Hlavní obsah

Pijete málo, nebo naopak moc? Oba extrémy škodí, hlavně pak ledvinám!

Foto: puhhha, shutterstock.com

Aby byly vaše ledviny zdravé, potřebují pracovat jen s určitým množstvím přijatých tekutin. Víte, kolik byste měli denně vypít vody?

Správný pitný režim je pro zdraví ledvin důležitý. Pít ovšem nesmíte málo, ale ani moc. Jak to poznat a co hrozí, když to s nápoji přeženete, nebo jejich množství podceníte?

Článek

Dostatečný a pravidelný přísun tekutin je důležitou prevencí vzniku jakéhokoli onemocnění ledvin, včetně v Čechách enormně vzrůstající rakoviny tohoto orgánu ( Ledviny nebolí. Tak jak poznat, že jsou ty vaše nemocné?). Nelze ovšem zjednodušeně tvrdit, že čím více pijete, tím lépe pro vaše zdraví.

Pijete málo, nebo moc?

Zdravý člověk by měl vypít v průměru dva až tři litry vody denně, záleží na jeho váze, životním stylu i pohybové aktivitě. Obecně se dá říct, že by dospělý člověk měl vypít za den asi 20–40 mililitrů tekutin na jeden kilogram tělesné hmotnosti. Důležité je pít průběžně během dne, ne nárazově ve velkých dávkách nebo až tehdy, kdy máte žízeň.

„Žízeň je vlastně volání organismu o pomoc, proto byste pocitu žízně měli předcházet pravidelným celodenním příjmem vhodných tekutin,“ zdůrazňuje MUDr. Dita Pichlerová, lékařka, internistka a obezitoložka z OB Kliniky v Praze.

Pijete-li málo, je tělo dehydrované. Snížení množství tělesné vody pod 60 procent může znamenat narušení vnitřního prostředí. Dochází k vysychání sliznic, poklesu tlaku, závratím, zrychlení pulsu a žízni. I nadměrné pití ale není dobré, protože organismus přetěžuje.

Foto: Robert_Kneschke, shutterstock.com

Ideální je voda. Ale i různé čaje vám doplní tolik potřebné tekutiny

„Existuje dokonce situace, kterou je možné označit jako otravu vodou. Nadměrné množství tekutin nabourá rovnováhu vnitřního prostředí, především dochází ke snížení hladiny sodíku. Příznakem převodnění může být bolest hlavy, vyšší krevní tlak, nevolnost, zvracení a otoky,“ prozrazuje doc. MUDr. Petra Tesařová, CSc. z Onkologické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a 1. LF UK. Zdravé ledviny si dovedou s přechodným nadměrným příjmem tekutin zpravidla poradit, dlouhodobé přetěžování jim ale škodí.

Káva, alkohol, perlivé nápoje

Největší podíl na příjmu tekutin by měla mít samozřejmě čistá voda, je z hlediska zdraví nejbezpečnější. Zato nadměrná konzumace alkoholu či kofeinu zatěžuje tělo celkově a může způsobit nemoci, které ve výsledku poškodí i ledviny ( Pijete denně kávu? Pak byste měli vědět těchto 6 věcí o kofeinu!). Co dle výzkumů prokazatelně škodí, jsou sladké nápoje. „Sladké i ovocné limonády, ale například také víno, mírně zvyšují pravděpodobnost vzniku močových kamenů,“ dodává Petra Tesařová.

Optimální denní příjem tekutin závisí zejména na věku a celkovém zdravotním stavu, příjem také musíte zvýšit v teplém počasí. Mezi první známky dehydratace patří zvýšená únava a bolest hlavy, mohou se přidat křeče a podrážděnost. Pokožka je vysušená, kvalita pleti a vlasů je zhoršená. Dlouhodobá dehydratace může zapříčinit například vznik ledvinových kamenů, selhání ledvin, dekompenzaci souběžných onemocnění, tachykardii, nebo může dokonce vést až k infarktu.

Foto: Versta, shutterstock.com

Pokud cvičíte, je třeba pitný režim ještě navýšit

Na zvýšený pitný režim dbejte ve chvílích, kdy se více hýbete. Sportování a fyzická zátěž zvyšuje ztráty tělesné vody potem a intenzivním dýcháním, tělo takto vydá až jeden litr tekutin za půl hodiny. Zároveň se ztrátami vody jsou odváděny i důležité rozpuštěné minerály, především sodík, draslík a hořčík, což může přispívat ke vzniku křečí. Tělo ztrácí vodu ještě předtím, než sportovec pocítí žízeň, proto je potřeba dbát na správné dodržování tekutin.

Z žízně rakovina?

Jedním z nejzávažnějších onemocnění ledvin je rakovina. „Dosud neznáme všechny příčiny vzniku karcinomu ledvin. Známými rizikovými faktory jsou kouření, nadváha a obezita a genetické mutace ve specifických genech. Vysoký tlak a pokročilé onemocnění ledvin, vyžadující dialýzu, také zvyšuje riziko renálního karcinomu,“ dodává Petra Tesařová. Špatný pitný režim tedy přímo k rakovině nevede, může se ale podílet na vzniku a zhoršení jiných poruch ledvin.

Hlídáte si pitný režim?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama