zakysanou smetanu, jogurty) – pro představu 1 bílý jogurt 200 g obsahuje zhruba 30 procent denní doporučené dávky (120 mg vápníku na 100 g). Proto přidejte do svého jídelníčku třeba také ryby, ořechy (vlašské a lískové ořechy, para ořechy, mandle, pistácie) a semena (mák, lněné semínko, sezam, slunečnice loupaná a podobně) a luštěniny (zejména sóju a z ní vyráběné tofu – jedna porce tofu obsahuje 400 mg kalcia, což je zhruba polovina denní doporučené dávky). Jen opatrně s ořechy: nejezte je po hrstech, abyste neuškodili postavě.

Že už z toho začínáte mít hlavu kolem? Vsaďte na naše recepty:

Recepty bohaté na vápník podle dietoložky Karolíny Hlavaté

Bylinková pomazánka

Potřebujete: 1 měkký odtučněný tvaroh, 2 lžíce olivového oleje, lžíce sekaných bylinek (petrželka, bazalka, saturejka a podobně), sůl, troška bílého pepře.

Tvaroh ušlehejte s olejem, vmíchejte nadrobno nasekané bylinky a ochuťte solí a pepřem. Pokud bude pomazánka příliš hustá, přidejte 1–2 lžíce mléka.

Křenová pomazánka

Potřebujete: 200 g žervé (nebo vanička tvarohu), kelímek zakysané smetany, 1–2 lžíce nastrouhaného křenu, sůl, vlašské ořechy a mandarinku na ozdobu.

Žervé umíchejte se solí a smetanou, přidejte najemno nastrouhaný křen. Podávejte na plátcích veky nebo celozrnného pečiva, zdobte půlkou vlašského ořechu a měsíčkem mandarinky.

Sýrová pomazánka

Potřebujete: 50 g nivy, 50 g taveného sýra, 50 g žervé, 50 g olomouckých tvarůžků, 50 g eidamu nebo ementálu, 2 lžíce rostlinného tuku nebo másla, 1 cibuli, sůl, pepř.

Eidam a nivu nastrouhejte, cibuli nasekejte nadrobno. Tavený sýr, olomoucké tvarůžky, žervé a tuk ušlehejte se solí a pepřem do pěny a přidejte nastrouhané sýry.

Cuketový salát s balkánským sýrem

Potřebujete: ½ kg malých cuket, 350 g cherry rajčat, svazek mladé cibulky i s natí, 100 g černých, vypeckovaných oliv, 200 g nastrouhaného balkánského sýra, 2 lžíce červeného vinného octa, 4 lžíce olivového oleje, čerstvou bazalku, sůl, pepř.

Cukety nakrájejte na menší proužky. Přelijte je horkou osolenou vodou a nechte asi 3 minuty blanšírovat. Pak vodu slijte, cukety nechte okapat a vložte je do salátové mísy. Poté přidejte na kostičky nakrájená rajčata, na proužky nakrájenou cibulku, na půlku rozkrojené olivy a nasekanou bazalku. Ochuťte solí, pepřem, octem a olejem. Salát nakonec posypte nastrouhaným sýrem.

Hlavní jídlo: Flíčky s tuňákem

Potřebujete: 200 g fleků uvařených v osolené vodě, 1 plechovku tuňáka v rostlinném oleji, 2 jarní cibulky i s natí, 100 g tvrdého sýra, tuk na vymazání zapékací formy.

Cibulku nakrájejte i s natí na kolečka, slijte přebytečný olej z konzervy. Flíčky promíchejte s cibulí a tuňákem a dejte do tukem vymazané formy. Posypejte nastrouhaným sýrem a krátce zapečte v troubě.

Dezert: Jáhlový dezert s tvarohem

Potřebujete:200 g horkých vařených jáhel, 250 g měkkého tvarohu, 3 lžíce cukru, 1 vanilkový cukr, 100 ml mléka, 50 g loupaných mandlí, 200 g ananasu.

Horké jáhly umixujte spolu s vařícím mlékem, tvarohem a cukrem. Směs vlijte do pohárů, ozdobte ovocem a nasekanými mandlemi.

Jestliže chcete mít v boji proti osteoporóze čisté svědomí, zaměřte se i na konzumaci vitaminu D a další vitaminy (K) a prvky (hořčík, zinek) a snažte se hýbat. Alespoň choďte, chůze je totiž optimální volbou. Už tak máte problémů v životě dost, tak proč si je zbytečně ještě přidělávat chabým zdravím. Co myslíte?

ynezorPumanzeSaNyknalC